Studia Paradyskie

ISSN: 0860-8539     eISSN: 2956-4204    OAI    DOI: 10.18276/sp.2024.34-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 34/2024
Od Osoby Ojca w misterium Trójjedynego Boga do człowieka jako osoby. Ontologia komunijna Joannisa Zizioulasa
(From the Person of the Father in the mystery of the Triune God to man as a person. John Zizioulas’ communal ontology)

Authors: Mariusz Jagielski ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: John Zizioulas Holy Trinity theological anthropology communal ontology theology of the person
Whole issue publication date:2024
Page range:12 (91-102)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 43

Abstract

How essential is the connection between the Trinitarian dogma and theological anthropology? John Zizioulas shows the connection in his communal ontology, beginning with the Person of the Father in the mystery of the Trinity as a foundation for describing being. This way, he can present man as an imago Dei, or, actually, as an imago Trinitatis. Describing man as a person in God’s image entails, therefore, showing him both as hypostasis and as ekstasis. Experiencing in his death the drama of individualization and the risk of nothingness as the fruit of his fall, man can find in Christ his communal fulfilment as a person.

Optional files

06_jagielski.m_jagielski_mariusz1.pdf Pobierz
Download file

Article file

Bibliography

1.Agoras C., L’Anthropologie théologique de Jean Zizioulas, „Contacts. Revue orthodoxe de théologie et de spiritualité” 41 (1989), s. 6-23.
2.Agouridēs S., Can the Persons of the Trinity Provide the Basis for Personalist Views of Man?, (w j. greckim), „Synaxē” 33 (1990), s. 67-78.
3.Atanazy Wielki, Mowy przeciw arianom I-III, M. Szewczyk (tłum.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
4.Jagodziński M., Człowiek w relacji do stworzenia według Johna D. Zizioulas, „Roczniki Teologiczne” 69 (2022/7), s. 125-140.
5.Jagodziński M., Komunijna mistyka eklezjalna według Johna D. Zizioulasa, „Roczniki Teologiczne” 67 (2020/7), s. 5-18.
6.Jagodziński M., Personalizująca moc komunii według Johna D. Zizioulasa, „Studia Oecumenica”, 21 (2021), s. 101-111.
7.Jagodziński M., Pneumatologiczny wymiar Kościoła i teologii według Johna D. Zizioulasa, „Studia Teologii Dogmatycznej”, 6 (2020), s. 9-23;
8.Jiang, T. A critical study on Zizioulas' ontology of personhood, 10 Oct 2014, Student thesis: Doctoral Thesis, https://scholars.hkbu.edu.hk/ws/portalfiles/portal/55055879/OA-0108.pdf, (12.03.2024).
9.Małecki R., Kościół jako wspólnota. Dogmatyczno-ekumeniczne studium eklezjologii Johna Zizioulasa, RW Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000.
10.Panagopoulos I., Ontologia o teologia della persona?, (w j. greckim), „Synaxē” 13-14 (1985), s. 34-65.
11.Rahner K., Der dreifaltige Gott als transcendenter Urgrund der Heilsgeschichte, w; Mysterium Salutis, t. II, Die Heilsgeschichte vor Christus, Benziger 1967, s. 317-401.
12.Turcescu L., “Person” versus “individual” and other modern misreadings of Gregor of Nyssa, „Modern Theology” 18 (2002/4), s. 527-539.
13.Sherwood P., St Maximus the Confessor, The Ascetic Life – The Four Centuries on Charity (Ancient Christian Writers, 21), 1955.
14.Zizioulas J., Human capacity and human incapacity, w: Tenże, Communion and otherness. Further Studies in Personhood and the Church, T&T Clark, London-New York 2006, s. 206-249.
15.Zizioulas J., L’Essere di Dio e l’essere dell’uomo. Un tentativo di dialogo teologico, w: Tenże, L’uno e i molti. Saggi su Dio, l’uomo, la Chiesa e il mondo di oggi, Lipa, Roma 2018, s. 18-50.
16.J. Zizioulas, Vérité et communion, w: Tenże, L’Être ecclesial, Labor et Fides, Bienne 1981, s. 57-110.