Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.44-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 3/2023 (44)
Czy warto wprowadzić zakaz negatywnej kampanii wyborczej
(Is it worth introducing a ban on a negative election campaign?)

Authors: Piotr Uziębło ORCID
Akademia Nauk Stosowanych w Elblągu
Keywords: negative campaigning election campaign freedom of speech political efficiency
Data publikacji całości:2023
Page range:14 (109-122)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 81

Abstract

Nowadays, negative campaigning is a permanent feature of political life. This often leads to situations where false or manipulated information determines the outcome of an election. Consequently, some countries have decided to significantly restrict the possibility of negative campaigning, as exemplified by Japanese or French legislation. The question can be asked whether similar bans would be worth introducing in Poland. One argument in favour of their introduction is the desire to increase the substantive level of electoral campaigning or to better ensure implementation of the principle of equal electoral opportunities. However, there are more arguments against such a ban. It would constitute a significant limitation of the principle of freedom of speech and, consequently, a limitation of the transparency of politics or the assurance of actual rivalry between political parties.
Download file

Article file

Bibliography

1.Curini L., Negative campaigning in no-cabinet alternation systems: Ideological closeness and blames of corruption in Italy and Japan using party manifesto data, „Japanese Journal of Political Science” 2011, vol. 12, nr 3.
2.Devlin P.L., Campaign commercials, w: A.A. Berger (red.), Television in society, Abingdon 2017.
3.Haselmayer M., Negative campaigning and its consequences: a review and a look ahead, „French Politics” 2019, vol. 17, nr 3.
4.Heawood J., Pseudo-public political speech: Democratic implications of the Cambridge Analytica scandal, “Information Polity” 2018, vol. 23, nr 4.
5.Jamieson K.H., Waldman P., Sherr S., Eliminate the negative? Categories of analysis for political advertisements, w: J.A. Thurber, C.J. Nelson, D.A. Dulio (red.), Crowded Airwaves, Washington 2000.
6.Kardaś J., Polityczne public relations podczas kampanii wyborczych w III RP, „Refleksje” 2015, nr 12.
7.King J.D., Mcconnell J.B., The effect of negative campaign advertising on vote choice: The mediating influence of gender, „Social Science Quarterly” 2003, vol. 84, nr 4.
8.Kolasiński M.K., Zasady ochrony dóbr osobistych w prawie wyborczym po weryfikacji w kampaniach 2005 i 2006 roku – uwagi de lege lata i de lege ferenda, w: A. Sokala, Z. Witkowski (red.), Przemiany prawa wyborczego – doświadczenia nowych demokracji. Republika Czeska, Republika Słowacka, Republika Ukraińska, Rzeczpospolita Polska, Bydgoszcz 2007.
9.Lau R.R., Rovner I.B., Negative campaigning, „Annual Review of Political Science” 2009, vol. 12.
10.Łukowiak D., Między wolnością słowa a zasadą równości biernego prawa wyborczego. Ramy prawne systemu finansowania kampanii wyborczych w świetle I poprawki do Konstytucji USA, „Studia Iuridica” 2018, nr 72.
11.Mayer W.G., In defense of negative campaigning, „Political Science Quarterly” 1996, vol. 111, nr 3.
12.Miklaszewska J., Wolność słowa a zjawisko propagandy, „Civitas. Studia z Filozofii Polityki” 2016, nr 18.
13.Newmark M.R., The Murchison Letter Incident, „The Quarterly: Historical Society of Southern California” 1945, vol. 27, nr 1.
14.Noremberg D., Kampania negatywna, czy nieistniejący „czarny” PR, jako metody dyskredytowania przeciwnika politycznego, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2012, nr 2.
15.Nyblade B., Reed S.R., Who cheats? Who loots? Political competition and corruption in Japan, 1947–1993, „American Journal of Political Science” 2008, vol. 52, nr 4.
16.Papathanassopoulos S., Election Campaigning in the Television Age: The Case of Contemporary Greece, „Political Communication” 2000, vol. 17, nr 1.
17.Rakowska-Trela A., Kampania wyborcza w regulacji prawnej i w praktyce, Łódź 2015.
18.Romański M., Postprawda a manipulacja medialna: media w służbie polityki, „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna” 2018, nr 3(14).
19.Sobczak J., Czy wolność słowa i wolność prasy są rzeczywiście potrzebne społeczeństwu i państwu?, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2018, nr 1.
20.Surlin S.H., Gordon T.F., How Values Affect Attitudes toward Direct Reference Political Advertising, „Journalism Quarterly” 1977, vol. 54, nr 1.
21.Tak J., Political advertising in Japan, South Korea, and Taiwan, w: L.L. Kaid, C. Hoiltz-Bach (red.), The Sage handbook of political advertising, Thousand Oaks 2006.
22.Turska-Kawa A., Determinanty chwiejności wyborczej, Katowice 2015.
23.Uziębło P., Kampania wyborcza: reguły fair play czy raczej wszystkie chwyty dozwolone, w: J. Szymanek (red.), Niedemokratyczne wymiary demokratycznych wyborów, Warszawa 2016.
24.Walter A.S., Negative Campaigning in Western Europe: Similar or Different?, „Political Studies” 2014, vol. 62, nr 1.
25.Wojciechowski Ł., Procedura wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej – doświadczenia z kampanii wyborczej 2011, Lublin 2016.
26.Żmigrodzki M., Wojciechowski Ł., Polityczna reklama negatywna w Polsce, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Seria: Administracja” 2011, nr 1.