Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe. Roczniki Prawnicze

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2024.49-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 3/2024 (49)
Christian criticism of pagan religious and magical practices in Etymologiae of Isidore of Seville – an outline

Authors: Irmina Weronika Stodulska ORCID
Akademia Sztuki Wojennej
Keywords: Isidore of Seville magic magicians magical professions Roman law
Whole issue publication date:2024-09
Page range:16 (95-110)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 139

Abstract

Etymologiae was Isidore of Seville’s most well-known work. This volume included a number of issues that reflected ancient knowledge adjusted to the changing realities of then contemporary world. The terms defined there were grouped in twenty books, which in turn were divided into chapters. Definitions of individual magical professions were included in Book VIII The Church and sects in chapter nine (Magicians). One could find there explanations of terms such as: magicians, necromancers, hydromancers, divini, incantatores, harioli, astrologers, sortilegi, salisatores, haruspices, augurs or pythonissae. Isidore believed that magical professions had one thing in common: they were all related to the work of demons. The main research problem of this article has been formulated as follows: to what degree can one talk about a coherent and consistent Christian critique of pagan religious and magical practices in Isidore’s Etymologiae? The aim of this article is to present Christian critique of pagan religious and magical practices in the Sevillian’s most famous work. The following methods are applied in this work: historical investigation, comparison and philosophical analysis.
Download file

Article file

Bibliography

1.Dębiński A., Problematyka prawna w «Divinae Institutiones Laktancjusza», “Roczniki Nauk Prawnych” 1997, No. 7, pp. 139–151.
2.Dębiński A., Wiedza o prawie w ujęciu Izydora z Sewilli, “Studia Prawnicze KUL” 2022, No. 1, pp. 125–141.
3.Dębiński A., Jońca M., Słowo wprowadzenia, in: A. Dębiński, M. Jońca (eds.), Izydor z Sewilli. O prawach, Lublin 2021.
4.Díaz y Díaz M.C., Introducción general, in: J. Oroz Reta, M.-A. Marcos Casquero (eds.), San Isidoro de Sevilla, Etimologías. Edición bilingüe, texto latino, versión española y notas, Madrid 2004, pp. 1–258.
5.Drączkowski F., pp.v. Izydor z Sewilli, in: Encyklopedia Katolicka, Vol. VII, Lublin 1997.
6.Fontaine J., Cohérence et originalité de l’étymologie isidorienne, in: F. Rodríguez, J. Iturriaga, (eds.), Homenaje a Eleuterio Elorduy S.J., Bilbao 1978, pp. 142–144.
7.Fontaine J., Isidore de Seville et la culture classique dans l’Espagne wisigothique, Paris 1959.
8.Fontaine J., Isidore de Séville. Genèse et originalité de la culture hispanique au temps de Wisigoths, Turnhout 2001.
9.Fontaine J., Cazier P., Qui a chasse de Carthaginoise Severianus et les siens? Observations sur l’histoire familiale d’Isidore de Séville, w: Estudios en homenaje a Don Claudio Sánchez Albornoz en sus 90 años, Vol. 1, M. del Carmen Carlé (ed.), Buenos Aires
10.1983, pp. 349–400 (reprint in: J. Fontaine, Tradition et l’actualité chez Isidore de Séville, London 1988).
11.Garcia Gallo A., San Isidoro jurista, in: M.C. Díaz y Díaz (ed.), Isidoriana, Estudios sobre San Isidoro de Sevilla en el XIV Centenario de su nacimiento, León 1961, pp. 133–141.
12.Hernando Cuadrado L.A., La gramática en las «Etymologiae» de San Isidoro, “Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales” 2013, Vol. 71, 139, pp. 327–349.
13.Introduction, in: S.A. Barney, W.J. Lewis, J.A. Beach, O. Berghof (eds. and transl.), The Etymologies of Isidore of Seville, Cambridge 2006.
14.Jońca M., Przestępstwo znieważenia grobu w rzymskim prawie karnym, Lublin 2013.
15.Klingshirn W.E., Inventing the sortilegus: Lot Divination and Cultural Identity in Italy, Rome, and the Provinces, in: C.E. Schultz, Paul B. Harvey Jr. (eds.), Religion in Republican Italy, “Yale Classical Studies” Cambridge, 2006, No. 3, pp. 137–161.
16.Klingshirn W.E., Isidore of Seville’s Taxonomy of Magicians and Diviners, “Traditio” 2003, No. 58, pp. 59–90.
17.Криницына Е.С., Исидор Севильский как правовед: от римского права к латинскому богословию, “Вестник РГГУ. Серия История. Филология. Культурология. Востоковедение” 2011, Vol. 14, pp. 208–228 (Krinicyna E.S., Isidor Sewilskij kak prawowied: ot rimskogo k łatinskomu bogosłowiju, “Wiestnik RGGU. Serija Istorija. Fiłołogija. Kulturologija Wostokowiedienije” 2011, Vol. 14, pp. 208–228).
18.Krynicka T., Izydor z Sewilli, Kraków 2007.
19.Ledzińska A., Gramatyka wobec sztuk wyzwolonych w pismach Izydora z Sewilli. Origo et fundamentum liberalium litterarum, Kraków 2014.
20.Riché P., Education and Culture in the Barbarian West: Sixth through Eighth Centuries. Columbia 1976, trans. by J.J. Contreni from Education et culture dans l’Occident barbare, 6e–8e siècle, Paris 1962.
21.Марей А.В., Колдовство в законодательстве Поздней Империи, „Вестник древней истории” 2012, № 2, pp. 166–175 (Mariej A.W., Kołdowstwo w zakonodatielstwie Pozdniej Impierii, “Wiestnik driewniej istorii” 2012, No. 2, pp. 166–175).
22.Salij J. (ed.), Św. Tomasz z Akwinu, Ewangelia Ojców Kościoła, Poznań 2001.
23.Schmidt R., “Origines” oder “Etymologiae”? Die Bezeichnung der Enzyklopädie des Isidor von Sevilla in den Handschriften des Mittelalters, in: A. Hofmeister, U. Scheil (eds.),
24.Festschrift für Adolf Hofmeister zum 70. Geburtstage am 9. August 1953 dargebracht von seinen Schülern, Freunden und Fachgenossen, Halle 1955, pp. 223–232.
25.Smoliński P., Izydor z Sewilli, in: A. Maryniarczyk et al. (eds.), Powszechna encyklopedia filozofii, Vol. 5, Lublin 2002.
26.Starowieyski M., Obraz literatury klasycznej pogańskiej w dziełach Izydora z Sewilli. Part II. Literatura rzymska, “Meander” 1975, No. 30, pp. 19–35.
27.Уколова В.И., Античное наследие и культура раннего Средневековья (конец V – середина VII века), Москва 1989 (Ukołowa W.I., Anticznoje nasledie i kultura ranniego Sriedniewiekowia (koniec V – sieriedina VII wieka), Moscow 1989).
28.Wygralak P., Stanowisko Kościoła wobec idolatrii i magii na terenach Galii i Hiszpanii w późnej starożytności chrześcijańskiej (VI–VII w.), Poznań 2011.
29.Wypustek A., Magia antyczna, Wrocław 2001.