Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.41-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Lista wydań / 5/2022 (41)
Czy prawu potrzebny jest heros? Reinterpretacja sędziego – Herkulesa w świetle myśli starożytnej

Autorzy: Anna Ceglarska ORCID
Uniwersytet Jagielloński
Słowa kluczowe: Dworkin heros mitologizacja koherencja korespondencja
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:16 (21-36)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 88

Abstrakt

W swoim dziele Imperium prawa Ronald Dworkin zawarł słynne porównanie, że sędzia winien być niczym mityczny Herkules. We współczesnej interpretacji najczęściej podążamy szlakiem wytyczonym przez Rawlsa i Habermasa, rozumiejąc sędziego-Herkulesa jako postać dokonującą heroicznego wysiłku, by odkryć jedyne, słuszne, prawdziwe rozwiązanie sprawy. Rozważania te jednak nader często pomijają aspekt niezwykle istotny, a mianowicie próbę zrozumienia oraz interpretacji samej postaci Herkulesa, a szerzej – herosów. Niniejszy artykuł ma na celu reinterpretację postaci herosa – a tym samym i sędziego – poprzez powrót do antycznego wzorca. Dzięki sięgnięciu do korzeni i recepcji antycznego sposobu rozumienia bohatera można bowiem dokładniej pojąć współczesne spory, zwłaszcza dotyczące aktywizmu sędziowskiego, oraz rozbieżność ocen, a także podjąć próbę wypracowania nowego modelu sędziego, niebędącego ani herosem, ani „ustami ustawy”. W ramach tekstu analizie poddano zarówno antyczny koncept herosa, jak i samą postać Herkulesa jako ucieleśnienie pewnego archetypicznego wzoru. Na tej podstawie analizowane są również posiadane i pożądane kompetencje zarówno herosa, jak i prawnika. Prowadzi to do wysnucia odmiennej interpretacji sędziego-bohatera. Heros, podobnie jak sędzia, nie ma pozostawać poza czy też ponad wspólnotą, lecz w jej ramach. W relacyjnym charakterze wyrokowania, związanego bezpośrednio z koncepcją prudencji, myślenia praktycznego, sędzia bowiem wydaje wyrok, ale tenże wyrok poddawany jest ocenie, podobnie jak i działania herosa spotykają się z oceną społeczności, co równocześnie świadczy o jego niezwykłej roli w procesie rozwoju, w tym i stanowienia oraz interpretowania prawa. Tym samym współczesny sędzia-Herkules powinien być nie superprawnikiem, nieosiągalnym ideałem, który traci kontakt z resztą społeczeństwa, lecz herosem w greckim tego słowa rozumieniu, realnym wzorcem, mającym zupełnie ludzkie doświadczenia, wiedzę i umiejętność wnioskowania, uczącym współobywateli myśleć i podejmować decyzje z uwzględnieniem potrzeb wspólnoty.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Arystoteles, Etyka Nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1982.
2.Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, Warszawa 2010.
3.Barwicka-Tylek I., Prawda i sens, Kraków 2016.
4.Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 2007.
5.Campbell J., Potęga mitu, Kraków 1994.
6.Ceglarska A., The Role of Myth in Political Thought, „Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa” 2018, nr 11 (3).
7.Czarnowski S., Kult bohaterów i jego społeczne podłoże, w: idem, Dzieła, t. 4, oprac. N. Assorodobraj, S. Ossowski, Warszawa 1966.
8.Czech M., „Nec Hercules contra plures”. Czy Hercules jest autorem prawa, które stosuje?, w: J. Karczewski, M. Żuralska (red.), Refleksyjność w prawie, Warszawa 2015.
9.Dworkin R., Imperium Prawa, tłum. J. Winczorek, Warszawa 2006.
10.Dworkin R., Taking rights seriously, Cambridge, MA 1978.
11.Eliade M., Aspekty mitu, Warszawa 2006.
12.Finley M.I., Polityka w świecie starożytnym, Kraków 2000.
13.Fuller L.L., Moralność prawa, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa 2004.
14.Hajduk-Nijakowska J., Proces mityzacji współczesnych bohaterów, w: P. Kowalski (red.), Mit, prawda, imaginacja, Wrocław 2011.
15.Homer, Iliada, tłum. K. Jeżewska, Warszawa 2005.
16.Kowalski K., Krzak Z., Tezeusz w labiryncie, Wrocław 1989.
17.Ksenofont, Pisma Sokratyczne, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1967.
18.Lengauer W., Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.
19.Lévi-Strauss C., The Structural Study of Myth, „The Journal of American Folklore” 1955, nr 68 (270).
20.Łętowska E., Pawłowski K., O prawie i o mitach, Warszawa 2013.
21.Matczak M., Imperium tekstu, Warszawa 2019.
22.Polibiusz, Dzieje, tłum. S. Hammer, Wrocław 1957.
23.Rank O., The Myth of the Birth of the Hero, Baltimore 2004.
24.Regan D.H., Glosses on Dworkin: Rights, Principles, and Policies, „Michigan Law Review” 1978, nr 76.
25.Samsonowicz H., O „historii prawdziwej”: mity, legendy i podania jako źródło historyczne, Warszawa 1997.
26.Solum L.B., The Unity of Interpretation, „Boston University Law Review” 2010, nr 90.