Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2021.2.17-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 2 (17) 2021
Chłopiec i dziewczynka. Pedagogia Artura Daniela Liskowackiego
(A boy and a girl. Pedagogy of Artur Daniel Liskowacki)

Authors: URSZULA CHĘCIŃSKA ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: pedagogy pedagogy of the child pedagogy of literature literature for children
Data publikacji całości:2021
Page range:14 (87-100)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The author of the article, using the term “pedagogy” taken from the publications of Zbigniew Kwieciński and Bogusław Śliwerski, discusses the pedagogical aspects of Artur Daniel Liskowacki’s work for children. The main goal of Liskowacki’s pedagogy is education for participation in culture and the implementation of educational goals related to early school Polish education. According to the author, Liskowacki’s pedagogy is clearly connected with the subjectivity of the child and his creativity, it fits into the framework of intersemiotic translation, it develops a child’s tendency to artistic and linguistic activities. The article is a review, it is a preview of a monograph in the field of literary pedagogy and pedagogy of creativity.
Download file

Article file

Bibliography

1.Arnheim, Rudolf. „Wczesne intuicje”. W: tegoż, Myślenie wzrokowe, 9–21. Tłum. Marek Chojnacki. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
2.Bauman, Zygmunt. „Między miksofilią a miksofobią”. W: tegoż, O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo, 9–14. Tłum. Patrycja Poniatowska. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2011.
3.Bruner, Jerome Seymur. O poznawaniu. Szkice na lewą rękę. Tłum. Ewa Krasińska, przedm. Bogdan Suchodolski. Warszawa: PIW, 1971.
4.Chęcińska, Urszula. „Artur Daniel Liskowacki”. W: Literatura na Pomorzu Zachodnim do końca XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, red. Inga Iwasiów, Erazm Kuźma, 231–233. Szczecin: Wydawnictwo Kurier-Press, 2003.
5.Chęcińska, Urszula. „Muzyczne przesłanie Artura Daniela Liskowackiego”. Pogranicza 5 (2001): 110–111.
6.Chęcińska, Urszula. „Poezja w kontekście wczesnej edukacji. Trzeba »świat przyłapać na inności««– wiersze Wisławy Szymborskiej w odbiorze pięciolatków”. Konteksty Pedagogiczne 2 (2020), 15: 387–402.
7.Chęcińska, Urszula. „Z Herbowej do Krainy Tutaj”. Guliwer 6 (1996): 17–18.
8.Demetrio, Duccio. „Dojrzałość i intymność. Tajemny sojusz jestestw”. W: tegoż, Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, 31–43. Tłum. Anna Skolimowska. Kraków: Wydawnic¬two Impuls, 2000.
9.Dubas, Elżbieta. Wstęp do W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, Elżbieta Dubas, Aneta Słowik, 7–9. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
10.Fazan, Katarzyna. „Teatr nie-ogromny. Idee formy kameralnej w myśli Stanisława Wyspiańskiego”. W: Stanisław Wyspiański. W labiryncie świata, myśli i sztuki, red. Anna Czabanowska-Wróbel, 291–307. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.
11.Głowiński, Michał. „Literackość jako działanie pedagogiczne”. W: Janusz Korczak – życie i dzieło. Materiały z Międzynarodowej Sesji Naukowej, Warszawa 12–15 października 1978, 224. War¬szawa: WSiP, 1982.
12.Huizinga, Johan. Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Tłum. Maria Kurecka, Witold Wirpsza. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik, 1985.
13.„«Każdy pisze pierwszą książkę dla siebie». Z Arturem Danielem Liskowackim rozmawia Urszula Chęcińska”. Guliwer 6 (1996): 30–34.
14.Korczak, Janusz. „Prawidła życia. Pedagogika dla młodzieży i dorosłych”. W: tegoż, Prawidła życia. Publicystyka dla dzieci, 5–122. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2003.
15.Korczak, Janusz. Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2012.
16.Kwieciński, Zbigniew. „Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych”. W: Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, red. Monika Jaworska-Witkowska, Zbigniew Kwieciński, 19–145. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2011.
17.Kwieciński, Zbigniew. „Zamiast przedsłowia”. W: Zygmunt Bauman, O edukacji. Rozmowy z Ric¬cardo Mazzeo, 7–8. Tłum. Patrycja Poniatowska. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2011.
18.Legeżyńska, Anna. „Wystarczy mocno i wytrwale zastanawiać się nad jednym życiem… Biografistyka jako hermeneutyczne wyzwanie”. Teksty Drugie 1 (2019): 13–27.
19.Lejeune, Philippe. Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. Regina Lubas-Bartoszyń¬ska, tłum. Wincenty Grajewski, Stanisław Jaworski, Aleksander Labuda, Regina Lubas-Barto¬szyńska. Kraków: Universitatis, 2001.
20.Liskowacki, Artur Daniel. Atlas ptaków polskich. Szczecin: Wydawnictwo Albatros, 1994.
21.Liskowacki, Artur Daniel. Balbaryk i Skrzydlate Psy. Warszawa: Wydawnictwo Telbit, 2008.
22.Liskowacki, Artur Daniel. Brzuch Niny Conti. Szczecin: Wydawnictwo Forma, 2019.
23.Liskowacki, Artur Daniel. „Jasne Błonia”. W: tegoż, Ulice Szczecina, 53–56. Szczecin: Wydawnic¬two Albatros, 1995.
24.Liskowacki, Artur Daniel. „kalt-warm”. W: tegoż, Atlas ptaków polskich, 41. Szczecin: Wydawnic¬two Albatros, 1994.
25.Liskowacki, Artur Daniel. „Król Eryk”. Twórczość 11 (1998): 118.
26.Liskowacki, Artur Daniel. Najbłękitniejsze oczy. Opowiadania dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1987.
27.Liskowacki, Artur Daniel. „Ryszard Liskowacki (1932–2006)”. Pryzmat Literacki 1 (2020): 71–78.
28.Liskowacki, Artur Daniel. „Skąd wraca Krzyś?”. W: tegoż, Brzuch Niny Conti, 97–106. Szczecin: Wydawnictwo Forma, 2019.
29.Liskowacki, Artur Daniel. Straszny smok Synoptycy. Szczecin: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1989.
30.Liskowacki, Artur Daniel. „Tłocznia maku”. W: tegoż, Hotel Polski, 184–301. Szczecin: Wydaw¬nictwo Forma, 2020.
31.Liskowacki, Artur Daniel. Ulice Szczecina. Szczecin: Wydawnictwo Albatros, 1995.
32.Madejski, Jerzy. „Praktykowanie autobiografii”. W: tegoż, Praktykowanie autobiografii. Przyczynki do literatury dokumentu osobistego i biografistyki, 11–23. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017.
33.Markowski, Michał Paweł. „Wahania języka”. W: Marcel Proust, Pamięć i styl, wybór, oprac. i wstęp Michał Paweł Markowski, tłum. Marek Bieńczyk, Janusz Margański, Michał Paweł Markowski, 5–25. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2000.
34.Olczak-Ronikier, Joanna. Korczak. Próba biografii. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2002.
35.Pospiszyl, Kazimierz. Ojciec a wychowanie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Żak, 2012.
36.Smolińska-Theiss, Barbara. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2014.
37.Śliwerski, Bogusław. „Pajdocentryzm a prawa dziecka”. W: tegoż, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, 63–82. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
38.Śliwerski, Bogusław. Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnic¬two Psychologiczne, 2007.
39.Śliwerski, Bogusław. „Pedagogika Janusza Korczaka”. W: Pedagogika, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 335–347. Warszawa: PWN, 2011.
40.Śliwerski, Bogusław. Ponadczasowa wartość pedagogii Janusza Korczaka. Dostęp 14.04.2021. https:// mysliwiec.szkola.pl/korczakowychow.pdf.
41.Tokarczuk, Olga. Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2020.
42.Twardochleb, Bogdan. „Mój dom w Krainie Tutaj. O Szczecinie w twórczości Artura Daniela Lisko¬wackiego”. Pogranicza 1 (1998): 39–44.