Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.1.18-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (18) 2022
Od letargu do akrobacji. O wertykalnej orientacji podmiotu w eseistyce Marka Bieńczyka
(From Lethargy to Acrobatics. On the Vertical Orientation of the Subject in Marek Bieńczyk’s Essays)

Authors: JACEK BIELAWA ORCID
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Keywords: Marek Bieńczyk two-handedness subject verticality acrobatics essay
Data publikacji całości:2022-12
Page range:11 (53-63)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Initially two-handed, Marek Bieńczyk’s writing evolved towards a hybrid, multi-genre essay formula. Referring to Sloterdijk’s concept of theoretical life (bíos theōrētikós), this evolution was presented as an expression of an attitude reluctant to create a coherent theoretical framework of scientific discourse and to construct a clearly defined identity of a scientist. It has been shown that this attitude is reflected in an increasingly frequent appearance of sylleptic selves in Bieńczyk’s essays. These subjects are placed in heterotopic spaces of acrobatic activism (which provides an alternative for a lethargic state of a theoretical man). By creating such subjects, the writer uses topoi of vertical poetics of rising and falling, which is characteristic for the melancholic imagination.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bachelard, Gaston. Air and Dreams. An Essay On the Imagination of Movement. Tłum. Edith R. Far¬rell, C. Frederick Farell. Dallas: The Dallas Institute of Humanities and Culture, 2011.
2.Bachelard, Gaston. „Chwila poetycka i chwila metafizyczna”. Tłum. Mirosława Goszczyńska. Lite¬ratura na Świecie 128–129 (1982): 56–63.
3.Bieńczyk, Marek. Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci. Gdańsk: słowo / obraz terytoria, 2001.
4.Bieńczyk, Marek. Jabłko Olgi, stopy Dawida. Warszawa: Wielka Litera, 2015.
5.Bieńczyk, Marek. Kontener. Warszawa: Wielka Litera, 2018.
6.Bieńczyk, Marek. Książka twarzy. Warszawa: Świat Książki, 2011.
7.Bieńczyk, Marek. Przezroczystość. Warszawa: Wielka Litera, 2015.
8.Czermińska, Małgorzata. „Postawa autobiograficzna”. W: Studia o narracji, red. Jan Błoński, Stani¬sław Jaworski, Janusz Sławiński, 223–235. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982.
9.Foucault, Michel. Hermeneutyka podmiotu. Tłum. Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
10.Foucault, Michel. „Inne przestrzenie”. Tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska. Teksty Drugie 96 (2005): 117–125.
11.McLuhan, Marshall. Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku. Tłum. Andrzej Wojtasik. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2019.
12.Nawarecki, Aleksander. „Piłeczka, kluseczka, makaron”. W: Piłeczka. Studia o ruchu i melancholii, red. Wioletta Bojda, Aleksander Nawarecki, 71–86. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
13.Nycz, Ryszard. Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.
14.Sloterdijk, Peter. Letarg myślenia. Filozofia i nauka jako ćwiczenie. Tłum. Tymoteusz Słowiński. Wrocław: Toporzeł, 2015.
15.Sloterdijk, Peter. Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice. Tłum. Jarosław Janiszewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
16.Sloterdijk, Peter, Hans-Jürgen Heinrichs. Neither Sun Nor Death. Tłum. Steve Corcoran. Los Ange¬les: Semiotext(e), 2011.
17.Starobinski, Jean. „Portret artysty jako linoskoczka”. Tłum. Aleksandra Olędzka-Frybesowa. Lite¬ratura na Świecie 65 (1976): 308–323.
18.Ulicka, Danuta. Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej. Kraków: Universitas, 2007.