Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.2.19-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 2 (19) 2022
Którędy wyjść z siebie? Szkice do audiobiografii Mirona Białoszewskiego
(Which Way Out of Myself? Sketches for the Audiobiography of Miron Bialoszewski)

Authors: AGNIESZKA KARPOWICZ ORCID
Uniwersytet Warszawski
Keywords: voice Miron Białoszewski Tajny dziennik [The Secret Diary] tape recordings
Data publikacji całości:2022-12
Page range:11 (19-29)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In this article, the author analyses a collection of tape recordings digitized by the Museum of Literature in Warsaw and donated to this institution by Jadwiga Stańczakowa. The aim of the article is an attempt to answer the question to what extent the voice of Białoszewski reading and recording Tajny dziennik [The Secret Diary] on a tape recorder can be treated as a medium of autobiography. The main subject of this analysis is, above all, whether listening to this autobiography of Białoszewski remodels in a significant way things we already know well from the writer’s notes and what new contents it allows us to discover, especially the silent or non-verbalized ones.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antonik, Dominik. „Audiobook. Od brzmienia słów do głosu autora”. Teksty Drugie 5 (2015): 126–147.
2.Białoszewski, Miron. Dokładane treści. Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, 7–8, Dział Rękopisów, sygn. 16 T. 5. 3956.
3.Białoszewski, Miron. Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Dział Foniczny, sygn. M.01394-M.01340.
4.Białoszewski, Miron. Polot nad niskimi sferami. Utwory zebrane, t. 13. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2017.
5.Białoszewski, Miron. Proza stojąca, proza lecąca. Utwory zebrane, t. 12. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2015.
6.Białoszewski, Miron. Świat można jeść w każdym miejscu. Utwory zebrane, t. 14. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2017.
7.Białoszewski, Miron. Tajny dziennik. Kraków: Znak, 2012.
8.Byliniak, Maciej. „Wiersze idą do słuchu”. Dwutygodnik 72 (2011). Dostęp 15.06.2022. https://www.dwutygodnik.com/artykul/3003-wiersze-ida-do-sluchu.html.
9.Głowiński, Michał, „Białoszewskiego gatunki codzienne”. W: Pisanie Białoszewskiego, red. Michał Głowiński, Zdzisław Łapiński, 144–151. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 1993.
10.Głowiński, Michał. „Małe narracje Mirona Białoszewskiego”. W: Michał Głowiński, Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych, 229–247. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973.
11.Janion, Maria. „Być Ja swojego Ja”. W: Maria Janion, Tragizm, historia, prywatność, red. Małgorzata Czermińska, 406–417. Kraków: Universitas, 2000.
12.Karpowicz, Agnieszka, „Ekstraspekcje. Dwie autobiografie «lizbońskie»”. W: MiroFor, t. II, red. Maciej Byliniak, Agnieszka Karpowicz, Piotr Sobolczyk, 122–146. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2021.
13.Karpowicz, Agnieszka. „Fono-chrono-grafie. Archiwalia dźwiękowe Mirona Białoszewskiego”. Śląskie Studia Polonistyczne 1 (2022): 1–12.
14.Karpowicz, Agnieszka. „«Tak jakby poza nawiasem». Apolityczność Mirona Białoszewskiego?”. W: Polityki/Awangardy, red. Agnieszka Karpowicz, Jakub Kornhauser, Marta Rakoczy, Aleksander Wójtowicz, 567–594. Kraków: Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020.
15.Karpowicz, Agnieszka. „Wibracje Mitsuku. Archiwum głosu Mirona Białoszewskiego”. Teksty Drugie 3 (2019): 79–94.
16.Konicka, Halina. „Kulturowy sens gatunkowych decyzji Mirona Białoszewskiego”. Teksty Drugie 1–2 (1997): 63–80.
17.Niżyńska, Joanna. Królestwo małoznaczącości. Miron Białoszewski a trauma, codzienność, queer. Tłum. Agnieszka Pokojska. Kraków: Universitas, 2018.
18.Poprawa, Adam, Browarny, Wojciech, red. Białoszewski przed „Dziennikiem”. Kraków: Universitas, 2010.
19.Stańczakowa, Jadwiga. Dziennik we dwoje. Oprac. i posł. Adam Poprawa. Wrocław: Warstwy, 2015.
20.Świrek, Anna. Z gatunkiem czy bez… O twórczości Mirona Białoszewskiego. Zielona Góra: WydawnictwoWyższej Szkoły Pedagogicznej, 1997.
21.Tuszyńska, Justyna. „Dźwięki natury a sztuka dźwięku. O rozumieniu reprezentacji w fonografii”. Teksty Drugie 5 (2015): 58–70.