Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2023.1.20-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 1 (20) 2023
Motyw skrzypiec w świadectwach i reprezentacjach Zagłady

Autorzy: JACEK LEOCIAK ORCID
Instytut Badań Literackich PAN; Centrum Badań nad Zagładą Żydów IFiS PAN
Słowa kluczowe: badania nad Zagładą Żydów postmodernistyczny dyskurs o Zagładzie zagrożenia i nadużycia w badaniach naukowych kicz
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:24 (53-76)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Autor sięga do różnego typu źródeł: dzienników, zapisków, relacji, dokumentów i innych świadectw z czasów Zagłady, pochodzących zarówno od ofiar, jak i sprawców, oraz do powieści o Zagładzie i muzyki związanej z tym doświadczeniem, by śledzić motyw skrzypiec w różnorodnych reprezentacjach Holokaustu. Artykuł ma charakter rekonesansu, skupia się na wybranych źródłach i podejmuje niektóre tylko wątki. Zasadnicze jest pytanie o funkcję kulturowych symboli w formułowaniu i przekazie tak fundamentalnego doświadczenia, jakim była Zagłada. Okazuje się, że skrzypce – nieodłączny atrybut żydowskiej kultury muzycznej w jej najbardziej stereotypowej formule, w ujęciu pospolitym i najszerzej spopularyzowanym – są silnie obecne w tych przekazach, i to zarówno jako realny przedmiot – instrument muzyczny – jak i (a może przede wszystkim) jako topos, metafora, symbol. Motyw funkcjonuje w rejestrze wysokim, ale coraz częściej da się go znaleźć w powstających współcześnie przekazach należących do rejestru niskiego literatury, osuwającego się w rejony kiczu. Strumień opowieści o skrzypcach i skrzypkach w czasie Zagłady nie wysycha, przeciwnie – fala zdaje się wzbierać.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.An Interview with Professor Dominick LaCapra, Interviewer: Amos Goldberg, Shoah Resource Center, Yad Vashem 1998, 9. Dostęp 14.10.2021. www.yadvashem.org.
2.Anglada, Maria Àngels. Skrzypce z Auschwitz. Tłum. Anna Sawicka. Warszawa: Muza, 2010.
3.Auerbach, Rachela. Pisma z getta warszawskiego. Oprac. Karolina Szymaniak. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2015.
4.Auerbach, Rachela. „Oliver Twist”. Opinia 47 (1948).
5.Auerbach, Rachela. „Werterfassung”. Nasze Słowo 3–4 (1949).
6.Błaszczyk, Leon Tadeusz. Żydzi w kulturze muzycznej ziem polskich w XIX i XX wieku. Słownik biograficzny. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2014.
7.Cambron, Kristy. Motyl i skrzypce. Tłum. Marcin Sieduszewski. Kraków: Znak, 2020.
8.Cambron, Kristy. Wróbel w getcie. Tłum. Aleksandra Gietka-Ostrowska. Kraków: Znak, 2021.
9.Chełkowska-Zacharewicz, Maria. Zagadka emocji muzycznych. Czym są, jak powstają i czy są podatne na zmiany?, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2021.
10.Cesarani, David. Eichmann. Jego życie i zbrodnie. Tłum. Jacek Lang. Zakrzewo: Replika, 2008.
11.Czaja, Dariusz. „Czarna ściana. Pytania do »Pasażerki«”. W: Dariusz Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Pasaże, 2018.
12.Czaja, Dariusz. Kwintesencje. Pasaże barokowe. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2014.
13.Deschner, Günther. Reinhard Heydrich. Namiestnik władzy totalitarnej. Tłum. Magdalena Ilgmann. Warszawa: Bellona, 2000.
14.Gilbert, Shirl. Music in the Holocaust. Confronting Life in the Nazi Ghettos and Camps. Oxford: Clarendon Press, 2005.
15.Głowiński, Michał. „Fasola i skrzypce”. W: Michał Głowiński, Czarne sezony. Warszawa: Open, 1998.
16.Gombiński, Stanisław (Jan Mawult). Wspomnienia policjanta z warszawskiego getta. Red. nauk. i wprow. Marta Janczewska. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów – Żydowski Instytut Historyczny, 2010.
17.Grymes, James A. Violins of Hope. Violins of the Holocaust – Instruments of Hope and Liberation in Mankind’s Darkest Hour. New York: Harper Perennial, 2014.
18.Iacono, Yoann. Skrzypce Goebbelsa. Tłum. Justyna Polony-Poluk. Kraków: Mando, 2022.
19.Krawczyk, Dominika. „Reinhard Heydrich: bestia z blond włosami”. Dostęp 4.10.2021. www.histmag.org.
20.Krzepicki, Jakub. „Człowiek uciekł z Treblinek… Rozmowy z powracającym”. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek. W: Ostatnim etapem przesiedlenia jest śmierć. Pomiechówek, Chełmno nad Nerem, Treblinka, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy. Ostatnim”, t. 13, oprac. Barbara Engelking, Alina Skibińska. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2013.
21.LaCapra, Dominick. „Studia nad traumą: jej krytycy i powikłane losy”. W: Dominick LaCapra, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska. Kraków: Universitas, 2009.
22.LaCapra, Dominick. Representing the Holocaust. History, Theory, Trauma., Ithaca–London: Cornell University Press, 1996. W: Dominick LaCapra, Writing History, Writing Trauma. Boltimore–London: The Johns Hopkins University Press, 2001.
23.LaCapra, Dominick. „Wobec wydarzeń granicznych: sytuowanie Agambena”. W: Dominick LaCapra, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska. Kraków: Universitas, 2009.
24.Lachendro, Jacek. „Orkiestry w KL Auschwitz”. Zeszyty Oświęcimskie 27 (2012): 7–148.
25.Laks, Szymon. Gry oświęcimskie. Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 1998.
26.Lauryssens, Stan. Dziennik nazisty. Wyznania Eichmanna. Tłum. Jacek Lang. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2009.
27.Lewin, Abraham. Dziennik. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek, oprac. Katarzyna Person. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2015.
28.Littell, Jonathan. Łaskawe. Tłum. Magdalena Kamińska-Maurugeon. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2019.
29.Melnyk, Walter William. Pavel’s Violin. A Song of Hope. Tennessee: Sewanee, 2017.
30.Melnyk, Walter William. The Apple and the Thorn. The Tales of Avalon Series. Tennessee: Sewanee, 2011.
31.Mozart, Leopold, Gruntowna szkoła skrzypcowa. Przedruk z oryginału wydania trzeciego, Augsburg 1789, z przedmową Dawida Ojstracha oraz objaśnieniami i komentarzami Hansa Rudolfa Junga. Poznań: Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki, 2007.
32.N.N., „Opracowanie o ż yciu artystycznym i kulturalnym w getcie warszawskim. Szkolnictwo artystyczne, sytuacja materialna artystów, kursy zawodowe”. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek. W: Utwory literackie z getta warszawskiego, oprac. Agnieszka Żółkiewska, Marek Tuszewicki, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 26. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2017.
33.Naliwajek-Mazurek, Katarzyna. „Music and Torture in Nazi Sites of Persecution and Genocide in Occupied Poland 1939–1945”. The World of Music (new series) 2 (2013): Music and Torture | Music and Punishment: 31–50.
34.Naliwajek-Mazurek, Katarzyna. „The Functions of Music within the Nazi System of Genocide in Occupied Poland”. W: Music and Genocide, red. Wojciech Klimczyk, Agata Świerzowska, 53–70. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015.
35.Obremski, Tadeusz. Wśród zatrutych noży. Zapiski z getta i okupowanej Warszawa. Red. nauk. i wprowadzenie Agnieszka Haska. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, 2017.
36.Pachter, Mietek. Umierać też trzeba umieć… Red. nauk. i wprow. Barbara Engelking. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, 2015.
37.Quignard, Pascal. „Nienawiść do muzyki”. Tłum. Ewa Wieleżyńska. Literatura na Świecie 1–2 (2004): 183–200.
38.„Relacja nie zidentyfikowanego Werkschutzmanna w szopie Ostdeutsche Bautischlerein-Werkstätte, odtwarzająca przeżycia autora w dniach od 7 do 11 września 1942 r., ARG II, 273”. W: Archiwum Ringelbluma. Getto warszawskie lipiec 1942 – styczeń 1943, oprac. Ruta Sakowska. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 1980.
39.Ringelblum, Emanuel. Pisma z getta. Cytowany fragment tłum. z j. żyd. Agata Kondrat, oprac. Joanna Nalewajko-Kulikov, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 29, cz. 1. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2018.
40.Schwarberg, Günther. In the Ghetto of Warsaw. Heinrich Jöst’s Photographs. Göttingen: Steidl Verlag, 2001.
41.Starkey, Glenn. When the Violin Weeps. : BookBaby, 2022.
42.Szwarcbard, Mordechaj. „[„Aktualności”]. Zapiski dotyczące głównie getta warszawskiego, zawierające także informacje na temat zagłady innych skupisk żydowskich”. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek. w: Dzienniki z getta warszawskiego, oprac. Katarzyna Person, Zofia Trębacz, Michał Trębacz, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 23. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2015.
43.Sławek, Maria. „Skrzypkowie z witebskich dachów. O skrzypcach w kulturze żydowskiej”, „Ruch Muzyczny” 17 (2022).
44.„Świadectwo przymusowego grabarza Grojnowskiego Jakuba”. Tłum. z j. żyd. Jan Leński, przejrzeli i uzupełnili Shmuel Krakowski i Magdalena Siek. W: Ostatnim etapem przesiedlenia jest śmierć. Pomiechówek, Chełmno nad Nerem, Treblinka, oprac. Barbara Engelking, Alina Skibińska, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 13. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2013.
45.Turkow, Jonas. „Opis żydowskiego życia kulturalno-rozrywkowego w Warszawie począwszy od połowy 1940 r. i po utworzeniu getta”. Tłum. z j. żyd. Aleksandra Geller. W: Utwory literackie z getta warszawskiego, oprac. Agnieszka Żółkiewska, Marek Tuszewicki, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 26. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2017.
46.Willenberg, Samuel. Bunt w Treblince. Warszawa: Res Publica, 1991.