1. | An Interview with Professor Dominick LaCapra, Interviewer: Amos Goldberg, Shoah Resource Center, Yad Vashem 1998, 9. Dostęp 14.10.2021. www.yadvashem.org. |
2. | Anglada, Maria Àngels. Skrzypce z Auschwitz. Tłum. Anna Sawicka. Warszawa: Muza, 2010. |
3. | Auerbach, Rachela. Pisma z getta warszawskiego. Oprac. Karolina Szymaniak. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2015. |
4. | Auerbach, Rachela. „Oliver Twist”. Opinia 47 (1948). |
5. | Auerbach, Rachela. „Werterfassung”. Nasze Słowo 3–4 (1949). |
6. | Błaszczyk, Leon Tadeusz. Żydzi w kulturze muzycznej ziem polskich w XIX i XX wieku. Słownik biograficzny. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2014. |
7. | Cambron, Kristy. Motyl i skrzypce. Tłum. Marcin Sieduszewski. Kraków: Znak, 2020. |
8. | Cambron, Kristy. Wróbel w getcie. Tłum. Aleksandra Gietka-Ostrowska. Kraków: Znak, 2021. |
9. | Chełkowska-Zacharewicz, Maria. Zagadka emocji muzycznych. Czym są, jak powstają i czy są podatne na zmiany?, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2021. |
10. | Cesarani, David. Eichmann. Jego życie i zbrodnie. Tłum. Jacek Lang. Zakrzewo: Replika, 2008. |
11. | Czaja, Dariusz. „Czarna ściana. Pytania do »Pasażerki«”. W: Dariusz Czaja, Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Pasaże, 2018. |
12. | Czaja, Dariusz. Kwintesencje. Pasaże barokowe. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2014. |
13. | Deschner, Günther. Reinhard Heydrich. Namiestnik władzy totalitarnej. Tłum. Magdalena Ilgmann. Warszawa: Bellona, 2000. |
14. | Gilbert, Shirl. Music in the Holocaust. Confronting Life in the Nazi Ghettos and Camps. Oxford: Clarendon Press, 2005. |
15. | Głowiński, Michał. „Fasola i skrzypce”. W: Michał Głowiński, Czarne sezony. Warszawa: Open, 1998. |
16. | Gombiński, Stanisław (Jan Mawult). Wspomnienia policjanta z warszawskiego getta. Red. nauk. i wprow. Marta Janczewska. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów – Żydowski Instytut Historyczny, 2010. |
17. | Grymes, James A. Violins of Hope. Violins of the Holocaust – Instruments of Hope and Liberation in Mankind’s Darkest Hour. New York: Harper Perennial, 2014. |
18. | Iacono, Yoann. Skrzypce Goebbelsa. Tłum. Justyna Polony-Poluk. Kraków: Mando, 2022. |
19. | Krawczyk, Dominika. „Reinhard Heydrich: bestia z blond włosami”. Dostęp 4.10.2021. www.histmag.org. |
20. | Krzepicki, Jakub. „Człowiek uciekł z Treblinek… Rozmowy z powracającym”. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek. W: Ostatnim etapem przesiedlenia jest śmierć. Pomiechówek, Chełmno nad Nerem, Treblinka, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy. Ostatnim”, t. 13, oprac. Barbara Engelking, Alina Skibińska. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2013. |
21. | LaCapra, Dominick. „Studia nad traumą: jej krytycy i powikłane losy”. W: Dominick LaCapra, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska. Kraków: Universitas, 2009. |
22. | LaCapra, Dominick. Representing the Holocaust. History, Theory, Trauma., Ithaca–London: Cornell University Press, 1996. W: Dominick LaCapra, Writing History, Writing Trauma. Boltimore–London: The Johns Hopkins University Press, 2001. |
23. | LaCapra, Dominick. „Wobec wydarzeń granicznych: sytuowanie Agambena”. W: Dominick LaCapra, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Tłum. Katarzyna Bojarska. Kraków: Universitas, 2009. |
24. | Lachendro, Jacek. „Orkiestry w KL Auschwitz”. Zeszyty Oświęcimskie 27 (2012): 7–148. |
25. | Laks, Szymon. Gry oświęcimskie. Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 1998. |
26. | Lauryssens, Stan. Dziennik nazisty. Wyznania Eichmanna. Tłum. Jacek Lang. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2009. |
27. | Lewin, Abraham. Dziennik. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek, oprac. Katarzyna Person. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2015. |
28. | Littell, Jonathan. Łaskawe. Tłum. Magdalena Kamińska-Maurugeon. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2019. |
29. | Melnyk, Walter William. Pavel’s Violin. A Song of Hope. Tennessee: Sewanee, 2017. |
30. | Melnyk, Walter William. The Apple and the Thorn. The Tales of Avalon Series. Tennessee: Sewanee, 2011. |
31. | Mozart, Leopold, Gruntowna szkoła skrzypcowa. Przedruk z oryginału wydania trzeciego, Augsburg 1789, z przedmową Dawida Ojstracha oraz objaśnieniami i komentarzami Hansa Rudolfa Junga. Poznań: Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki, 2007. |
32. | N.N., „Opracowanie o ż yciu artystycznym i kulturalnym w getcie warszawskim. Szkolnictwo artystyczne, sytuacja materialna artystów, kursy zawodowe”. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek. W: Utwory literackie z getta warszawskiego, oprac. Agnieszka Żółkiewska, Marek Tuszewicki, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 26. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2017. |
33. | Naliwajek-Mazurek, Katarzyna. „Music and Torture in Nazi Sites of Persecution and Genocide in Occupied Poland 1939–1945”. The World of Music (new series) 2 (2013): Music and Torture | Music and Punishment: 31–50. |
34. | Naliwajek-Mazurek, Katarzyna. „The Functions of Music within the Nazi System of Genocide in Occupied Poland”. W: Music and Genocide, red. Wojciech Klimczyk, Agata Świerzowska, 53–70. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. |
35. | Obremski, Tadeusz. Wśród zatrutych noży. Zapiski z getta i okupowanej Warszawa. Red. nauk. i wprowadzenie Agnieszka Haska. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, 2017. |
36. | Pachter, Mietek. Umierać też trzeba umieć… Red. nauk. i wprow. Barbara Engelking. Warszawa: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, 2015. |
37. | Quignard, Pascal. „Nienawiść do muzyki”. Tłum. Ewa Wieleżyńska. Literatura na Świecie 1–2 (2004): 183–200. |
38. | „Relacja nie zidentyfikowanego Werkschutzmanna w szopie Ostdeutsche Bautischlerein-Werkstätte, odtwarzająca przeżycia autora w dniach od 7 do 11 września 1942 r., ARG II, 273”. W: Archiwum Ringelbluma. Getto warszawskie lipiec 1942 – styczeń 1943, oprac. Ruta Sakowska. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 1980. |
39. | Ringelblum, Emanuel. Pisma z getta. Cytowany fragment tłum. z j. żyd. Agata Kondrat, oprac. Joanna Nalewajko-Kulikov, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 29, cz. 1. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2018. |
40. | Schwarberg, Günther. In the Ghetto of Warsaw. Heinrich Jöst’s Photographs. Göttingen: Steidl Verlag, 2001. |
41. | Starkey, Glenn. When the Violin Weeps. : BookBaby, 2022. |
42. | Szwarcbard, Mordechaj. „[„Aktualności”]. Zapiski dotyczące głównie getta warszawskiego, zawierające także informacje na temat zagłady innych skupisk żydowskich”. Tłum. z j. żyd. Magdalena Siek. w: Dzienniki z getta warszawskiego, oprac. Katarzyna Person, Zofia Trębacz, Michał Trębacz, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 23. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2015. |
43. | Sławek, Maria. „Skrzypkowie z witebskich dachów. O skrzypcach w kulturze żydowskiej”, „Ruch Muzyczny” 17 (2022). |
44. | „Świadectwo przymusowego grabarza Grojnowskiego Jakuba”. Tłum. z j. żyd. Jan Leński, przejrzeli i uzupełnili Shmuel Krakowski i Magdalena Siek. W: Ostatnim etapem przesiedlenia jest śmierć. Pomiechówek, Chełmno nad Nerem, Treblinka, oprac. Barbara Engelking, Alina Skibińska, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 13. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2013. |
45. | Turkow, Jonas. „Opis żydowskiego życia kulturalno-rozrywkowego w Warszawie począwszy od połowy 1940 r. i po utworzeniu getta”. Tłum. z j. żyd. Aleksandra Geller. W: Utwory literackie z getta warszawskiego, oprac. Agnieszka Żółkiewska, Marek Tuszewicki, „Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy”, t. 26. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2017. |
46. | Willenberg, Samuel. Bunt w Treblince. Warszawa: Res Publica, 1991. |