Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2024.1.22-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 1 (22) 2024
Against Confession: Negation of Commodity Form in Anna Adamowicz’s Book of Poems "zmyśl[ ]zmysł" ("nonsense[ ]sense")
(Przeciw wyznaniu: negacja formy towarowej w tomie poetyckim Anny Adamowicz "zmyśl[]zmysł")

Autorzy: Łukasz Żurek ORCID
Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe: utowarowienie LGBTQ autonomia literatury Anna Adamowicz współczesna polska poezja
Data publikacji całości:2024
Liczba stron:12 (151-162)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Czerpiąc inspiracje z pracy Nicholasa Browna dotyczącej społecznej ontologii sztuki w kapitalizmie oraz książki poetyckiej Anny Adamowicz "Zmyśl[ ]zmysł", autor analizuje implikacje literackich strategii anty-spowiedzi i tego, w jaki sposób negują one status towarowy dzieła. Autor przekonuje, że literackie wyznanie może być spleciona ze statusem towarowym dzieła literackiego, odzwierciedlając tym samym szersze mechanizmy ekonomiczne i ideologiczne, które w coraz większym stopniu utowarawiają literaturę.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Adamowicz, Anna. „Kukułcze jajo poezji. Opis przypadku”. KONTENT, nr 4 (2018). http://kontent.net.pl/czytaj/6&arubalp=de0f7161-712a-4f40-9394-09faf1d799#Kukucze_jajo_poezji.
2.Adamowicz, Anna. zmyśl[ ]zmysł. Kołobrzeg: Biuro Literackie, 2021.
3.Adamowicz, Anna, Laura Osińska, i Agata Puwalska. „[jesteśmy przezroczyste]”. biBLioteka. Magazyn literacki, styczeń 2022. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/jestesmy-przezroczyste.
4.Bourdieu, Pierre. „Le marché des biens symboliques”. L’Année Sociologique 22 (1971).
5.Brown, Nicholas. Autonomy: The Social Ontology of Art under Capitalism. Durham: Duke University Press, 2019.
6.Brown, Nicholas. „Introduction. On Art and Commodity Form”. W Autonomy: The Social Ontology of Art under Capitalism, 1–39. Durham: Duke University Press, 2019.
7.Cavell, Stanley. „A Matter of Meaning It”. W Must We Mean What We Say?: A Book of Essays, 213–38. Cambridge: Cambridge University Press, 1976.
8.Czapliński, Przemysław. Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2007.
9.Fried, Michael. Art and Objecthood: Essays and Reviews. Chicago: The University of Chicago Press, 2011.
10.Fried, Michael. Courbet’s Realism (Chicago: University of Chicago Press 1992.
11.Fried, Michael. Why Photography Matters as Art as Never Before. New Haven, London: Yale University Press 2008.
12.Herman, Anouk. Nigdy nie będziesz szło samo. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2023.
13.Marks, Karol. Kapitał 1.1: rezultaty bezpośredniego procesu produkcji. Przetłumaczone przez Mikołaj Ratajczak. Warszawa: PWN, 2020.
14.Marks, Karol. Kapitał: Krytyka ekonomii politycznej. Przetłumaczone przez Henryk Lauer, Mieczysław Kwiatkowski, i Jerzy Heryng. T. 1. Warszawa: Książka i Wiedza, 1951.
15.Michaels, Walter Benn. The Beauty of a Social Problem: Photography, Autonomy, Economy. Chicago: The University of Chicago Press, 2018.
16.Michaels, Walter Benn. The Shape of the Signifier: 1967 to the End of History. Princeton: Princeton University Press, 2007.
17.Michaels, Walter Benn, i Steven Knapp. „Against Theory”. Critical Inquiry, nr 4 (1982): 732–42.
18.Osińska, Laura. „Marność”. KONTENT, nr 4 (2018). http://kontent.net.pl/czytaj/6&arubalp=de0f7161-712a-4f40-9394-09faf1d799#marno.
19.Różewicz, Rafał. „Barbarzyńca w ogrodzie. Próba rekonstrukcji”. Mały Format, 20 marzec 2018. https://malyformat.com/2018/03/barbarzynca-w-ogrodzie-proba-rekonstrukcji/.
20.Szot, Wojciech. „«Gdy jakieś kłiry to przeczytają, pomyślą, że to też o nich». Polska literatura niebinarna”. Wyborcza.pl, 2 kwiecień 2023. https://wyborcza.pl/7,75517,29535749,polska-literatura-niebinarna.html.
21.Wimsatt Jr., William K., i Monroe C. Beardsley. „The Intentional Fallacy”. The Sewanee Review 54, nr 3 (1946): 468–88.