Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2024.2.23-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 2 (23) 2024
„Sam nie wiem, co robić, bo mi go żal”. Dziecięce autobiografie opiekuńcze

Autorzy: Marta Rakoczy ORCID
Uniwersytet Warszawski
Redakcja: Paulina Iwan
Słowa kluczowe: gatunek praktyka piśmienna dziecięca autobiografia autobiografia opiekuńcza sprawczość polityka dziecięcego głosu Korczak critical childhood studies
Data publikacji całości:2024
Liczba stron:13 (49-61)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W tekście, stosując perspektywę właściwą dla critical childhood studies w ujęciu Spyrosa Spyrou, interpretuję książeczkę opieki Icka – międzywojennego wychowanka Domu Sierot Janusza Korczaka/Henryka Goldszmita i Stefanii Wilczyńskiej. Badając historyczne polityki konstruowania głosów i gatunków wypowiedzi dziecięcych kładę nacisk na swoistość autobiografii opiekuńczej Icka jako formy odzyskiwania dziecięcej sprawczości. Autobiografia opiekuńcza Icka nie jest, rzecz jasna, autobiografią, jeśli uznajemy autobiografie z możliwością autoekspresji: wyrażania głosu autentycznego ja, które może być empatycznie zrozumiane tylko wówczas, gdy „szczerze” zamanifestuje osobiste lub intymne doświadczenia na forum publicznym. W tekście pokazuję, że to ujęcie sprawczości – charakterystyczne dla wielu ideologii nowoczesnych – jest nieadekwatne by tekst Icka zrozumieć. Sprawczość, w jego ujęciu, to działanie ekologiczne. To nie własność osoby lub jej działania, lecz wspólnie wytwarzana umiejętność empatycznego działania w sieciach relacji społecznych. Stanowi nie tyle głos, co wypowiedź w sprawie, która dotyczy społeczności. Jest ona budowana w relacji z nią, poprzez stałą z nią komunikację, przekładająca się na realne działania podejmowane na rzecz siebie i innych.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bauman, Richard, Briggs Charles, Gatunek, intertekstualność i władza, przeł. O. Kaczmarek [w:] Communicare. Almanach antropologiczny nr 4, Performance, tekst, hipertekst, red. G. Godlewski A. Karpowicz, M. Rakoczy, P. Rodak, Warszawa: WUW, 2014.
2.Ciesielska, Marta (red.), Dom na Krochmalnej na łamach „Małego Przeglądu”, Warszawa: Ezop, 1997.
3.Chartier, Roger, Czy książki wywołują rewolucję, Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej, red. P. Rodak, Warszawa: WUW, 2019.
4.Dolar, Mladen, Polityka głosu, tłum. P. Bożek, G.Nowak, „Teksty Drugie”, nr 5 (2015): 238-260.
5.Ingold, Tim, Twórczość i improwizacja kulturowa, tłum. M. Rakoczy [w:] Communicare. Almanach antropologiczny nr 4, 15-24.
6.Karpowicz, Agnieszka, Poławianie gatunków. Twórczość słowna w antropologicznej sieci, w: Od aforyzmu do zinu, Gatunki twórczości słownej, red. Grzegorz Godlewski et al., Warszawa: WUW, 2013.
7.Korczak, Janusz, Jak kochać dziecko. Internat [w:] tegoż, Dzieła, t. 7, red. S. Wołoszyn, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
8.Korczak, Janusz, Momenty wychowawcze w: tegoż, Dzieła, t. 7, red. S. Wołoszyn, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona, 1993.
9.Landau-Czajka, Anna, Wielki „Mały Przegląd”. Społeczeństwo i życie codzienne w II Rzeczypospolitej oczami korespondentów „Małego Przeglądu”, Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny, 2018.
10.Rodak, Paweł, „Autobiografia”, w: Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. Grzegorz Godlewski et al., Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
11.Rodak, Paweł, Pismo, książka lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, red. P. Rodak, Warszawa: WUW, 2009.
12.Rogowska-Falska, Maria, Wspomnienia z maleńkości dzieci „Naszego Domu” w Pruszkowie, Warszawa: Spółdzielnia Ksiegarska „Książka”, 1924.
13.Sikora, Agata, Szczerość. O wyłanianiu się nowoczesnego porządku komunikacyjnego, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020.
14.Spyrou, Spyros, Disclosing Childhoods. Research and Knowledge Production for a Critical Childhood Studies, London: Palgrave Macmillan, 2018.
15.Witeska-Młynarczyk, Anna, Can the Children Speak. Voice, Children and an ADHD Diagnosis in an Ethnographic Research, “Revue de Science Sociale”, nr 63 (2020), https://doi.org/10.4000/revss.4902.
16.Witkowska-Krych, Agnieszka, Budowanie od podstaw: „Mały Przegląd” jako nowatorski, systematyczny i wieloletni projekt pedagogiczno-społeczny, „Almanach Muzealny” t. 8, Warszawa: Muzeum Warszawy, 2014: 167-189.