Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2024.40-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 40/2024
Mindfulness Training as a Secular Form of Spirituality

Authors: Piotr Goniszewski ORCID
University of Szczecin, Poland | Institute of Theology
Keywords: mindfulness secular spirituality meditation Buddhism
Whole issue publication date:2024-12-10
Page range:19 (21-39)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of this article is to present mindfulness training as a secular form of spirituality. In the first part of the text, we show the Buddhist sources of mindfulness training. The author of the secular conceptualisation of mindfulness is the American physician Jon Kabat-Zinn (born 1944), who in 1979 opened the Stress Reduction Clinic at the University of Massachusetts Medical School and developed the Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) program. Kabat-Zinn has practised Buddhist meditation techniques with teachers such as Philip Kapleau, Seung Sahn, Joseph Goldstein, and Jack Kornfield. An example of a secular conceptualisation of Buddhist meditation practice is mindfulness of breathing. In the Buddhist context, the practice of mindfulness of breathing is aimed at freeing oneself from attachments and leading to the experience of insight/awakening. From the perspective of mindfulness training, this meditation has only secular dimensions, related to psychological and existential well-being. In the second part of the article, we show current problems with the secular conceptualisation of mindfulness. The most serious criticism concerns the lack of explicit consideration of an ethical code. A reasonable move may be to adopt the five Buddhist precepts as a basic ethical codex, interpreted, however, in a secular, non-religious way, without any deeper involvement in the Buddhist worldview. The five Buddhist precepts are so universal that they can be adopted in a secular form by both non-religious people and religious people, e.g., Christians.
Download file

Article file

Bibliography

1.Batchelor S., Buddyzm bez dogmatów, trans. A. Wojtasik, Warszawa 2021.
2.Buddhadasa, Under the Bodhi Tree. Buddha’s Original Vision of Dependent Co-Arising, Somerville 2017.
3.Choden, Regan-Addis H., Kurs życia opartego na uważności, Wrocław 2022.
4.Chögyal Namkhai Norbu, Dzogchen: stan doskonałości samej w sobie, trans. C. Woźniak, Kraków 2024.
5.Dalajlama XIV, T. Cziedryn, Buddyzm. Jeden nauczyciel, wiele tradycji, trans. M.M. Góralski, Poznań 2015.
6.Drążczyk D., Wybór postaci ważnych dla tradycji Szkoły Zen Kwan Um, Warszawa 2011.
7.Gilbert P., Choden, Uważne współczucie, trans. A. Sawicka-Chrapkowicz, Gdańsk 2019.
8.Goldstein J., Doświadczenie wglądu, trans. J. Majewski, Warszawa 2020.
9.Goldstein J., Medytacja wglądu. Praktyka wolności, trans. J. Majewski, Warszawa 2021.
10.Goldstein J., Mindfulness. A Practical Guide to Awakening, Boulder 2017.
11.Goniszewski P., Zen jako droga duchowa dla chrześcijan, Szczecin 2023.
12.Iyengar B.K.S., Light on Pranayama – The Yogic Art of Breathing, London 2013.
13.Kabat-Zinn J., Życie piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból, trans. R. Skrzypczak, Warszawa 2020.
14.Kapleau P., Trzy filary zen, trans. J. Dobrowolski, Łódź 2012.
15.Kornfield J., Mądrość serca. Praktyka buddyjska w świecie zachodnim, trans. M. Lorenc, Białystok 2017.
16.Kornfield J., Oświecenie serca. Podróż buddyjska nowoczesnego człowieka, trans. M. Lorenc, Białystok 2018.
17.Kozyra A., Neo-zen? Filozofia zen a racjonalizm, libertynizm i hedonizm, Warszawa 2019.
18.Kryszczyński T., Mindfulness znaczy sati. 25 ćwiczeń rozwijających mindfulness, Gliwice 2020.
19.Łazarz B., Filary czy puzzle? O etyce w polskim buddyzmie, Warszawa 2023.
20.Majjhima Nikaya – zbiór mów średniej długości, vol. 2, trans. P. Jagodziński, Warszawa 2021.
21.Mejor M., Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001.
22.Nairn R., Diamond Mind. A Psychology of Meditation, Boulder 2001.
23.Nanavira Thera, Clearing the Path, s.n. 2012.
24.Nyanatiloka, Buddhist Dictionary. Manual of Buddhist Terms and Doctrines, Kandy 1980.
25.Powers J., Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, trans. J. Janiszewska-Rain, Kraków 2017.
26.Radoń S., Co naprawdę działa w medytacji? Wspólny rdzeń i specyfika medytacji, Kraków 2020.
27.Radoń S., Czy medytacja naprawdę działa?, Kraków 2017.
28.Radoń S., Medytacja. Pomiędzy teorią a praktyką, Kraków 2023.
29.Rizzetto D.E., Przebudź się ku temu, co czynisz, trans. O. Górnicka, S. Piela, Bielsko-Biała 2007.
30.Sayadaw U Pandita, Jeszcze w tym życiu, trans. M. Tarnowski, A. Klegon, B. Bolibok, Z. Molski, Warszawa 2022.
31.Schlingloff D., Buddyzm. Monastyczna i świecka droga zbawienia, trans. L. Żylicz, Warszawa 2004.
32.Segal V.Z., Williams G.M., Teasdale D.J., Terapia poznawcza depresji oparta na uważności, trans. R. Andruszko, Kraków 2017.
33.Seung Sahn, Kompas zen, trans. R. Bączyk, Warszawa 2005.
34.Zapart J., Tathagatagarbha. U źródeł koncepcji natury buddy, Kraków 2017.
35.https://dictionary.sutta.org [accessed: 21.03.2024].
36.https://www.dzogchen.pl/nauki-dzogczen [accessed: 21.03.2024]