Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.3.35-28
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (35) 2016
Mały ruch graniczny z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej a rozwój turystyki zakupowej
(Local Border Traffic With Kaliningrad Oblast and the Development of Cross-Border Shopping)

Authors: Joanna Zielińska-Szczepkowska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Izabela Zabielska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Keywords: local border traffic visa-free zone cross-border shopping
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (349-362)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

On the 27th of July, 2015 it has been three years since the start of the local border traffic agreement between the Kaliningrad Oblast and Poland. The primary objective of this agreement was to simplify procedures on the Polish-Russian border for inhabitants of Kaliningrad Oblast and citizens of Poland. The opening of borders in 2012 led to increased interest of the local community to cross the PolishRussian border, mainly for shopping and tourism, which just a few years ago (before the local border traffic agreement) was out of reach, due to  the limited market access, higher transport costs and visa difficulties. The main aim of this paper is to analyze the influence of the opening-up of the border on the development of cross-border shopping in the Polish-Russian borderland.
Download file

Article file

Bibliography

1.Alejziak, W. (2000). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: Albis.
2.Dmitrovic, T., Vida, I. (2007). An Examination of Cross-Border Shopping in South East Europe. European Journal of Marketing, vol. 41, no. 3–4, 382–395.
3.Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2012). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2011 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
4.Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2013). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2012 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
5.Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2014). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2015 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
6.Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2015). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w I kwartale 2015 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
7.Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2015). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w II kwartale 2015 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
8.Grzesiuk, A. (2007). Infrastruktura handlowa w Szczecinie a przygraniczna turystyka zakupowa. W: J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej: handel, gastronomia, turystyka (s. 269–276). Poznań: Wyd. WSHiU w Poznaniu.
9.http://www.nbp.pl/transfer.aspx?c=/ascx/ListABCH.ascx&Typ=a&p=rok;mies&navid=archa (3.11.2015).
10.http://www.pot.gov.pl/nowosci/l/wiadomosci/wiadomosci-z-pot/xii-polsko-rosyjskie-forum-turystyczne-eto-polsza (6.11.2015).
11.Jansen-Verbeke, M. (1991). Leisure Shopping: A Magic Concept for the Tourism Industry. Tourism Management, no. 12, 9–14.
12.Jedlińska, M., Szubert-Zarzeczny, U. (1992). Gospodarka turystyczna. Poznań: Wyd. AE w Poznaniu.
13.Kornak, A. (1979). Ekonomika turystyki. Warszawa: PWN.
14.Krapf, K. (1957). Od empirii do teorii ruchu turystycznego. Ruch Turystyczny, nr 1, 16–25.
15.Michalko, G., Ratz, T., Hinek, M., Tomori, M. (2014). Shopping Tourism in Hungary during the Period of the Economic Crisis. Tourism Economics, vol. 20, no. 6, 1319–1336.
16.Murphy, L., Benckendorff, P., Moscardo, G., Pearce, P.L. (2011). Tourist Shopping Villages. Forms and Functions. London: Routledge.
17.Nijssen, E.J., Herk van, H. (2009). Conjoining International Marketing and Relationship Marketing: Exploring Consumer’s Cross-Border Service Relationships. Journal of International Marketing, vol. 17, no. 1, 91–115.
18.Raport: Koszty-korzyści wejścia w życie umowy o małym ruchu granicznym z Obwodem Kaliningradzkim FR – wyniki badań ankietowych. Pobrane z: http://eurobalt.org.pl/aktualnosci/207/koszty-korzysci-wejscia-w-zycie-umowy-omalym-ruchu-granicznym-z-obwodem-kaliningradzkim-fr (10.10.2015).
19.Rozporządzenie (WE) nr 1931/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 2006 r. ustanawiające przepisy dotyczące małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich i zmieniające postanowienia Konwencji z Schengen (Dz.U. UE, L405/1).
20.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1342/2011 z 13 grudnia 2011 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 1931/2006 w odniesieniu do włączenia obwodu kaliningradzkiego i niektórych powiatów polskich do obszaru uznawanego za strefę przygraniczną.
21.Studzińska, D. (2014). Ruch bezwizowy a rozwój turystyki na pograniczu polsko-rosyjskim. Przegląd Geograficzny, vol. 84, nr 4, 525–540.
22.Timothy D.J., Butler, R.W. (1995). Cross-Border Shopping. A North American Perspective. Annals of Tourism Research, vol. 22, no. 1, 16–34.
23.Timothy, D.J. (1995). Political Boundaries and Tourism: Borders as Tourist Attractions. Tourism Management, vol. 16, no. 7, 525–532.
24.Timothy, D.J. (2000). Borderland: An Unlikely Destination? IBRU Boundary and Security Bulletin, vol. 8, no. 1, 57–65.
25.Umowa między Rządem RP a Rządem FR o zasadach małego ruchu granicznego z 22 maja 1992 r. (Moskwa).
26.Umowa między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o zasadach małego ruchu granicznego z 16 lipca 2012 r. (Dz.U. poz. 814).
27.Więckowski, M. (2010). Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Warszawa: IGiPZ PAN.
28.Yeung, R.M.W., Wallace, M.S.Y. (2012). A Profile of the Mainland Chinese Cross-Border Shoppers: Cluster and Discriminant Analysis. Tourism Management Perspectives, vol. 4, 106–112.