Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.1.37-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (37) 2017
„Nowe” atrakcje kulturowe i ich wykorzystanie w promocji regionów wypoczynkowych w Polsce (na przykładzie Pojezierza Kaszubskiego)
(“New” Cultural Attractions and its use in the Promotion of Tourism in Recreational Regions in Poland (on the Example of the Kashubian Lake District))

Authors: Małgorzata Durydiwka
Uniwersytet Warszawski

Katrzyna Duda-Gromada
Uniwersytet Warszawski
Keywords: recreational regions Kashubian Lake District “new” cultural attractions promotion of tourism
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (195-208)
Klasyfikacja JEL: Z30 Z32 Z33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of this paper is to present selected so-called “new” cultural attractions and their use in the promotion on the web pages of gminas located in the Kashubian Lake District (Fig. 2) which is an example of a recreational region. Recreational regions are usually associated with areas of significant natural amenities and with recreational 3S tourism (sun, sea, sand). In recent times, however, tourists’ preferences are changing and 3S tourism is replaced by 3E tourism (education, entertainment, excitement). When creating the tourist offer it becomes more important to increase the share of cultural sites and venues, in particular of the so-called “new” cultural attractions, that is, attractions providing three components: education, entertainment, and excitement (Stasiak, Włodarczyk, 2013). In the Kashubian Lake District such “new” cultural attractions are, for instance, Center for Education and Promotion of the Region in Szymbark, Museum of Kashubian Pottery of the Necel Family in Chmielno, and Archeological Reserve in Węsiory. One can ask whether these tourist attractions are used in promoting the Kashubian Lake District. Research has shown that the analyzed venues and sites are promoted mainly on the official web pages of the gminas of the relevant region. They are also mentioned on the web pages of the neighboring gminas (Fig. 8). This is not surprising, since every gmina is obliged to promote their own tourist attractions, and from the point of view of the tourist, it is the Kashubian Lake District as an entire region that is important, not the individual gminas. In fact, on web portals devoted to the entire region (such as “Szwajcaria Kaszubska” – www.szwajcariakaszubska.eu) one can find information on all the analyzed “new” tourist attractions. Scarcity of information about such well recognized tourist attractions on the web pages of many gminas of this region is an evidence for a lack of cooperation among the gminas as regards the promotion of the entire Kashubian Lake District. It seems therefore that the “new” tourist attractions constitute a still unused potential for the promotion of the entire region on the web pages of the individual gminas.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bajcar, A. (1969). Regiony turystyczne Polski. Geografia w Szkole, 3–4, 122–133.
2.Bar, R., Doliński, A. (1974). Geografia turystyczna Polski. Warszawa: PTE.
3.Durydiwka, M. (2012). Czynniki rozwoju i zróżnicowanie funkcji turystycznej na obszarach wiejskich w Polsce. Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW.
4.Kondracki, J. (1988). Geografia fizyczna Polski. Warszawa: PWN.
5.Kondracki, J., Richling, A. (1994). Regiony fizycznogeograficzne, Mapa w skali 1:1 500 000. W: Atlas Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa: Główny Geodeta Kraju.
6.Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001). Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie. Wrocław: Wyd. AE we Wrocławiu,.
7.Kowalczyk, A. (2008). Współczesna turystyka kulturowa – między tradycją a nowoczesnością. W: A. Kowalczyk (red.), Turystyka kulturowa (spojrzenie geograficzne) (s. 9–57). Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW.
8.Kowalczyk, M. (2015). Wybrane zakłady produkcyjne w Polsce jako miejsce recepcji turystycznej. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, maszynopis pracy magisterskiej.
9.Kruczek, Z. (2009). Region turystyczny jako przedmiot edukacji. Folia Turistica, 21, 51–70.
10.Lijewski, T., Mikułowski, B., Wyrzykowski, J. (2002). Geografia turystyki Polski. Warszawa: PWE.
11.Liszewski, S. (2002). Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne. W: G. Gołembski (red.), Kompendium wiedzy o turystyce (s. 351–368). Warszawa: PWN.
12.Liszewski, S. (2003). Region turystyczny. Turyzm, 13 (1), 43–54.
13.Liszewski, S. (2009). Przestrzeń turystyczna Polski. Koncepcja regionalizacji turystycznej. Folia Turistica, 21, 17–30.
14.Mazurski, K.R. (2009). Region turystyczny jako pojęcie. Folia Turistica, 21, 7–15.
15.Mileska, M.I. (1963). Regiony turystyczne Polski. Stan obecny i potencjalne warunki rozwoju. Warszawa: PWN.
16.Nowa encyklopedia powszechna PWN (1996). Warszawa: PWN.
17.Potocki, J. (2009). Funkcje turystyki w kształtowaniu transgranicznego regionu górskiego Sudetów. Wrocław: Wyd. WTN.
18.Prószyńska-Bordas, H. (2008). Rozwój turystyki w Kaszubskim Parku Krajobrazowym w strategiach władz i lokalnych organizacji turystycznych oraz w opinii turystów i mieszkańców. W: L. Mazurkiewicz, A. Kowalczyk (red.), Społeczności lokalne a turystyka. Aspekty społeczne, kulturowe, ekonomiczne (s. 115–141). Warszawa: Wyd. AWF.
19.Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2013). Miejsca spotkań kultury i turystyki. W: B. Krakowiak, A. Stasiak, B. Włodarczyk
20.(red.), Kultura i turystyka. Miejsca spotkań (s. 29–46). Łódź: ROT Woj. Łódzkiego, Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
21.Studzieniecki, T. (2002). Rozwój turystyki ezoterycznej na przykładzie „kamiennych kręgów”. W: R. Przybyszewska- -Gudelis, M. Grabiszewski (red.), Partnerstwo nauki i praktyki w turystyce. Fakty, intencje, potrzeby rozwoju (s. 151–158). Bydgoszcz: Wyższa Pomorska Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Bydgoszczy.
22.Warszyńska, J., Jackowski, A. (1978). Podstawy geografii turyzmu. Warszawa: PWN. www.gminastezyca.pl (30.08.2016).
23.www.necel.pl (5.09.2016). www.sierakowice.pl (30.08.2016). www.somonino.pl (30.08.2016). www.starakiszewa.pl (30.08.2016). www.suleczyno.pl (30.08.2016). www.szwajcariakaszubska.eu (5.09.2016). www.szwajcaria-kaszubska.pl (25.10.2016).
24.Wyrzykowski, J. (1975). Walory wypoczynkowe środowiska przyrodniczego Polski w świetle stanu badań. Zeszyty Naukowe Instytutu Turystyki, 2–3, 25–44.
25.Wyrzykowski, J. (1986). Geograficzne uwarunkowania rozwoju urlopowej turystyki wypoczynkowej w Polsce. Acta Universitatis Wrotislaviencis, 935, Studia Geograficzne, XLIV.