Ekonomiczne Problemy Turystyki

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.1.33-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 1 (33) 2016
Znaczenie koncepcji sharing economy na rynku turystycznym

Autorzy: Anna Krajewska–Smardz
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

Izabela Gruszka
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

Katarzyna Szalonka
Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe: sharing economy gospodarka wymiany rynek turystyczny
Data publikacji całości:2016
Liczba stron:12 (31-42)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Sharing economy to nowy trend w gospodarce, polegający na bezpośredniej wymianie dóbr i usług między konsumentami, którzy komunikują się przez specjalne serwisy internetowe. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji sharing economy oraz zidentyfikowanie jej przejawów na rynku turystycznym. Realizacja celu badawczego była możliwa dzięki analizie literatury oraz źródeł wtórnych informacji. Na rynku turystycznym najbardziej znanym i cieszącym się dużą popularnością wśród turystów serwisem internetowym, oferującym tanie i różnorodne miejsca noclegowe, jest firma Airbnb, która staje się realną konkurencją dla branży hotelarskiej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Airbnb Economic Impact, http://blog.airbnb.com/economic-impact-airbnb/, dostęp 15.11.2015.
2.Airbnb – serwis z tanimi noclegami zyskuje na popularności i toczy walkę z sieciami hotelarskimi i władzami, http://podroze.onet.pl/aktualnosci/airbnb-serwis-z-tanimi-noclegami-zyskuje-na-popularnosci-i-toczy-walke-z-sieciami/ qkeh9, dostęp 15.05.2014.
3.Allen, D., Berg, Ch., 2014, The sharing economy. How overregulation could destroy an economic revolution, http://ipa. org.au/portal/uploads/Sharing_Economy_December_2014.pdf, dostęp 1.07.2015.
4.Bainbridge, J., 2013, Understanding collaborative consumption, http://www.marketingmagazine.co.uk/article/1208887/ understanding-collaborative-consumption, dostęp 1.07.2015.
5.Benkler, Y., 2006, The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom, New Haven, CT: Yale University Press.
6.Blogerzy w śląskim, http://www.silesia-sot.pl/blogerzy-w-slaskim-2/2015/07/07, dostęp 7.07.2015.
7.Botsman, R., Rogers, R., 2010, What’s Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Business, New York.
8.Botsman, R., 2013, The Sharing Economy Lacks a Shared Definition, Fast Company, http://www.fastcoexist.com/3022028/ the-sharing-economy-lacks-a-shared-definition, dostęp 1.07.2015.
9.Burgiel, A., 2014, Rozwój technologii informacyjnych jako determinanta adaptacji modelu konsumpcji wspólnej (collaborative consumption), w: „Marketing i Rynek” nr 11, s. 316–326.
10.Cusumano, M.A, 2015, Technology Strategy and Management: How Traditional Firms Must Compete in the Sharing Economy, „Communications of the ACM”, vol. 58 Issue 1, s. 32–34.
11.Dejnaka, A., 2013, Proces podejmowania decyzji zakupowych przez e-konsumentów w kontekście mediów społecznościowych, CeDeWu.pl, Warszawa.
12.Eun, P.S., 2012, Collaborative Consumption. Sharing Rather Than Buying, http://www.thegranitetower.com/news/articleView.html?idxno=318, dostęp 1.07.2015.
13.Evans, T., Travel like a local: How social holiday booking websites could save and make you money, http://www.thisismoney.co.uk/money/holidays/article-2142290/Travel-like-local-How-social-holiday-booking-websites-save-ANDmake-money.html, dostęp 10.05.2012.
14.Forno, F., Garibaldi, R., 2015, Sharing Economy in Travel and Tourism: The Case of Home-Swapping in Italy, „Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism”, vol. 16 Issue 2, s. 202–220.
15.Gill, R., 2014, Play fair in the sharing game, w: „Travel Trade Gazette UK & Ireland”.
16.Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., Pawlicz, A., 2012, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
17.Koopman, Ch., Mitchell, M., Thierer, A., 2014, The Sharing Economy and Consumer Protection Regulation: The Case for Policy Change, http://mercatus.org/sites/default/files/Koopman-Sharing-Economy.pdf, dostęp 1.07.2015.
18.Konieczyńska, A., 2015, Od pomysłu do potęgi. Stworzona przez Polaka aplikacja pomaga podróżować taniej, www.weekend.gazeta.pl/weekend/1,138262,18148999,Od_pomyslu_do_potegi__Stworzona_przez_Polaka_aplikacja. html, dostęp 15.08.2015.
19.Kurtz, M., 2014, In focus: Airbnb’s inroads in to the hotel industry, http://www.hvs.com/article/6952/in-focus-airbnbsinroads-into-the-hotel-industry, dostęp 12.06.2014.
20.Looking for a better way to stay?, http://about.9flats.com/what-is-9flats/, dostęp 15.11.2015.
21.Mahajan, N., 2015, How Tujia, ‘China’s Airbnb’, is Different from Airbnb, http://knowledge.ckgsb.edu.cn/2015/08/12/ technology/how-tujia-chinas-airbnb-is-different-from-airbnb/, dostęp 12.08.2015.
22.Meyer, B. (red.), 2015, Obsługa uczestników turystyki i rekreacji. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa.
23.McArthur, E., 2015, Many-to-many exchange without money: why people share their resources, Consumption, Markets & Culture, vol. 18, Issue 3, s. 239–256.
24.Mitręga-Niestrój, K., 2013, The Sharing Economy and Collaborative Finance – Outline of the Problems, w: Studia Ekonomiczne nr 173, Innowacje w bankowości i finansach. t. 1, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, s. 13–25.
25.Perzyński, M., 2015, Zaproś blogera, daj mu wolność, a dobrze sprzedasz region, http://www.aktualnosciturystyczne.pl/ produkt-turystyczny/zapros-blogera-daj-mu-wolnosc-a-dobrze-sprzedasz-region, dostęp 8.07.2015.
26.Pożyczki społecznościowe – szybko rozwijający się rynek, http://wgospodarce.pl/opinie/13525-pozyczki-spolecznoscioweszybko-rozwijajacy-sie-rynek, dostęp 29.05.2014.
27.Rapacz, A. (red.), 1998, Przedsiębiorstwo turystyczne na rynku, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
28.Sidorkiewicz, M., Pawlicz, A., 2015, Propedeutyka hotelarstwa. Ujęcie ekonomiczne, Difin, Warszawa.
29.Suchorabski, M., Maikowski, D., 2014, Wynajmujesz mieszkanie przez Airbnb? Możesz mieć problem z usunięciem lokatora, http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/813456,wynajmujesz-mieszkanie-przez-airbnb-mozesz-miec-problem -z-usunieciem-lokatora.html, dostęp 2.08.2014.
30.Tanz, J., How Airbnb and Lyft finally got Americans to trust each other, http://www.wired.com/2014/04/trust-in-the-shareeconomy/, dostęp 23.04.2014.
31.Tapscott, D., Williams, A., 2008, Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything, New York, http://labeee. ufsc.br/~luis/egcec/livros/globaliz/Wikinomics.pdf, dostęp 1.07.2015.
32.„The Economist”, 2013, The rise of the sharing economy. On the internet, everything is for hire, http://www.economist. com/news/leaders/21573104-internet-everything-hire-rise-sharing-economy, dostęp 9.03.2013.
33.„The Guardian”, 2014, Banking will be transformed – by technology, not politics. The revolution in banking is happening online – not in the high-street branches, http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jan/19/online-bankinghigh-street-labour-reforms, dostęp 19.01.2014.
34.„The Wall Street Journal”, 2015, Can the Sharing Economy Provide Good Jobs?, http://www.wsj.com/articles/can-thesharing-economy-provide-good-jobs-1431288393, dostęp 10.05.2015.
35.Wosskow, D., 2014, Unlocking the sharing economy. An independent review, www.gov.uk/government/uploads/system/ uploads/attachment_data/file/378291/bis-14-1227-unlocking-the-sharing-economy-an-independent-review.pdf, dostęp 7.07.2015.
36.www.airbnb.pl/host, dostęp 15.11.2015. www.roomorama.com/about/, dostęp 15.11.2015.