Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 117 2015
Analiza wybranych segmentów branży elektronicznej rozrywki jako elementów rozwoju przemysłu kreatywnego w Polsce
(The analysis of selected segments of the electronic entertainment branch as an ele-ment of the development of creative industry in Poland)

Authors: Sławomir Kotylak
UZZM w Lubinie / UZ
Keywords: creative industries electronic industry electronic entertainment branch
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (369-382)

Abstract

Undoubtedly, with the development technology and engineering, a significant progress can be observed in related areas. According to R. Florida (Florida 2002, 2005, p. 54), creativity, which provides non-material values with material basis located in products or services, constitutes one of them. The formation of the creative industry sector is a market consequence of the process. The sector of creative industry, as an elementof contemoprary economy, constitutes an interesting instance of the application of the theory of social and cultural development within the principles of economy. The segment of electronic entertainment constitutes one of its elements. The author of the paper, evaluates selected segments of the electronic entertainment branch in Poland in the context of the impact of their potential on the development of creative industry.
Download file

Article file

Bibliography

1.Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych, Raport końcowy (2009) Ecorys, Warszawa.
2.Budziewicz-Guźlecka A. (2013), Wiedza i kapitał ludzki czynnikiem rozwoju przemy-słów kreatywnych, w: Przemysł kreatywny – Ekonomia na styku kultury i biznesu, red. J. Stankiewicz, Z. Binek, S. Kotylak., Wyd. MAjUS, Zielona Góra.
3.Caves R. (2003), Creative Industries: Contracts between Arts and Commerce, „The Journal of Economic Perspectives”, Vol. 17, No. 2, Spring, wersja elektroniczna: http://www.aysps.gsu.
4.Cunningham S. (2002), From cultural to creative industries: theory, industry, and policy implications, Media International Australia, Incorporating Culture & Policy.
5.Drab-Kurowska A. (2013), Rozwój kapitału ludzkiego w przemyśle kreatywnym, w: Przemysł kreatywny: ekonomia na styku kultury i biznesu, red. S. Kotylak, J. Stankiewicz, Z. Binek, MAjUS, Zielona Góra.
6.Dziemianowicz W. (2008), Konkurencyjność gmin w kontekście relacji władze lokalne – inwestorzy zagraniczni, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
7.Entrepreneurship at a Glance 2013, OECD, http://dx.doi.org/10.1787/ entrepreneur_aag-2013-en [dostęp 7.02.2015].
8.Fleming T. (2012), Best practice exchange, „The Guardian”, 20.08, wersja elektroniczna: http://www.guardian.co.uk/small-business-network/2012/sep/20/ exporting-to-new-markets-tom-fleming-creative-consultancy.
9.Florida R. (2002), The rise of the creative class and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life, Basic Books, New York, tłum. pol.: 2010, Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, NCK, Warszawa.
10.Florida R. (2005), Cities and the creative class, Routledge, New York.
11.Garnham N. (2005), From cultural to creative industries, „International Journal of Cultural Policy”, No. 11.
12.Grochowski M., Dudek-Mańkowska S., Fuhrmann M., Zegar T. (2012), Sektor kre-atywny w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim, raport z badań opracowany na zlecenie Agencji Rozwoju Pomorza SA, Gdańsk.
13.Hartley J. (red.) (2005), Creative industries, Malden Mass., Blackwell Publishing.
14.Klasik A. (2010), Sektor kultury i przemysły kreatywne w rozwoju regionu na przykła-dzie Aglomeracji Górnośląskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Kato-wicach, Katowice.
15.Kotylak S. (2013), Przemysł kreatywny – nowa era twórczej równowagi, w: Przemysł kreatywny: ekonomia na styku kultury i biznesu, red. S. Kotylak, J. Stankiewicz, Z. Binek, MAjUS, Zielona Góra.
16.Mackiewicz M. (2009), Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych, Ecorys na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, Warszawa.
17.Musterd S., Bontje M., Chapain C., Kovacs Z., Murie A. (2007), Accommodating creative knowledge. A literature review from a European perspective, AMIDSt, Am-sterdam.
18.Nowicki M. Charakterystyka i wybrane mechanizmy finansowania sektora gier kompu-terowych – na świecie i w Polsce, (2011) http://zif.wzr.pl/pim/ 2013_1_4_24.pdf [do-stęp 7.02.2015].
19.Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce (2011), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa.
20.Stryjakiewicz T., Kaczmarek T., Męczyński M., Parysek J.J., Stachowiak K. (2007), Poznań – faces the future. Pathways to creative and knowledge – based regions, AD-MIDSt, Amsterdam.
21.Stryjakiewicz T. (2008), Rozwój sektora kreatywnego w regionach metropolitarnych, w: T. Stryjakiewicz, J.J. Parysek (red.), Region społeczno-ekonomiczny i rozwój regio-nalny, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
22.Stryjakiewicz T., Męczyński M., Stachowiak K. (2008), Sektor kreatywnej wiedzy w Poznaniu i powicie poznańskim w świetle wyników międzynarodowego projektu ba-dawczego ACRE, w: T. Kaczmarek, A. Mizgajski (red.), Powiat poznański. Jakość przestrzeni i jakość życia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.