1. | Aviram, A. (2010). Navigating Through the Storm. Reinventing Education for Postmodern Democracies. Rotterdam: |
2. | Sense Publishers. |
3. | Banasiak, B. (2008). I cóż po podmiocie w tak jałowym czasie? Forum Oświatowe, 20, 27–38. |
4. | Bauman, T. (2008). Uniwersytet jako balast dla ideologii rynkowej. W: B.D. Gołębniak (red.), Pytanie |
5. | o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo (s. 116–131). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej |
6. | Szkoły Wyższej. |
7. | Benson, P. (2008). Teachers’ and learners’ perspective on autonomy. W: T. Lamb, H. Reinders (red.), |
8. | Learner and Teacher Autonomy. Concepts, realities, responses (s. 15–32). Amsterdam, Philadelphia: John |
9. | Benjamin Publishing Company. DOI: https://doi.org/10.1075/aals.1.05ben. |
10. | Benson, P. (2013). Teaching and Researching Autonomy. New York: Routledge. |
11. | Benson, P., Voller, P. (2014). Autonomy and Independence in Language Learning. London: Routledge. |
12. | Beyers, W., Goossens, L., Vansant, I., Moors E. (2003). A Structural Model of Autonomy in Middle |
13. | and Late Adolescence: Connectedness, Separation, Detachment, and Agency. Journal of Youth and |
14. | Adolescence, 32 (5), 351–365. |
15. | Boykin McElhaney, K., Allen, J.P. (2001). Autonomy and Adolescent Social Functioning: The Moderating |
16. | Effect and Risk. Child Development, 72 (1), 220–235. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00275. |
17. | Bradbury, H. (red.) (2015). The SAGE Handbook of Action Research. Oregon University: Sage Publication. |
18. | Červinková, H., Gołębniak, B.D. (red.), (2010). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. |
19. | Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. |
20. | Červinková, H., Gołębniak, B.D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo |
21. | Naukowe Scholar. |
22. | Christman, J., Anderson, J. (2005). Autonomy and the Challenges to Liberalism. Cambridge: Cambridge |
23. | University Press. |
24. | Ciechanowska, D. (2015). The contemporary university as a threat to learner autonomy. W: K. Denek, |
25. | A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Education of Tomorrow. Education and Other Forms of Activity of |
26. | Adults (s. 65–78). Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. |
27. | Colombo, M. (2003). Reflexivity and Narratives in Action Research: A Discursive Approach. Forum |
28. | Qualitative Social Research, 4 (2). Pobrane z: http//www.Qualitative-research.net/fgs-texte/2-03/2- |
29. | -03colombo-e.htm (12.06.2006). |
30. | Czerepaniak-Walczak, M. (2001a). Badanie w działaniu – perspektywa akademicka. W: J. Krajewski, |
31. | T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.), Problemy współczesnej metodologii (s. 187–203). Olecko: |
32. | Wszechnica Mazurska. |
33. | Czerepaniak-Walczak, M. (2001b). Badanie w działaniu akademickim; możliwości zastosowań |
34. | w procesie podnoszenia jakości pracy uczelni. Rocznik Pedagogiczny, 24, 69–82. |
35. | Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. |
36. | Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
37. | Czerepaniak-Walczak, M. (2013). Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach |
38. | i treściach zmiany w edukacji akademickiej. W: M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryka |
39. | Autonomia w przestrzeni akademickiej – znaczenia, doświadczenia, ograniczenia 101 |
40. | dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej (s. 29–56). Kraków: |
41. | Oficyna Wydawnicza Impuls. |
42. | Dam, L. (1995). Learner Autonomy 3: From Theory to Practice. Dublin: Authentik. |
43. | Dąbrowski, K. (1988). Pasja rozwoju. Warszawa: Almapress. |
44. | Dołęga, Z. (2000). Autonomia w okresie dorastania. Czasopismo Psychologiczne, 6 (1/2), 77–86. |
45. | Dykcik, W. (2009). Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku |
46. | życia. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 315–336). Poznań: Wydawnictwo UAM. |
47. | Feldman, A. (2001). Teacher Development and Action Research: Findings from Six Years of Action |
48. | Research in Schools. Pobrane z: http://www.unix.oit.umass.edu/~afeldman/ActionResearchPapers/ |
49. | Feldmanetall2001.pdf (15.11.2006). |
50. | Gezerlis, A. (2001). Castoriadis and the Project of Autonomy. A Review of The Imaginary Institution |
51. | of Society. Democracy and Nature, 7 (3), 469–487. DOI: https://doi.org/10.1080/10855660120092320. |
52. | Gołębniak, B.D. (red.) (2008a). Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo. Wrocław: Wydawnictwo |
53. | Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. |
54. | Gołębniak, B.D. (2008b). Wyjść poza scjentystyczne i personalistyczne myślenie o „uczeniu uczenia”. |
55. | W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 50–58). |
56. | Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego. |
57. | Gołębniak, B.D. (2010). Poszukiwanie – refleksyjność – dialektyczne uczenie się. Nowe praktyki |
58. | edukacyjne w szkole wyższej. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji |
59. | akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany (s. 255–268). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu |
60. | Łódzkiego. |
61. | Haworth, L. (1986). Autonomy. An Essay in Philosophical Psychology and Ethics. New Haven–London: |
62. | Yale University Press. |
63. | Hmel, B.A., Pincus, A.L. (2002). The Meaning of Autonomy: On and Beyond the Interpersonal Circumplex. |
64. | Journal of Personality, 70 (3), 277–310. |
65. | Holec, H. (1981). Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford 1981: Pergamon Press. |
66. | Huang, J. (2006). Fostering learner autonomy within constraints: Negotiation and mediation in an |
67. | atmosphere of collegiality. Prospect, 3 (21), 38–57. |
68. | Jasper, M.A. (2005). Using reflective writing within research. Journal of Research in Nursery, 3 (10), |
69. | 247–260. |
70. | Kemmis, S., McTaggart, R. (2005). Participatory Action Research. Communicative Action and the |
71. | Public Sphere. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), The SAGE Handbook of Qualitative Research |
72. | (s. 559–603). London–New Delhi: Sage Publications Inc., Thousand Oaks. |
73. | Koczanowicz, L. (2005). Wspólnota i emancypacje. Spór o społeczeństwo postkonwencjonalne. Wrocław: |
74. | Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. |
75. | Kopka, J. (2008). Jednostka wobec moralności – subiektywna wizja przyszłości. W: J. Mariański, |
76. | L. Smyczek (red.), Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie (s. 57–75). Kraków: |
77. | Wydawnictwo WAM. |
78. | Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie |
79. | Żak. |
80. | Kruszelnicki, M. (2008). Po humanizmie. Miraże podmiotowości (zarys problematyki). Forum |
81. | Oświatowe, 20, 15–26. |
82. | Kwieciński, Z. (2014). Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne. Toruń–Wrocław: |
83. | sumptem autora. |
84. | Labouvie-Vief, G. (1982). Dynamic Development and Mature Autonomy, A Theoretical Prologue. Human |
85. | Development, 25, 161–191. |
86. | Little, D. (1991). Learner Autonomy 1: Definitions, Issues and Problems. Dublin: Authentik. |
87. | Little, D., Ridley, J., Ushioda, E. (red.) (2003). Learner Autonomy in the Foreign Language Classroom: Teacher, |
88. | Learner, Curriculum and Assessment. Dublin: Authentik. |
89. | Lynch, M.F., Vansteenkiste, M., Deci, E.L., Ryan, R.M. (2011). Autonomy as Process and Outcome: |
90. | Revisiting Cultural and Practical Issues in Motivation for Counselling. The Counseling Psychologist, |
91. | 39 (2), 286–302. DOI: 10.1177/0011000010388424. |
92. | Łapiński, B. (1988). Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie dorastania. Psychologia |
93. | Wychowawcza, 31 (5), 499–507. |
94. | Melosik, Z. (2008). Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja debaty. W: B.D. Gołębniak (red.), |
95. | Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo (s. 105–115). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe |
96. | Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. |
97. | Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls. |
98. | Męczkowska, A. (2006). Podmiot i pedagogika: Od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji. Wrocław: |
99. | Mill, J.S. (1959). O wolności. W: J.S. Mill, Utylitaryzm. O wolności (s. 91–228). Warszawa: PWN. |
100. | Nussbaum, M.C. (2008a). Kształcenie dla zysku, kształcenie dla wolności. W: B.D. Gołębniak (red.), |
101. | Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo (s. 65–89). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej |
102. | Nussbaum, M.C. (2008b). W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. |
103. | Obuchowski, K. (2000). Człowiek intencjonalny, czyli o tym jak być sobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
104. | Obuchowski, K. (2006). The Revolutions of the Subjects. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- |
105. | Ekonomicznej. |
106. | Palfreyman, D., Smith, R.C. (red.) (2003). Learner Autonomy Across Cultures. Language Education Perspectives. |
107. | New York: Palgrave Macmillan. |
108. | Perkowski, M. (2001). Samostanowienie narodów w prawie międzynarodowym. Warszawa: Wydawnictwa |
109. | Prawnicze PWN. |
110. | Pestalozzi, J.H. (1972). Pisma pedagogiczne. Wrocław: Ossolineum. |
111. | Pieniążek, P. (2008). Podmiot (w) nowoczesności. Forum Oświatowe, 20, 39–50. |
112. | Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
113. | Reason, P., Bradbury, H. (2005). Introduction: Inquiry and Participation in Search of a World Worthy |
114. | of Human Aspiration. W: P. Reason, H. Bradbury (red.), Handbook of Action Research: Participative |
115. | Inquiry and Practice (s. 1–14). London: Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications. |
116. | Reason, P., Torbet, W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej. |
117. | W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane |
118. | (s. 136–150). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. |
119. | Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. |
120. | Ryan, R.M., Deci, E.L. (2006). Self-Regulation and the Problem of Human Autonomy: Does Psychology |
121. | Need Choice, Self-Determination, and Will? Journal of Personality, 74 (6), 1557–1585. |
122. | Smith, R.C. (2003). Teacher education for teacher – learner autonomy. Pobrane z: http:// www.Warwick. |
123. | ac.uk/~elsdr/Teacher_autonomy.pdf (10.01. 2006). |
124. | Speck, O. (2005). Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych. |
125. | Susman, G.I., Evered, R.E. (2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu. W: H. Červinková, |
126. | B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 89–115). |
127. | Szostek, A. (2017). Autonomia uczelni a odpowiedzialność wobec społeczeństwa. W: Autonomia |
128. | uczelni i środowiska akademickiego ‒ odpowiedzialność i etos akademicki (s. 21–27). Warszawa: Instytut |
129. | Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha. |
130. | Sztompka, P. (2017). Autonomia – fundament kultury akademickiej. W: Autonomia uczelni i środowiska |
131. | akademickiego ‒ odpowiedzialność i etos akademicki (s. 29–34). Warszawa: Instytut Problemów |
132. | Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha. |
133. | Thanasoulas, D. (2006). What is Learner Autonomy and How Can It Be Fostered. Pobrane z: http://iteslj. |
134. | org/Articles?Thanasoulas.html (15.10.2006). |
135. | Wołodźko, E. (2013). Ku autonomii studiowania. Procesy, znaczenia, kontekst, zmiana. Olsztyn: Wydawnictwo |
136. | Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. |