Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2015.29-20
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN nr 869 PTiL nr 29
Wpływ kryzysów ekonomicznych na zmiany w morskiej żegludze światowej od końca XIX wieku
(THE IMPACT OF ECONOMIC CRISES ON CHANGES IN WORLDWIDE SHIPPING SINCE THE END OF THE NINETEENTH CENTURY)

Authors: Józef Stanielewicz
Katedra Historii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego
Keywords: structural changes in fleet competition in maritime transport coniunctural cycle economic crisis
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (273-286)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Turnover in ports and related maritime transport is one of the basic indicators of development of the world economy, signaling the next phase of the business cycle. Repeated economic crises periodically closing phase of the economic growth, forced the major changes in marine transport on tonnage, technical issues, organization, transport etc. From the second half of the nineteenth century ceazura between phases with growth and declining in long cycles of succession in economics (M. Kondratiev and J. Schumpeter) have become global crises economic, which erupted in 1873, 1929 and 1973, giving new developments of the Worldwide shipping.

Bibliography

1.Cameron R., Historia gospodarcza świata. Od Paleolitu do czasów najnowszych, Książka i Wiedza, Warszawa 1976.
2.De Soto J.H., Pieniądz, kredyt bankowy i cykle koniunkturalne, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa 2009.
3.Grzelakowski A.S., Krośnicka K.A., Technologie przewozu i przeładunku w transporcie morskim, w: Technologie Transportowe, red. L. Mindur, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2014.
4.Grzelakowski A.S., Współczesne porty morskie, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2012.
5.Kaliński J., Historia gospodarcza XIX i XX w., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
6.Kotowska I., Mańkowska M., Pluciński M., Strategie rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu do 2027 r. (maszynopis).
7.Peters M., Die Entwicklung der deutschen Reederei seit Beginn des 19 Jahrhunderts bis zur Begruendung des Deutschen Reichs, t. 2, Jena 1905.
8.Piskozub A., Zarys najnowszych dziejów transportu, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1979.
9.Review of Maritime Transport 2012, UNCTAD, New York–Genewa.
10.Rucińska D., Cykle Kondratiewa–Schumpetera a rozwój transportu morskiego w XIX i XX wieku, „Zagadnienia Transportu” 1988, nr 1/2–3/4.
11.Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Współczesne problemy polityki transportowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997.
12.Szwankowski S., Lądowo-morskie łańcuchy transportowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1998.
13.Wielądek A., Korytarze Transportowe, w: Technologie Transportowe, red. L. Mindur, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2014.
14.Wielopolski A., Zarys gospodarczych dziejów transportu do roku 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1975.
15.Wronka J., Transport kombinowany w aspekcie wymogów zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Ośrodka Badawczego Ekonomiki Transportu P.P., Warszawa– Szczecin 2002.
16.Załoga E., Wpływ globalizacji i integracji na zjawiska i procesy w transporcie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 435.