Marketing miast i regionów. Perspektywa produktowa

ISBN: 978-83-7972-731-5    ISBN (online): 978-83-7972-732-2    ISSN: 0860-2751    OAI    DOI: 10.18276/978-83-7972-732-2
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / T. (MCCCLXXXVII) 1313

Year of publication:2024
Dziedzina:Dziedzina nauk społecznych
Dyscyplina:geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
Keywords: territorial marketing territorial tourism product territorial transportation product territorial cultural product
Authors: Anna Czaplińska ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Igor Kavetskyy ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Grażyna Rosa ORCID
Uniwersytet Szczeciński

Information

Electronic version of the publication available under CC BY-SA 4.0 license after 12 months from the date of release: April 2024

Abstract

The monograph covers fundamental theoretical concepts and empirical research results related to the marketing concept and practice of shaping three territorial products: tourism, transportation, and culture. These are service-orientated products characterised primarily by their widespread availability and, more importantly, the role they play in the lives of local and regional communities. Their fundamental distinguishing feature is their impact on the quality of life for both residents and visitors. Reliable transportation systems facilitate daily commutes and transits, as well as travel to various regions and countries, promoting cultural exchange. Tourism, which is heavily dependent on transportation infrastructure, offers opportunities for relaxation and exploration, enriching daily experiences. It also allows people to experience and appreciate diverse cultures, traditions, and lifestyles. On the other hand, cultural services provide places for artistic expression, education, and community participation, offering a platform for cultural exchange through museums, exhibitions, cultural events, and heritage sites, which can themselves be tourist attractions. Each of the selected products is the subject of two chapters – one covering theoretical aspects and the other presenting the results of primary research. The research conducted aims to understand the preferences of residents and identify opportunities to shape effective marketing strategies for these products. The authors seek answers to questions such as what characteristics of the mentioned products are important to the residents of Polish cities, communities, and regions, why they choose these specific products, and how they evaluate the offerings and marketing activities in this area. The factual basis of the research is primary data obtained through a survey of 1,067 adult residents of Poland, conducted using the Computer-Assisted Web Interviewing (CAWI) technique. The applied purpose of the monograph is to highlight the potential for influencing territorial tourism, transportation, and cultural products to align with the expectations of city and regional residents while also adhering to the concept of contemporary territorial marketing. The monograph is intended for researchers, managers responsible for the development of cities, communities, and regions, as well as students interested in the field of territorial marketing.

Bibliography

1.Alejziak, W. (2009). Dylematy i wyzwania turystyki w początkach XXI wieku. Episteme, 8, 121–144.
2.Altkorn, J. (2004). Marketing w turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Ansoff, H.I. (1957). Strategies for Diversification. Harvard Business Review, 35, 113–124.
4.Antonowicz, M., Bogucka, K. (2019). Coworking – nowy produkt dla pasażera kolei. Problemy Transportu i Logistyki, 2 (46), 7–18.
5.Bachórz, A., Ciechorska-Kulesza, K., Grabowska, M., Knera, J., Michałowski, L., Stachura, K., Szultka, S., Obracht-Prondzyński, C., Zbieranek, P. (2016). Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.
6.Bakuła, A. (2013). Rozwój w okresie adolescencji. Pobrano z: http://brok.edu.pl/wp-content/ uploads/sites/4/2013/09/Rozw%C3%83lj-psychiczny-w-okresie-adolescencji.pdf (dostęp: 25.07.2023).
7.Bartkowski, J. (2005). Przestrzenne zróżnicowanie uczestnictwa w kulturze. Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza.
8.Beck, U., Grande, E. (2009). Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
9.Bishop, B. (2001). Marketing globalny ery cyfrowej. Warszawa: PWE.
10.Borkowska-Niszczota, M. (2012). Współpraca instytucji kultury na rzecz rozwoju produktów turystyki kulturowej w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Economy and Management, 2, 56–69.
11.Bralczyk, J. (2017). 1000 słów. Warszawa: Prószyński Media – Wydawnictwo Agora.
12.Brańka, S. (2018). Aktywność promocyjna polskich miast. Istota, determinanty, doświadczenie. Kraków–Legionowo: Wydawnictwo edu-Libri.
13.Brzezińska-Wójcik, T. (2017). Zasoby przyrody nieożywionej Roztocza jako podstawa kreowania obszarowego produktu turystycznego. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 2 (20), 5–22.
14.Buczkowski, A. (2017). Płeć kulturowa jako kategoria historyczna. Relacje między medyczną koncepcją ciała a pojęciem płci kulturowej. Adeptus, 9, 1–17.
15.Budziewicz-Guźlecka, A., Drab-Kurowska, A. (2017). The analysis of selected issues pertaining to e-administration in Poland in the context of smart city. Nordic and Baltic Journal of Information and Communications Technologies, 1, 17–32.
16.Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21 (1), 97–116.
17.Buhalis, D., Costa, C. (2006). Tourism Business Frontiers: Consumers, Products and Industry. Amsterdam: Elsevier Butterworth-Heinemann.
18.Burszta, W. (2010). Opisać rewolucję. W: M. Filiciak, M. Danielewicz, M. Halawa, P. Mazurek, A. Nowotny (red.), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze (s. 141– 143). Warszawa: SWPS.
19.Butowski, L. (2010). Turystyka jako czynnik rozwoju w świetle wybranych teorii rozwoju regionalnego. Turyzm, 20 (1), 5–11.
20.Chądzyńska, E. (2016). Procesy demograficzne w małych miastach i ich wiejskim otoczeniu. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 279, 98–109.
21.Chojnicki, Z. (1999). Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
22.Christaller, W. (1963). Ośrodki centralne w Południowych Niemczech. Przegląd Zagranicznej Literatury Geograficznej, 1, 1–72.
23.Cowen, T. (2000). In Praise of Commercial Culture. Cambridge: Harvard University Press. Czaplińska, A. (2017). Wielokulturowość jako przejaw kapitału kulturowego miasta.
24.W: M. Pirveli, E. Mydłowska (red.), Gospodarka i społeczeństwo w wymiarze przestrzennym. Kapitały (s. 31–46). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
25.Czaplińska, A. (2023). Regional Spatial Analysis of an Ethnic Region in Terms of Resources, Potential, and Capital Marketing in the Example of the Kashubia Region (Poland). European Research Studies Journal, XXVI (1), 464–479.
26.Czaplińska, A., Kavetskyy, I. (2019). Kreowanie nowego wizerunku turystycznego jako przejaw przedsiębiorczości samorządów gmin nadmorskich. Przedsiębiorczość–Edukacja, 15 (1), 144–157.
27.Czornik, M. (2005). Promocja miasta. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
28.Czornik, M. (2013). Miasto i jego produkty. Studia Ekonomiczne, 147, 36–52. Dębski, M. (2012). Współpraca jako warunek efektywnego budowania przewagi konkurencyjnej destynacji. W: M. Al.-Noorachi (red.), Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie). Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, 45–65.
29.Digital 2023: Poland (2023). DataReportal, Meltwater & We Are Social. Pobrano z: https:// datareportal.com/digital-in-poland (dostęp: 25.07.2023).
30.Dłużewska, E. (2017). Kto korzysta z kultury? Młodzi, bogaci, zadowoleni. Gazeta Wyborcza, 27 stycznia.
31.Dragićević-Šešić, M. (2010). Kultura: zarządzanie, animacja, marketing. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
32.Dutkowski, M. (2005). Klaster w rozwoju regionalnym. W: T. Czyż, H. Rogacki (red.), Współczesne problemy i koncepcje teoretyczne badań przestrzenno-ekonomicznych (s. 57–73).
33.Biuletyn KPZK PAN, 219.
34.Dymnicka, M. (2011). Od miejsca do nie-miejsca. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 36, 35–52.
35.Ezzedine, H., Bonte, T., Kolski, C., Tahon, C. (2008). Integracja systemów zarządzania ruchem i informacji dla podróżnych: podstawowe zasady i studium przypadku w zarządzaniu systemem transportu intermodalnego. International Journal of Computers Communications & Control, 3 (3), 281–294.
36.Fatyga, B. (2014). Rekonstrukcja sensu kategorii uczestnictwo w kulturze. W: R. Drozdowski i in. (red.), Praktyki kulturalne Polaków (s. 9–12). Toruń: UMK.
37.Florek, M. (2001). Determinanty i możliwości promowania regionów. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXIII (3), 159–176.
38.Florek, M. (2013). Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
39.Florek, M., Glińska, E., Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta: Od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer.
40.Gamidullaeva, L., Vasin, S., Tolstykh, T., Zinchenko, S. (2022). Approach to Regional Tourism Potential Assessment in View of Cross-Sectoral Ecosystem Development. Sustainability, 14 (22), 15476.
41.Garbarski, L., Rutkowski, I., Wrzosek, W. (1996). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Warszawa: PWE.
42.Getz, D., Page, S.J. (2014). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management, 52, 593–631.
43.Gilmore, A., (2006). Usługi. Marketing i zarządzanie. Warszawa: PWE.
44.Górka, K. (2014). Zasoby naturalne jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego. Gospodarka w Praktyce i Teorii, 3, 34–50.
45.Górniak, J. (2022). Analysis of mobile applications supporting public transport passengers in selected cities. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 25 (4), 48–58.
46.Grabowska, A. (2013). Lokalna gospodarka turystyczna a rozwój regionów. Studia Ekonomiczne, 147, 68–80.
47.Gracz, L. (2014). Rozwój i wykorzystanie Internetu w Polsce. W: L. Gracz, I. Ostrowska, Młodzi nabywcy na e-zakupach (s. 39–61). Warszawa: Placet.
48.Gracz, L. (2016). Marketing internetowy. W: G. Rosa, J. Perenc, I. Ostrowska (red.), Marketing przyszłości. Od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego. Warszawa: C.H. Beck.
49.Gracz, L., Ostrowska, I. (2014). Młodzi nabywcy na e-zakupach. Warszawa: Placet.
50.Gracz, L., Słupińska, K. (red.) (2018). Negocjacje i komunikacja. Kraków–Legionowo: edu- -Libri.
51.Gulda, M. (2013). Produkt turystyczny województwa pomorskiego: wybrane zagadnienia. Gdańsk: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku.
52.GUS (2022). Transport – wyniki działalności w 2021 r. Pobrano z: https://stat.gov.pl/ files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5511/9/21/1/transport__wyniki_ dzialalnosci_w_2021_r.pdf (dostęp: 8.07.2023).
53.Hendel, M. (2018). Produkt obszaru recepcji turystycznej w odniesieniu do konsumpcji zrównoważonej w turystyce. Wstęp do dyskusji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32 (2), 278–288.
54.Hill, E., O’Sillivan, C., O’Sillivan, T. (2003). Creative Arts Marketing. Burlington: Linacre House, Jordan Hill.
55.Ilczuk, D. (2020). System finansowanie instytucji kultury w Polsce. Warszawa: Kancelaria Senatu RP, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji.
56.Janicka-Olejnik, E. (2016). Uczestnictwo Polaków w kulturze w świetle aktualnych raportów. Studia BAS, 2 (46), 57–75.
57.Januszewska, M., Nawrocka, E. (2015). Wpływ turystyki na rozwój lokalny. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 379, 23–31.
58.Jarczyńska, J. (2021). Tożsamość młodzieży w świecie mediów cyfrowych. Bydgoszcz: UKW.
59.Jasiński, J., Suchta, J. (2013). Turystyka jako funkcja rozwoju małych miast województwa warmińsko-mazurskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 15, 127–138.
60.Jawor, A. (2020). Uczestnictwo w polskiej kulturze imigrantów edukacyjnych z Ukrainy. Sprawy Narodowościowe: Seria nowa, 52, 2329.
61.Jędrysik, E. (2009). Strategia instytucji kultury na przykładzie miejsko-gminnego ośrodka kultury, sportu i rekreacji w Trzebini w latach 2009–2013. Zarządzanie w kulturze, 10, 185–201.
62.Kacprzak, R. (2019). Wyzwania dla zarządzania w sferze organizacji kultury. W: K. Pawlicka, A. Wróblewska (red.), Strategie zarządzania instytucjami i projektami kulturalnymi (s. 10–29). Warszawa: UKSW.
63.Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2002). Produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 1, 33–54.
64.Kapczuk, P., Gardziejewska, M., Grzeszczak, K. (2019). Komunikacja interpersonalna w zawodzie diagnosty laboratoryjnego. Diagnostyka Laboratoryjna, 55 (2), 129–132.
65.Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2001). Strategiczna Karta Wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
66.Karmolińska-Jagodzik, E. (2012). Komunikacja międzypokoleniowa – rozważania wokół różnic kulturowych. Studia Edukacyjne, 21, 191–210.
67.Kartajaya, H., Kotler, Ph., Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0. Warszawa: MT Biznes.
68.Kartajaya, H., Kotler, Ph., Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0. Technologie Next Tech, Warszawa: MT Biznes.
69.Kauf, S. (2005). Właściwości instrumentarium marketingowego w marketingu regionalnym. W: H. Szulce, M. Florek (red.), Marketing terytorialny: możliwości aplikacji, kierunki rozwoju (s. 183–189). Poznań: Wydawnictwo AE w Poznaniu.
70.Kavetskyy, I. (2020). Organizacja wydarzeń sportowych, kulturalnych i rozrywkowych jako element marketingu małego miasta. W: G. Rosa, A. Smalec (red.), Aspekty rozwoju regionalnego – czynniki, instrumenty, zarządzanie (s. 47–56). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
71.Kaźmierczak, B. (2007). Lokalny produkt turystyczny a tożsamość miasta. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Architektura i Urbanistyka, 12, 5–10.
72.Kibych, A., Czapliński, P. (2015). Problem różnorodności kulturowej w geografii. Słupskie Prace Geograficzne, 12, 33–46.
73.Kiszkiel, Ł. (2020). Partycypacja mieszkańców województwa podlaskiego w zinstytucjonalizowanej kulturze w ujęciu subregionalnym. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
74.Kłeczek, R., Pluta-Olearnik, M., Pukas, A. (2020). Transformacje praktyk mobilności miejskiej. Usługi i wartości, rutyny i innowacje. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
75.Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001). Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
76.Kos-Łabędowicz, J. (2015). Internet jako źródło informacji o decyzjach nabywczych konsumenta. Warszawa: C.H. Beck.
77.Kos, B., Krawczyk, G., Mercik, A., Tomanek, R. (2022). Mobilność miast przyszłości. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
78.Kos, B., Krawczyk, G., Tomanek, R. (2018). Modelowanie mobilności w miastach. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
79.Kosmaczewska, J. (2013). Turystyka jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
80.Kościelecki, P. (2007). Kultura w regionach – analiza dokumentów strategicznych polskich województw oraz piśmiennictwa przedmiotu. Studia Regionalne i Lokalne, 3 (29), 32– 52.
81.Kotler, Ph. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Spółka.
82.Kotler, Ph. (1999). Kotler o marketingu, Jak kreować i opanowywać rynki. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
83.Kotler, Ph., Haider, D.H., Rein, I. (1993). Marketing places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations. New York: The Free Press.
84.Kotler, Ph., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. Era cyfrowa. Warszawa: MT Biznes.
85.Kotler, Ph., Keller, K.L., Chernev, A. (2021). Marketing Management. London: Pearson Education. Kowalewski, M., Nowak, A., Thurow, R. (2011). Czy kultura może wzmacniać spójność społeczną? Szczecin: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
86.Kowalik, I. (2003). Zarządzanie informacją w marketingu – koncepcja „klasyczna” oraz propozycja nowego podejścia. International Journal of Management and Economics, 14, 124–137.
87.Kowalik, W., Malczyk, K., Maźnica, Ł., Strycharz, J. (2013). Kompetencje kadr kultury a rozwój kapitału społecznego. Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
88.Kozak, M. (2010). Turystyka: niewykorzystana szansa rozwojowa regionów? Studia Regionalne i Lokalne, 11 (42), 43–59.
89.Kozak, M.W. (2009). Turystyka i polityka turystyczna a rozwój. Między starym a nowym paradygmatem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
90.Kramer, J. (2013). System informacji i komunikacji marketingowej wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy i mądrości. Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 140, 9–21.
91.Kruczek, Z. (2018). Turyści vs. mieszkańcy. Wpływ nadmiernej frekwencji turystów na proces gentryfikacji miast historycznych na przykładzie Krakowa. Turystyka Kulturowa, 3, 29–41.
92.Kruczek, Z., Walas, B. (2004). Promocja i informacja turystyczna. Kraków: Proksenia.
93.Krzak, Ł. (2020). Kultura masowa, a społeczeństwa przełomu XX/XXI wieku w obliczu makdonaldyzacji, amerykanizacji i nowych mediów. Alcumena, 3 (3), 143–160.
94.Kuzniar, W. (2012). Kształtowanie orientacji marketingowej jednostki terytorialnej w kontekście rozwoju turystyki wiejskiej (na przykładzie woj. podkarpackiego). Studia Ekonomiczne i Regionalne, 5 (1), 77–85.
95.Kwiecień, A. (2016). Klaster jako źródło zwiększenia efektywności działania jednostek kultury. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 256, 56–66.
96.Kwiecińska, B., Dąbrowski, M. (2013). Dom kultury. Miejsce ludzi. W: P. Lenar (red.), Lokalne centrum kultury. Zrób to z innymi (s. 19–20). Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
97.Laberschek, M. (2017). Identyfikacja pól wartości produktu kultury. Zarządzanie w Kulturze, 18 (3), 283–305.
98.Langowska, J. (2018) Dyplomacja kulturalna czy kulturowa – definiowanie kultury i jej roli na arenie międzynarodowej z perspektywy nauk humanistycznych. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ, 21 (2), 37–60.
99.Laws, E., Richins, H., Agrusa, J.F., Scott, N. (2011). Tourist Destination Governance: Practice, Theory and Issues. Wallingford: CAB International.
100.Legutko-Kobus, P. (2016). Bariery i wyzwania w zarządzaniu dziedzictwem w gminach wiejskich. Biuletyn KPZK PAN, 262, 66–88.
101.Lehto, X.Y., Kim, D.-Y., Morrison, A.M. (2006). The effect of prior destination experience on online information search behaviour. Tourism and Hospitality Research, 6 (2), 160–178.
102.Leszniewski, T. (2015). Tożsamość jednostki w warunkach kultury indywidualizmu – problem społecznego zaangażowania. Studia Edukacyjne, 36, 205–218.
103.Levitt, T. (1960). Marketing myopia. Harvard Business Review, 38, 45–56.
104.Levitt, T. (1980). Marketing success through differentiation of anything. Harvard Business Review, 83–91.
105.Lewandowska, K. (2022). Od produktu do doświadczenia – zmiana orientacji w marketingu kultury. W: H. Mruk, A. Sawicki (red.), Marketing. Koncepcje i doświadczenia (s. 119– 132). Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.
106.Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
107.Lusińska, A. (2018). Google jako narzędzie komunikacji marketingowej polskich instytucji kultury w opinii studentów. Zarządzanie w Kulturze, 2 (19), 139–152.
108.Lusińska, A. (2020). Komunikowanie lokalnej instytucji kultury na przykładzie Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego w Elblągu. Media Biznes Kultura, 2 (9), 73–91.
109.Łakomy, H. (1997). Zagadnienia kultury masowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
110.Łaźniewska, E. (2012). Turystyka w rozwoju lokalnym. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
111.Łuczak, M. (2007). Koncepcja marketingowa produktu turystycznego obszaru. W: Turystyka zrównoważona w Europie Bałtyckiej - produkty, sieci współpracy i marketing (s. 129– 152). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
112.Madejek, W. (2018). Edukacja kulturalna w teorii i w praktyce. Wychowanie Muzyczne, 5, 20–24.
113.Majer, A. (2010). Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
114.Makówka, M. (2007). Funkcje uczestnictwa w kulturze. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 742, 5–22.
115.Manczak, I. (2013). Kształtowanie strategii marketingowej miasta na rynku turystycznym -zarys problematyki. Samorząd Terytorialny, 6, 15–25.
116.Manczak, I. (2016). Instytucje kultury jako ogniwa dystrybucji marketingowych produktów miast. Marketing i Zarządzanie, 4 (45), 73–81.
117.Marciniuk-Kluska, A. (2014). Turystyka jako determinanta rozwoju obszarów wiejskich. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, 101, 85–100.
118.Markowski, T. (1997), Miasto jako produkt – wybrane aspekty marketingu miasta. W: T. Domański (red.), Marketing terytorialny – strategiczne wyzwania dla miast i regionów (s. 50–58). Łódź: Uniwersytet Łódzki.
119.Markowski, T. (red.) (2002). Marketing terytorialny. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.
120.Maslow, A.H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50, 370–396. McCabe, S. (2009). Marketing Communications in Tourism and Hospitality: Concepts, Strategies and Cases. Oksford: Butterworth-Heinemann.
121.Meyer, B. (2004). Turystyka jako ekonomiczny czynnik kształtowania przestrzeni. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
122.Meyer, B. (2010). Nowe trendy w kształtowaniu produktów turystycznych. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 9 (4), 313–322.
123.Middleton, V. T. C., Fyall, A., Morgan, M., Ranchhod, A. (2009). Marketing in travel and tourism. Thames: Routledge.
124.Mierzecka, A., Zybert, E.B. (red.) (2017). Instytucje kultury jako ośrodki życia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
125.Migoń, P., Grykień, S., Pawlak, R., Sobik, M. (2002). Encyklopedyczny słownik szkolny. Wrocław: Wydawnictwo Europa.
126.Miszczuk, A. (2016). Turystyka jako przedmiot planowania strategicznego administracji publicznej. Polityka i Społeczeństwo, 14 (03), 77–96.
127.Molesztak, A. (2015). W kręgu rozważań o uczestnictwie w kulturze. W: A. Sowiński (red.), Twórczość pedagogicznie kształtowana (s. 287–302). Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
128.Mruk, H., Pilarczyk, B., Szulce, H. (2005). Marketing, uwarunkowania i instrumenty. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
129.Murawska, A. (2017). Sposoby zaspokajania potrzeb kulturalnych w różnych typach gospodarstw domowych w Polsce. Handel Wewnętrzny, 1, 240–255.
130.Nejman, D., Posacki, Z. (2012). Sołecka strategia rozwoju wsi Lubiąż w gminie Wołów. Lubiąż: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
131.Ngai, E.W.T., Gunasekaran, A. (2007). A review for mobile commerce research and applications. Decision Support Systems, 43 (1), 3–15.
132.Niezgoda, A. (2012). Popyt turystyczny – uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 82, 11–25.
133.Nikiforiadis, A., Mitropoluos, L., Kopelias, P., Basbas, S., Stamatiadis, N., Kroustali, S. (2022).
134.Exploring Mobility Pattern Changes Between Before, During and After COVID-19 Lockdown Periods for Young Adults. Cities, 125, 103662.
135.Nycz, E.J. (2019). Animacja kultury lokalnej jako inicjatywa instytucjonalna. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38, 1, 9–22.
136.Ostrowska, I., Rosa, G., Tomaszewicz, A. (2019). Customer Preferences in Passenger Railway Transport. W: M. Nadrljanski, J. Grzinic, K.K. Kowalczyk (red.), Economic and social development: 44th International Scientific Conference on Economic and Social Development. Varazdin: Varazdin Development and Entrepreneurship Agency.
137.Pałka, E., Wrońska-Kiczor, J. (2012). Alternatywne formy turystyki jako nowe trendy w popycie turystycznym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 83, 189–205.
138.Panasiuk, A. (2017). From basic tourism products to a comprehensive offer of a tourism area. Barometr Regionalny. Analizy i Prognozy, 15 (1), 17–24.
139.Panasiuk, A. (2019). Produkt turystyczny. Pojęcie, struktura, uwarunkowania kreowania. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (2), 11–24.
140.Pasek-Gawlikowska, A. (2013). „Kultura masowa” i co dalej…? Rozprawy Społeczne, 2 (7), 57–66.
141.Perszon, J. (2015). Kaszubi. Tożsamość, rodzina. Gdańsk: Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. Peszko, K. (2016). Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji. Marketing i Zarządzanie, 4 (45), 361–370.
142.Plebańczyk, K. (2018). Role kultury we współczesnych strategiach rozwoju zrównoważonego. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 376, 163–181.
143.Pluta-Olearnik, M., (2013). Marketing przedsiębiorstw usługowych w procesie internacjonalizacji. Warszawa: PWE.
144.Porter, M.E. (2000). Location, Competition and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy. Economic Development Quarterly, 14, 1, 15–34.
145.Pred, A. (1967). Behaviour and location. Gleerup, Lund.
146.Proszowska-Sala, A., Florek, M. (2010). Promocja miast: Nowa perspektywa. Warszawa: Ströer Polska.
147.Raszkowski, A. (2020). Strategia rozwoju kultury Miasta Szklarska Poręba na lata 2020– 2030, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Aktywności Lokalnej w Szklarskiej Porębie. Szklarska Poręba: Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Aktywności Lokalnej w Szklarskiej Porębie.
148.Rogowska-Lewandowska, L., Lewandowska, M. (2020). Rola i możliwe działania w obszarze kultury w zakresie spójności społecznej oraz w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu w perspektywie finansowej 2027. Warszawa: Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
149.Romão, J., Palm, K., Persson-Fischier, U. (2023). Open spaces for co-creation: a community- based approach to tourism product diversification. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 23 (1), 94–113.
150.Rosa, G., Perenc, J., Ostrowska, I. (red.) (2016). Marketing przyszłości. Od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego. Warszawa: C.H. Beck.
151.Rosa, G. (2018). Komunikacja w negocjacjach. W: L. Gracz, K. Słupińska (red.), Negocjacje i komunikacja (s. 58–78). Kraków–Legionowo: edu-Libri.
152.Rosa, G. (2020) Nowoczesny marketing kolejowych przewozów pasażerskich. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
153.Rosa, G. (2023). Wpływ pandemii COVID-19 na preferencje podróżnych w transporcie kolejowym. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
154.Rudewicz, J. (2010). Funkcja turystyczna małych miast w Polsce. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 363–388.
155.Rudewicz, J., Czapliński, P. (2023). Marketing miejsc – ujęcie przestrzenne. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
156.Sanetra, B., Sanetra-Półgrabi, S. (2018). Local authorities and tourism: the role of regional tourist products in Poland. Tourism and Travelling, 2 (1), 16–23.
157.Sarkar, Ch. (2021). „Marketing 5.0: Technology for Humanity” – An Interview with Hermawan Kartajaya and Iwan Setiawan. Marketingjournal.org, https://www.marketing journal.org/marketing-5-0-technology-for-humanity-an-interview-with-hermawankartajaya- and-iwan-setiawan (dostęp: 25.06.2023).
158.Sennett, R. (2009). Upadek człowieka publicznego. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
159.Setiawan, I., Kartajaya, H., Kotler, Ph. (2021). Czym jest marketing 5.0? ICAN Management Review Polska, 11. Pobrano z: https://mitsmr.pl› czym-jest-marketing-50 (dostęp: 25.06.2023).
160.Seweryn, R. (2009). Partnerstwo w kreowaniu wartości produktu turystycznego obszaru recepcji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 41, 555–562.
161.Shankar, V., Balasubramanian, S. (2009). Mobile marketing: A synthesis and prognosis. Journal of Interactive Marketing, 23 (2), 118–129.
162.Sikora, J. (2016). Poziom zadowolenia mieszkańców wsi z życia na wsi w świetle badań empirycznych. Studia Obszarów Wiejskich, 41, 31–41.
163.Smoleń, T. (2006). Produkt kultury – charakterystyka marketingowa. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 720, 87–100.
164.Smoliński, P., Środa-Murawska, S., Grzelak-Kostulska, E. (2019). Uczestnictwo w kulturze w małym mieście. Perspektywa pokolenia Z. Space-Society-Economy, 28, 45–69.
165.Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2003). Produkt turystyczny – miejsce. Turyzm, 13 (1), 55–80.
166.Stopka, O. (2014). Identyfikacja wymagań użytkownika dla aplikacji mobilnych wspierających mobilność od drzwi do drzwi w transporcie publicznym. W: M. Kurosu (red.), Proceedings of the 16th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI) (s. 513–525). Heraklion: Springer.
167.Stopka, O., Zitricky, V., Abramovic, B., Marinov, M., Ricci, S. (2019). Innovative Technologies for Sustainable Passenger Transport. Journal of Advanced Transportation, 4197246.
168.Sukiennik, M. (2014). Turystyka w czasach przesytu. Slow Travel jako alternatywa. Turystyka Kulturowa, 3, 21–38.
169.Suliborski, A. (2010). Funkcjonalizm w polskiej geografii miast. Studia nad genezą i pojęciem funkcji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
170.Szast, M. (2020). Komunikacja społeczna w pracy socjalnej – aspekty teoretyczne i praktyczne. Zeszyty Pracy Socjalnej, 25 (4), 257–267.
171.Szewczyk, A. (2008). Problemy moralne w świecie informacji. Warszawa: Difin.
172.Szromnik, A. (2004). Partnerstwo podmiotów rynku miast i regionów-koncepcja marketingowa. Samorząd Terytorialny, 12, 5–23.
173.Szromnik, A. (2016). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
174.Szromnik, A. (red.) (2015). Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia. Kraków–Legionowo: edu-Libri.
175.Sztark, M. (2011). Instytucja budowania kapitałów dla rozwoju kultury. W: M. Śliwa (red.), Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury (s. 114–123). Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
176.Szwacka-Mokrzycka, J. (2012). Znaczenie turystyki w strategii rozwoju gminy. Studia Ekonomiczne i Regionalne, 5 (1), 28–33.
177.Śleszyński, P. (2017). Wyznaczenie i typologia miast średnich tracących funkcje społeczno- -gospodarcze. Przegląd Geograficzny, 4, 565–593.
178.Śliwa, D. (2021). Czym jest marketing 5.0? Pobrano z: https://www.ideoforce.pl/akademia/ czym-jest-marketing-50,631.html (dostęp: 25.06.2023).
179.Świerk, J. (2018). Zarządzanie strategiczne instytucją kultury. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 513, 404–414.
180.Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
181.Titkow, A. (2003). Szklany sufit. Bariery i ograniczenia karier kobiet. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
182.Tyszka, A. (1987). Interesy i ideały kultury. Struktura społeczna i udział w kulturze. Warszawa: PWN.
183.Urząd Transportu Kolejowego (2022). Konkurencyjność kolei. Pobrano z: https://dane.utk.gov. pl/sts/analizy-i-opracowania/18806,Konkurencyjnosc-kolei.html (dostęp: 26.07.2022).
184.Wanagos, M. (2012). Specyfika marketingu w kształtowaniu funkcji turystycznych obszaru turystycznego. Studia Ekonomiczne i Regionalne, 5 (1), 18–27.
185.Wiktor, J.W. (2005). Promocja: system komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
186.Wojtas-Rduch, A. (2016). Moja góralska swoistość jako drogowskaz wyborów życiowych. Rocznik Pedagogiczny, 39, 113–121.
187.Wróblewski, Ł. (2012). Strategie marketingowe w instytucjach kultury. Warszawa: PWE.
188.Wróblewski, Ł. (2017). Strategie rozwoju produktu w sferze kultury na przykładzie Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Republice Czeskiej. Kultura i Edukacja, 1 (115), 107–118.
189.Wróblewski, Ł. (2021). Płaszczyzny i charakter współpracy podmiotów Śląska Cieszyńskiego w procesie kreowania produktów kulturalnych na transgranicznym rynku. Górnośląskie Studia Socjologiczne, 12, 160–180.
190.Zadęcka, E. (2015). Małe miasto jako podmiot marketingu terytorialnego. W: A. Szromnik (red), Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia (s. 159–181). Kraków–Legionowo: edu-Libri.
191.Zajadacz, A. (2005). Turystyka alternatywna – zarys genezy i idei. Problemy Turystyki, 28 (3–4), 5–17.
192.Załoga, W., Ciekanowski, Z. (2017). Czynnik ludzki istotnym elementem we współczesnej organizacji. Nowoczesne Systemy Zarządzania Instytut Organizacji i Zarządzania, 12, 4, 31–45.
193.Zawada, D. (2014). Produkt turystyczny miasta. Studia Miejskie, 16, 37–46.
194.Zawadzki, P. (2013). Promocja regionu turystycznego na przykładzie kampanii „Tajemniczy Dolny Śląsk”. Marketing i Zarządzanie, 30, 435–447.
195.Zdon-Korzeniowska, M. (2009). Jak kształtować regionalne produkty turystyczne? Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
196.Zioło, Z. (2006). Problematyka badawcza efektów restrukturyzacji polskiej przestrzeni przemysłowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 9, 11–19.
197.Zioło, Z. (2011). Problemy kształtowania przestrzeni geograficznej. W: Z. Długosz, T. Rachwał (red.), Priorytety badawcze i aplikacyjne geografii polskiej (s. 26–42). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.