Abstrakt
Wprowadzona w lipcu 2011 roku Białostocka Karta Miejska stała się przykładem elektronizacji usług transportu publicznego w Białymstoku. Plastikowa karta, podobna do kart bankowych, przyczyniła się do obniżenia kosztów funkcjonowania transportu publicznego w Białymstoku. Z jednej strony dała możliwość zdywersyfikowania oferty biletowej bez konieczności kosztownego projektowania i drukowania biletów, a co za tym idzie, obniżenia kosztów dystrybucji biletów, a z drugiej strony do efektywniejszego zarządzania flotą autobusową. Dziś większość przejazdów komunikacją miejską w Białymstoku i gminach ościennych odbywa się z wykorzystaniem biletu elektronicznego. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie możliwości elektronizacji usług transportu publicznego na przykładzie Białostockiej Karty Miejskiej. Naszym zdaniem Białostocka Karta Miejska jest instrumentem, który przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności i funkcjonalności systemu transportowego w Białymstoku, do zmniejszenia kosztów ponoszonych przez Gminę Białystok, a także samych mieszkańców na funkcjonowanie transportu publicznego w mieście.