Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2019.18-07
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / t. 18, 2019
Uwodzenie okiem pragmalingwisty

Authors: Katarzyna Kondzioła-Pich ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Szczecin
Keywords: strategie językowe teoria aktów mowy warunki skuteczności
Data publikacji całości:2019
Page range:17 (91-107)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article contains apragmalinguistic analysis of seduction as adeliberate communicative activity. The analysed material comes from Internet guide for men, according to which there are several pragmatic conditions of effectiveness necessary to talk about seducing. Among them there are: the condition of context appropriateness, the adequacy of response to the situation, the credibility of the sender and the condition of frankness. Equally important is the conscious use of non-verbal communication, which consists in skilful use of facial expression and body movements. The process of seduction has been divided into two phases, and in both of them there are speech acts. The first phase contains an act of question, but the purpose is not to get the answer, the point is to establish contact. The second phase consists in complimenting, and the most important thing is to make it credible. That is why several communicative strategies are used, which enhance the credibility. Next, the sender applies an act of proposal, which enables him to control the interaction.
Download file

Article file

Bibliography

1.Awdiejew, Aleksy. Gramatyka interakcji werbalnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007.
2.Awdiejew, Aleksy. Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1987.
3.Bartnik, Adriana Sylwia, Anna Krajewska. „Strategie uwodzenia. Analiza socjologiczna wybranych forów internetowych”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 34 (2009): 89–105.
4.Beck, Gloria. Komplement. Sztuka uwodzenia słowem. Gliwice: Helion, 2010.
5.Drabik, Beata. Komplement i komplementowanie jako akt mowy i komunikacyjna strategia. Kraków: Universitas, 2004.
6.Komorowska, Ewa. Pragmatyka dyrektywnych aktów mowy w języku polskim. Szczecin–Rostock: PRINT GROUP Sp. z o.o., 2008.
7.Prokop, Izabela. Aspekty analizy pragmalingwistycznej. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2010.
8.Uncle Uwo. Uwodzenie słowem. Jak mówić i rozmawiać, żeby uwodzić? Dostęp 3.10.2018. uwodzic-uwodzicielki.pl.
9.Wacewicz, Sławomir. „«Gra» w uwodzenie. Seduction community jako nowe zjawisko społeczne”. Homo Ludens, 1 (2009): 279–287.
10.Wylężek, Jacek. Jak uwieść kobietę. Poradnik krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Dobry eBook, 2010.
11.Young, Peter. Zrozumieć NLP: reguły i praktyka. Gliwice: Helion, 2008.
12.Żydek-Bednarczuk, Urszula. Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków: Universitas, 2005.