Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2020.19-15
CC BY-SA   Open Access   CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / t. 19, 2020
Funkcja powtórzeń językowych w Uchu Igielnym Wiesława Myśliwskiego
(The function of repetition in Ucho igielne of Wiesław Myśliwski)

Authors: Danuta Kowalska ORCID
Uniwersytet Łódzki, Łódź

Magdalena Pietrzak ORCID
Uniwersytet Łódzki, Łódź
Keywords: stylistics linguistic repetition Wiesław Myśliwski Ucho igielne
Data publikacji całości:2020
Page range:27 (219-245)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of this study is to demonstrate the function of linguistic repetitions in the novel Ucho igielne of Wiesław Myśliwski. The subject of description are the repetitions of both lexical and syntactic units, as well as the units smaller than a word (morphemes) in a linear sequence of the text. The presented analysis shows that the writer skilfully uses the descriptions in various functions. First, they are an exponent of coherence of the text in which fragmentation of the segments of content can be noticed. Repetitions facilitate to follow the non-chronological narration, they signal continuity of a given theme within a given relation. Second, they are used as a stylistic means in an uttered monologue, therefore stylized as a spoken language, serving various purposes and primarily performing an impressive and expressive functions. Myśliwski also uses repetitions to create music of words, he confers to the text a kind of rhythm. Repetitions also visibly co-create the orality of the text as they are conducive to memorizing and making memory present. The remarkable power of repetition in the stylistic layer of the analysed work, its attractiveness, is also determined by a manner the writer uses this stylistic means. Myśliwski extremely carefully, in accordance with the rhetoric rules, constructs the composition of his work. Besides the syntactic parallelisms, we find examples of polyptotons and the etymological figures, apart from anaphors there are frequent anadiploses. Quite often repetitions draw the reader’s attention to the text itself, therefore being also one of the vehicles of the poetic function in the work.
Download file

Article file

Bibliography

1.Myśliwski, Wiesław. Ucho Igielne. Warszawa: Wydawnictwo Znak, 2018.
2.„Na granicy słowa. Rozmowa z Wiesławem Myśliwskim”. Więź 11 (2006): 26–38.
3.Ampel, Teresa. „Elipsa i powtórzenie w żywej mowie”. W: Studia nad składnią polszczyzny mówionej. Księga referatów konferencji poświęconej składni i metodologii badań języka mówionego (Lublin 6–9 X 1975), red. Teresa Skubalanka, 177–182. Wrocław: Ossolineum, 1978.
4.Bartmiński, Jerzy, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska. Tekstologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
5.Bartmiński, Jerzy. „O spójności pieśni ludowej”. W: Tekst i język. Problemy semantyczne, red. Maria Renata Mayenowa, 107–131. Wrocław–Gdańsk: Ossolineum, 1974.
6.Bartmiński, Jerzy. „Powtórzenie, paralelizm, symbol”. W: Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, 230–231. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2001.
7.Bartmiński, Jerzy. „Styl potoczny – centrum systemu stylowego języka”. W: Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, 116–117. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2001.
8.Biłos, Piotr. Powieściowe światy Wiesława Myśliwskiego. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2017.
9.Grzesiuk, Anna. Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1995.
10.Kałkowska, Anna. „O spójności tekstu”. Język Polski 67 (1987), 3–5: 225–233.
11.Kaniewska, Bogumiła. Opowiedziane. O prozie Wiesława Myśliwskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.
12.Kłosiński, Krzysztof. „Powtórzenia w powieści”. Język Artystyczny 1 (1978): 22–36.
13.Krauz, Maria. „Powtórzenie jako czynnik spajający tekst”. W: Systematyzacja pojęć w stylistyce, red. Stanisław Gajda, 247–251. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich, 1992.
14.Leontiewa, Nina. „O pewnych właściwościach spójnego tekstu”. W: O spójności tekstu, red. Maria Renata Mayenowa, 13–21. Wrocław–Gdańsk: Ossolineum, 1971.
15.Mayenowa Maria, Renata. „Spójność tekstu a postawa odbiorcy”. W: tejże, Studia i rozprawy, wybór i opracowanie Anna Axer i Teresa Dobrzyńska, 187–201. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Wydawnictwo Ossolineum, 1993.
16.Pisarkowa, Krystyna. Składnia rozmowy telefonicznej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 1975.
17.Pszczołowska, Lucylla. „Powtórzenia w prozie Gombrowicza”. W: tejże, Wiersz – Styl – Poetyka. Studia wybrane, 228–254. Kraków: Universitas, 2002.
18.Pszczołowska, Lucylla. „Z obserwacji nad strukturą brzmieniową poezji staropolskiej”. Pamiętnik Literacki 65 (1974): 3: 141–158.
19.Szczęsna, Ewa. „Powtórzenie i polisemiotyczność. Typy i formy powtórzeń”. Przegląd Humanistyczny 2 (2007): 57–71.
20.Wilkoń, Aleksander. Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2002.
21.Wilkoń, Aleksander. Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1987.
22.Witosz, Bożena. „O dwu rodzajach monologu w polskiej prozie współczesnej. Zagadnienia struktury językowej tekstu”. Język Artystyczny 7 (1990): 7–28.
23.Witosz, Bożena. „Rola powtórzeń w tekście literackim stylizowanym na tekst mówiony (na przykładzie monologu wypowiedzianego)”. Język Artystyczny 3 (1985): 95–107.