Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2022.21-08
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / t. 21, 2022
Muzyka, pieśni i piosenki w procesie nauczania i uczenia się języka polskiego jako drugiego w szkole podstawowej
(Music and songs in teaching and learning Polish as a second language in the primary school)

Authors: Rafał Piechocki ORCID
Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
Keywords: Polish as a second language music songs between-subjects correlation
Data publikacji całości:2022-12-13
Page range:20 (109-128)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The main purpose of this article is to draw attention to the role of pieces of music in the process of teaching and learning Polish as a second language. The theoretical discussion and the didactic implications following from it concern the students with migration experience who are attending the primary schools in Poland. Based on the traditional and non traditional teaching methods, the role of music and songs was discussed in teaching foreign languages. The legal acts were also described regulating the possibility and organization of learning in the Polish education system of students with the experience of migration. Moreover, the curricula were analysed in order to point to the need to use the music pieces in teaching Polish as a second language. Taking into account the benefits following from using the music pieces and the idea of the between-subjects correlation, examples of the music pieces were offered that can be used in classes of Polish as a second language. The content offered in the article serves to support both the process of teaching and learning Polish as a second language, and the broadly understood process of acculturation of students with the experience of migration.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anisimowicz, Barbara. Alternatywne nauczanie języków obcych w XX wieku. Sugestopedia. Warszawa: Wydawnictwo WiG, 2000.
2.Apelt, Walter. Lehren und Lernen fremder Sprachen. Grundorientierungen und Methoden in historischer Sicht. Berlin: Volk und Wissen, 1991.
3.Bernacka-Langier, Anna, Elżbieta Brzezicka, Stenia Doroszuk, Przemysław Gębal, Barbara Janik-Płocińska, Agnieszka Marcinkiewicz, Ewa Pawlic-Rafałowska, Jolanta Wasilewska-Łaszczuk, Małgorzata Zasuńska. Ku wielokulturowej szkole w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I, II i III etapu kształcenia (w szkołach m.st. Warszawy). Warszawa: Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, 2010.
4.Cieśla, Michał. Dzieje nauki języków obcych w zarysie. Warszawa: PWN, 1974.
5.Funk, Hermann, Christina Kuhn, Dirk Skiba, Dorothea Spaniel-Weise, Rainer R. Wicke. Aufgaben, Übungen, Interaktion. Bd. 4. München: Klett-Langenscheidt, 2014.
6.Gębal, Przemysław E. Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2018.
7.Gębal, Przemysław E., Władysław Miodunka. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
8.Hościłowicz, Marcin. „Posłuchaj, to do ciebie, czyli jak wykorzystanie piosenek wpływa na sprawności receptywne”. Języki Obce w Szkole 1 (2016): 50–56.
9.Ippoldt, Juliusz. Dydaktyka języka niemieckiego. Warszawa: Książnica Atlas, 1925.
10.Janowska, Iwona, Ewa Lipińska, Agnieszka Rabiej, Anna Seretny, Przemysław Turek, red. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2016.
11.Jodłowiec, Maria, Ewa Willim. „Era post-metodyczna a kształcenie nauczycieli języków obcych”. W: Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, red. Joanna Aksman, Jolanta Pułka, 235–245. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, 2012.
12.Komorowska, Hanna. Kształcenie językowe w Polsce. 60 lat czasopisma „Języki Obce w Szkole”. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2017.
13.Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, 1999.
14.Lado, Robert. Language Teaching: A Scientific Approach. London: MacGraw Hill, 1964.
15.Lipińska, Ewa. Księżyc w butonierce. Ćwiczenia dla cudzoziemców doskonalące sprawność rozumienia ze słuchu na podstawie tekstów Andrzeja Sikorskiego. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2004, 2010.
16.Lipińska, Ewa. „Podejście eklektyczne w nauczaniu polszczyzny za granicą na przykładzie wiersza Stanisława Barańczaka Garden party”. Postscriptum Polonistyczne 2 (2015), 16: 141–154.
17.Lipińska, Ewa. To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2016.
18.Łaszkiewicz, Maria. „Piosenka jest dobra na wszystko?”. W: Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 2, red. Grażyna Zarzycka, Grzegorz Rudziński, 335–341. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010.
19.Pamuła-Behrens, Małgorzata, Marta Szymańska. Program nauczania języka polskiego jako drugiego dla oddziałów przygotowawczych w szkole podstawowej. Kraków: Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego, 2019.
20.Pfeiffer, Waldemar. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: WAGROS, 2001.
21.Piechocki, Rafał. „Emotywna funkcja muzyki na przykładzie teledysku «Nur mit dir»”. Nauczaj lepiej. Język niemiecki 1 (2013): 26–31.
22.Piechocki, Rafał. Lieder und Musik als Förderungsfaktoren interkultureller Kompetenz in der DaFDidaktik. Berlin: Peter Lang Verlag, 2018.
23.Rada Europy: Coste, Daniel, Brian North, Joseph Sheils, John Trim. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. W. Martyniuk. Warszawa: CODN, 2003.
24.Seretny, Anna, Ewa Lipińska. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas, 2005.
25.Siek-Piskozub, Teresa. Umuzykalnienie glottodydaktyki. Muzyka i piosenka na lekcji języka obcego. Poznań: Wydawnictwo Motivex, 2002.
26.Szałek, Marek. Jak motywować uczniów do nauki języka obcego. Motywacja w teorii i praktyce. Poznań: WAGROS, 2004.
27.Vietör, Wilhelm. Der Sprachunterricht muss umkehren! Leipzig: O.R. Reisland, 1905.
28.Wójcik-Hetman, Dorota, Eleonora Żmijowska-Wnęk. Przewodnik dla nauczycieli nt. korelacji programów przedmiotowych. Wrocław: Dobre Kadry. Centrum badawczo-szkoleniowe, 2015.
29.Zarzycka, Grażyna. „O interkulturowej kompetencji komunikacyjnej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 12 (2002), 11–41.
30.Podręczniki
31.Jakóbczak-Drążek, Katarzyna, Agnieszka Sołtysik, Sołtysik Włodzimierz. Muzyka. Klucz do muzyki. Podręcznik. Klasa VII szkoła podstawowa. Warszawa: WSiP, 2017.
32.Smoczyńska, Urszula, Katarzyna Jakóbczak-Drążek, Agnieszka Sołtysik. Muzyka. Klucz do muzyki. Podręcznik. Klasa IV szkoła podstawowa. Warszawa: WSiP, 2017.
33.Smoczyńska Urszula, Katarzyna Jakóbczak-Drążek, Agnieszka Sołtysik. Muzyka. Klucz do muzyki. Podręcznik. Klasa V szkoła podstawowa. Warszawa: WSiP, 2018.
34.Smoczyńska, Urszula, Katarzyna Jakóbczak-Drążek, Agnieszka Sołtysik. Muzyka. Klucz do muzyki. Podręcznik. Klasa VI szkoła podstawowa. Warszawa: WSiP, 2017.
35.Netografia
36.Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury. Warszawa 2021/2. Dostęp 13.01.2022. https://www.nck.pl/badania/aktualnosci/muzyczne-wybory-polskiej-mlodziezy.
37.Obwieszczenie MEN z dnia 1 lipca 2020 r. Dostęp 13.01.2022. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001283/O/D20201283.pdf.
38.Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej z komentarzem. Szkoła podstawowa. Muzyka, 11 i n. Dostęp 13.01.2022. https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawaprogramowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-muzyka.pdf.
39.Rozporządzenie MEN z dnia 18 lutego 2011 r. Dostęp 13.01.2022. http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110610306/O/D20110306.pdf.
40.Rozporządzenie MEN z dnia 30 lipca 2015 r. Dostęp 13.01.2022. http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001202/O/D20151202.pdf.
41.Rozporządzenie MEN z dnia 9 września 2016 r. Dostęp 13.01.2022. http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160001453/O/D20161453.pdf.
42.Rozporządzenie MEN z dnia 8 kwietnia 2022 r. Dostęp 24.06.2022. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000795/O/D20220795.pdf.