Studia Językoznawcze

synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny

ISSN: 1730-4180     eISSN: 2353-3161    OAI    DOI: 10.18276/sj.2022.21-10
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Issue archive / t. 21, 2022
Od toastu okolicznościowego do przemówienia. Program nauczania retoryki na Pekińskim Uniwersytecie Języków Obcych
(From an occasional toast to a speech: Curriculum of rhetoric classes at the University of Beijing)

Authors: Andrzej Ruszer ORCID
Pekiński Uniwersytet Języków Obcych, Pekin
Keywords: China language teaching rhetoric
Data publikacji całości:2022-12-13
Page range:10 (143-152)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Rhetoric classes within the Polish language and culture specialization in Beijing have a short, merely two year tradition. The classes prepare the students to deliver short and long rhetoric speeches, master persuasion techniques and the body and gesture language. The classes are practical, with the theoretical foundation limited to a historical outline of the Quintilian rhetoric, explaining the inductive function and its two varieties, persuasive and manipulatory, as well as the stylistics. Particularly important part of the course is learning of the topoi and archetypes of the Mediterranean culture by the Chinese students and finding their equivalents or variants in their native culture. In the article, the basic genera of rhetoric were described and hypothetical analysis of a public speech was presented. Furthermore, described were the educational content included in the syllabus and the criteria of evaluation, with particular attention paid to the origin of the rhetoric classes within the Polish language and culture studies in Beijing.
Download file

Article file

Bibliography

1.Cudak, Romuald, Ostaszewska Danuta, red. Polska genologia lingwistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
2.Field, Stephen. „Ruralism in Chinese Poetry: Some Versions of Chinese Pastoral”. W: Comparative Literature Studies 28 (1991), 1: 17. JSTOR. Dostęp 26.08 2021. www.jstor.org/stable/40247193.
3.Grzegorczykowa, Renata, „Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy”. W: Język a Kultura. T. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. Jerzy Bartmiński, 11–28. Wrocław: „Wiedza o Kulturze”, 1991.
4.Rusinek, Michał, Aneta Załazińska. Retoryka podręczna. Czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2005.
5.Ruszer, Andrzej. „Jak argumentować, by przekonać, jak zostać przekonanym, by uwierzyć? Kształcenie retoryczne w glottodydaktyce polonistycznej”. W: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia. Rocznik 2012/2013, 365–367. Seul: Departament of Polish Studies, HUFS, 2013.
6.Witosz, Bożena. Dyskurs i stylistyka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009.
7.Witosz, Bożena. Genologia lingwistyczna – zarys problematyki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
8.Zdunkiewicz-Jedynak, Dorota. Wykłady ze stylistyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.