Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2017.24-16
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 24 2017
Bierzmowanie – sakramentem dojrzałości czy sakramentem kształtowania dojrzałości?
(Confirmation – a sacrament of maturity or a sacrament of emerging maturity?)

Authors: Kazimierz Misiaszek
dyrektor Instytutu Teologii Praktycznej, Katedra Dydaktyki Katechetycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Keywords: Confirmation a sacrament of maturity Christian
Data publikacji całości:2017
Page range:8 (257-264)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In colloquial language as well as in the catechesis and religion lessons taught in schools, Confirmation is described as a sacrament of maturity. However, such description is incorrect as in the Polish Church Confirmation is received by young people of secondary school age. At such an age young people are still undergoing quite a dynamic development before achieving maturity in personality and life. For Confirmation to be considered as a sacrament of maturity it would need to possess some “magic” functions, for example, at the time of receiving Confirmation an immature young individual would immediately become a mature person. Therefore, Confirmation should be interpreted as a sacrament of coming of age, of emerging maturity. This is because in accordance with its definition, the purpose of Confirmation is to support the development, to stimulate Christian excellence. Consequently, it is necessary to move away from understanding Confirmation as a sacrament of maturity and to stress its developing functions in Christian education.
Download file

Article file

Bibliography

1.Alberich, Emilio, Ambroize Binz. Adulti e catechesi. Elementi di metodologia catechetica dell’età adulta, 69–71. Torino, 1993.
2.Bradley, Jonathan, Beta Copley, Helene Dubinsky, Margot Waddell, Gianna Williams. Zrozumieć nastolatka. Tłum. Hanna Jankowska, Anna Tanalska-Dulęba, 55. Warszawa, 1997.
3.Erikson, Erik H. The life cycle completed. Extended version with new chapter on the ninth stage of development by John M. Erikson, 32–33. New York–London, 1998.
4.Rydz, Elżbieta. „Kształtowanie się religijności młodzieży w wieku gimnazjalnym”. W: Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym. Część II Wychowanie religijne i katecheza, red. Józef Stala, 23–43. Tarnów, 2007.
5.Sękowska, M. „Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona”. W: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia – osobowość – wiara – religijność, red. P. Socha, 101–143. Kraków, 2000.
6.Skowronek, Alfons. Sakramenty w ogólności. Chrzest. Bierzmowanie, 209. Włocławek, 1995.
7.Strojnowski, Jerzy. „Dojrzałość”. W: Encyklopedia katolicka. T. 4 (kol. 30). Lublin, 1985.
8.Walulik, Anna. Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, 23, przypis 33. Kraków, 2011.