Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.38-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 2/2022 (38)
Konstytucyjne uwarunkowania organizacji posiedzeń Sejmu RP w czasie pandemii
(Constitutional framework determining the organisation of sittings of the Sejm in times of pandemic)

Authors: Piotr Chybalski ORCID
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Keywords: constitution Standing Orders of the Sejm sitting of the Sejm pandemic
Data publikacji całości:2022
Page range:18 (59-76)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 191

Abstract

The problem of functioning of the Sejm in time of the SARS-CoV-2 pandemic is currently a matter being, due to obvious reasons, often discussed by Polish legal doctrine. The purpose of the paper was to carry out a dogmatic analysis of constitutional rules with determine the allowed scope of modification or organising plenary sittings of the Sejm, what allowed to draw conclusions regarding the constitutionality of the so-called hybrid model of sittings introduced as a result of the adoption of the amendments of the Standing Orders on 26th March 2020. While a practical value of the model of hybrid plenary sittings, i.e. with a possibility of a remote participation of Deputies, cannot be questioned, the legal solutions in question raise doubts as to their conformity to the Constitution. Still it should be mentioned that there various doctrinal standpoints regarding this matter. A separate part of the paper was focused on the possibilities of reorganising plenary sittings of the Sejm on the basis of general, having been in force for many years, rules of the Standing Orders, i.e. in a hypothetical situation, if no normative changes regarding this issue had been in March 2020.
Download file

Article file

Bibliography

1.Chmaj M., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 109, 110, 111, Warszawa 2020.
2.Chybalski P., Uwagi do art. 120, w: M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP, t. II: Komentarz. Art. 87–243, Warszawa 2016.
3.Czarny P., O problemie quorum w Sejmie i w Senacie, w: A. Gajda, K. Grajewski, A. Rytel-Warzocha, P. Uziębło, M.M. Wiszowaty (red.), Konstytucjonalizm polski: refleksje z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 45-lecia pracy naukowej profesora Andrzeja Szmyta, Gdańsk 2020.
4.Florczak-Wątor M., Niekonstytucyjność ograniczeń praw i wolności jednostki wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19 jako przesłanka odpowiedzialności odszkodowawczej państwa, „Państwo i Prawo” 2020, z. 12.
5.Garlicki L., Uwagi do art. 109, w: L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, Warszawa 2001.
6.Grabowski R., Admissibility of Remote Deliberation and Voting in the Polish Parliament. The Functioning of the Sejm and Senate During the COVID-19 Pandemics, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, nr 6.
7.Jarentowski M., Kapeliński R., Opinia do projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk nr 97), Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, Warszawa 2020, Senat RP, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/5514/plik/097o.pdf.
8.Juchniewicz J., Comments on the Amendment of The Standing Orders of the Sejm of the Republic of Poland Dated 26 March 2020, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, nr 5.
9.Krzemiński M., Czy posłowie mogą obradować zdalnie? Tak, ale…, Konstytucyjny.pl, http://konstytucyjny.pl/marcin-krzeminski-czy-poslowie-moga-obradowac-zdalnietak-ale.
10.Przywora B., W sprawie zgodności z Konstytucją RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. unormowań umożliwiających odbywanie posiedzenia Sejmu, komisji lub podkomisji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej pozwalających na porozumiewanie się na odległość, „Przegląd Sejmowy” 2020, nr 4.
11.Radziewicz P., Czy posłowie mogą obradować zdalnie? Nie, ale…, Konstytucyjny.pl, http://konstytucyjny.pl/piotr-radziewicz-czy-poslowie-moga-obradowac-zdalnie-nie-ale/.
12.Radziewicz P., Uwagi do art. 109, w: P. Tuleja (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, LEX/el. 2021.
13.Radziewicz P., Uwagi do art. 228, w: P. Tuleja (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, LEX/el. 2021.
14.Sobolewski P., W sprawie dopuszczalności zmiany regulaminu Sejmu w celu zapewnienia możliwości odbywania posiedzeń Sejmu z wykorzystaniem elektronicznych środków porozumiewania się na odległość, „Przegląd Sejmowy” 2020, nr 3.
15.Sokolewicz W., Wojtyczek K., Uwagi do art. 61, w: L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, Warszawa 2016.
16.Tuleja P., Pandemia COVID-19 a konstytucyjne stany nadzwyczajne, „Palestra” 2020, z. 9.
17.Wild M., Uwagi do art. 61, w: M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP, t. I: Komentarz. Art. 1–86, Warszawa 2016.
18.Wiszowaty M.M., Opinia prawna na temat zgodności przepisów zawartych w projekcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu (druk nr 97) z przepisami Konstytucji RP, Opinie i ekspertyzy. OE-297, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji Kancelarii Senatu, Warszawa 2020.