Acta Iuris Stetinensis

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2022.41-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 5/2022 (41)
Prawo w ramach koncepcji prawodawstwa jako uczenia się
(Law within the concept of lawmaking as learning)

Authors: Piotr Szreniawski ORCID
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Keywords: lawmaking learning theory pedagogy state
Data publikacji całości:2022
Page range:11 (123-133)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 76

Abstract

This concept is related to the „lawmaking as learning” theory. Constructing norms is based on the similarities noticed by the legislator. The state, as a learning organization, shows what behaviours should be imitated. The article deals with the theory in the development phase. It was indicated that further research is needed to the use of pedagogical achievements in relation to legal issues.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antón Á., Legal Design Thinking and Legal Visualization: Towards an Understandable Tax Law, Edunovatic 2020: Conference proceedings: 5th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, Red de Investigación e Innovación Educativa, Madryt 2020.
2.Haładyj A., Luki konstrukcyjne w prawie ochrony środowiska – wykładnia i stosowanie, „Studia Prawnicze KUL” 2018, nr 3.
3.Jelonek B.A., Idea umowy społecznej, Acta Erasmiana VI, Ze studiów nad prawem, administracją i ekonomią, t. VI, Wrocław 2014.
4.Kaczyńska E., The Indo-European Origin of Latin Lex, „Habis” 2013, nr 44.
5.Kaim A., Design Thinking w kulturze –myślenie projektowe krok po kroku, Gdynia 2019.
6.Kapetanović A., Obraz sprawiedliwości w języku chorwackim, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” 2020, nr 32.
7.Karnavas M.G., Lawyer’s Ethics, Skopje 2016.
8.Klus-Stańska D., Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2020, nr 4.
9.Kruse K.R., Getting Real About Legal Realism, New Legal Realism and Clinical Legal Education, „New York Law School Law Review” 2011, nr 56 (12).
10.Kurcz I., Pamięć. Uczenie się. Język, Warszawa 1992.
11.Luhn A., The Learning Organization, „Creative and Knowledge Society” 2016, nr 1.
12.Łuszczyńska M., Umowa społeczna jako fundament życia zbiorowego, „Studia Iuridica Lublinensia” 2014, nr 21.
13.Meuwese A., Snel M., ‘Constitutional Dialogue’: An Overview, „Utrecht Law Review” 2013, nr 9 (2).
14.Sol R., Baras K., Acceptance Model in Designing for Extreme Users: Extreme Athletes Using Activity Trackers, „Journal of Image and Graphics” 2021, nr 9 (2).
15.Stanek J., Rosyjski realizm prawny, Warszawa 2017.
16.Szczepaniak P., Konteksty pedagogiki penitencjarnej, „Resocjalizacja Polska” 2011, nr 2.
17.Szpunar M., Konektywizm – (r)ewolucja kształcenia w technologicznym świecie, „Horyzonty Wychowania” 2015, nr 14 (31).
18.Szreniawski P., Prawodawstwo jako uczenie się – zarys koncepcji, w: A. Matan (red.), Administracja w demokratycznym państwie prawa – Księga jubileuszowa Profesora
19.Czesława Martysza, Warszawa 2022.
20.Szreniawski P., Teoria rywalizacji hierarchii, Lublin 2020.
21.Szreniawski P., The State as a Learning Organization and Cybersecurity, „Cybersecurity
22.and Law” 2022, nr 2 (8).
23.Ursel S., Building Better Law: How Design Thinking Can Help Us be Better Lawyers, Meet New Challenges, and Create the Future of Law, „Windsor Yearbook of Access to Justice” 2017, nr 34 (1).
24.Usman E.A., Making Legal Education Stick: Using Cognitive Science to Foster Long-Term Learning in the Legal Writing Classroom, „The Georgetown Journal of Legal Ethics” 2016, nr 29 (2).
25.Wasilewski S., Przestępczość zorganizowana w Polsce po 1989 r. – Pruszków i Wołomin, „Świat Idei i Polityki” 2018, t. 17.
26.Wesołowska J., Prawo i emocje – synteza ruchu, „Forum Prawnicze” 2021, nr 2.
27.Yang Y. i in., Joint Representation Learning of Legislator and Legislation for Roll Call Prediction, Proceedings of the Twenty-Ninth International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI-20).