Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.46-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 5/2023 (46)
Środki ochrony praw jednostki wobec wdrażania algorytmicznych systemów decyzyjnych do administracji publicznej – między prawem europejskim a prawem krajowym

Autorzy: Igor Gontarz ORCID
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Słowa kluczowe: algorytmiczne systemy decyzyjne akt w sprawie sztucznej inteligencji sądowa kontrola administracji ochrona jednostki prawo do dobrej administracji
Liczba stron:16 (55-70)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 50

Abstrakt

Wdrażanie do administracji publicznej algorytmicznych systemów decyzyjnych może stanowić zagrożenie dla praworządności, demokracji oraz prawa do dobrej administracji. Zarządzanie ryzykiem w tym względzie mają umożliwić instrumenty przewidziane w europejskim projekcie rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji. Celem niniejszej pracy jest ustalenie sytuacji prawnej jednostki na gruncie wspomnianego aktu, a następnie odniesienie jej do założeń propozycji legislacyjnej Europejskiego Instytutu Prawa i przepisów polskiego prawa administracyjnego. W badaniach zastosowano metodę dogmatycznoprawną oraz komparatystyczną w zakresie odniesień do prawa common law obowiązującego w Zjednoczonym Królestwie. Z przeprowadzonej analizy wynika, że europejski projekt rozporządzenia całkowicie pomija jednostkę, nie przyznając jej środków prawnych wobec wdrażania wspomnianych systemów. Ochrona ta mogłaby zostać wzmocniona poprzez dopuszczenie skargi do organu nadzorczego, którego decyzje podlegałyby kontroli sądów administracyjnych, tak jak ma to miejsce w przepisach ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Przyjęcie tych rozwiązań do polskiego porządku prawnego mogłoby uzupełnić istniejący już model kontroli częściowo automatycznych decyzji administracji, zapewniając możliwość kwestionowania zasad ich podejmowania. Wymagałoby to jednak ustalenia tego, kto będzie miał interes prawny we wniesieniu skargi, na jakich zasadach mogłyby wziąć udział w postępowaniu organizacje społeczne oraz w jakiej relacji rozważane środki prawne powinny pozostawać w stosunku do pozostałych już funkcjonujących instrumentów, takich jak konsultacje społeczne w procesie legislacyjnym i ocena skutków regulacji.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Algorithm Tips, Algorithm Tips – Resources and leads for investigating algorithms in society, https://db.algorithmtips.org/db.AlgorithmWatch, Atlas of Automation – Automated decision-making and participation in Germany, wyd. 1, kwiecień 2019, https://atlas.algorithmwatch.org/en.
2.Chauhan A., Towards the Systemic Review of Automated Decision-Making Systems, „Judicial Review” 2020, t. 25, nr 4, DOI: 10.1080/10854681.2020.1871714.
3.Fundacja Centrum Cyfrowe, Klub Jagielloński, AlgoPolska, lipiec 2019, https://centrumcyfrowe.pl/algopolska-raport/.
4.Kuzub J., Rejestracja bez profilowania – zmiany w urzędzie pracy, 10.05.2019 r., Zielona Linia, https://zielonalinia.gov.pl/-/rejestracja-bez-profilowania-zmiany-w-urzedziepracy.
5.Nowakowski M., Ostatnie zmiany w ramach prawnych dla sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej – krytyczna analiza, „Prawo Nowych Technologii” 2021, nr 2.
6.Schartum D.W., Law and algorithms in the public domain, „Etikk i praksis – Nordic Journal of Applied Ethics” 2016, nr 1, DOI: 10.5324/eip.v10i1.1973.
7.Veale M., Borgesius F.Z., Demystifying the Draft EU Artificial Intelligence Act, „Computer Law Review International” 2021, nr 4, DOI: 10.48550/arXiv.2107.03721.