Acta Iuris Stetinensis

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Iuris Stetinensis

ISSN: 2083-4373     eISSN: 2545-3181    OAI    DOI: 10.18276/ais.2023.46-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / 5/2023 (46)
Reklama produktów leczniczych a ochrona interesu konsumenta

Autorzy: Weronika Woźna-Burdziak ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: reklama produkty lecznicze konsument
Liczba stron:14 (147-160)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 67

Abstrakt

W niniejszym artykule poruszono problematykę reklamy produktów leczniczych w perspektywie ochrony interesu konsumenta. Jako problem badawczy artykułu obrano zrekonstruowanie normatywnego wzorca pośredniej ochrony konsumenta przed niezgodną z przepisami ustawy Prawo farmaceutyczne reklamą produktów leczniczych kierowaną do publicznej wiadomości. W pracy posłużono się metodą dogmatycznoprawną. Do rozwiązania postawionego problemu badawczego konieczne było przeprowadzenie analizy obowiązującego stanu prawnego z odwołaniem do doktryny i orzecznictwa. Wybrana metoda badawcza pozwoliła na udzielenie odpowiedzi na postawione w opracowaniu pytania dotyczące między innymi tego, czy obecna forma nadzoru nad reklamą produktów leczniczych (a ściślej: nadzoru nad legalnością reklamy produktów leczniczych) jest wystarczająca oraz czy pacjent/konsument jest w sposób efektywny chroniony przed niezgodną z ustawą Prawo Farmaceutyczne reklamą produktów leczniczych kierowaną do publicznej wiadomości. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że obecnie obowiązujące regulacje dotyczące nadzoru nad reklamą produktów leczniczych kierowaną do publicznej wiadomości nie są wystarczająco skuteczne, bowiem nie chronią w sposób dostateczny interesu konsumenta. Powyższe pozwoliło na zaproponowanie zmian w obowiązujących w przepisach w postaci wprowadzenia kontroli ex ante reklam produktów leczniczych kierowanych do publicznej wiadomości.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Czyżewska K., Dziurowicz J., Łoś K., Łukawska N., Piekarczyk K., Komentarz do art. 62, w: K. Czyżewska, J. Dziurowicz, K. Łoś, N. Łukawska, K. Piekarczyk (red.), Reklama produktów leczniczych. Komentarz do art. 52–64 ustawy – Prawo farmaceutyczne, Warszawa 2020, LEX.
2.Frolova S., The role of advertising in promoting a product, „Centria University of Applied Sciences Degree Programme in Industrial Management” 2014.
3.Ganczar M., Szewczak M., Pacjent jako konsument usług zdrowotnych – wybrane aspekty prawne, internetowy, „Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2017, nr 3 (6).
4.Grzybczyk K., Art. 52 PrFarm, w: L. Ogiegło (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2018, Legalis.
5.Grzybczyk K., II. Formy nadzoru Głównego Inspektora Farmaceutycznego, w: L. Ogiegło (red.), Prawo farmaceutyczne. Komentarz, Warszawa 2018, Legalis.
6.Haberko J., Art. 52 SPM, w: J. Haberko (red.), Prawo farmaceutyczne. T. 4, wyd. 1, Warszawa 2019, Legalis.
7.Kraszkiewicz D., Waniowski P., Postrzeganie reklamy telewizyjnej produktów farmaceutycznych w świetle wyników badań bezpośrednich, „Ekonomia – Wroclaw Economic Review” 2020, nr 26/24.
8.Łętowska E., Pacjent staje się konsumentem usług medycznych, „Rzeczpospolita”, 25.11.1998.
9.Marcinkowski S., Mazur A., Reklama w kształtowaniu konsumpcji, Warszawa 1977.
10.Mądry M., 3.1.5. Nadzór nad reklamą produktów leczniczych, w: R. Stankiewicz (red.), Instytucje rynku farmaceutycznego, Warszawa 2016.
11.Nagody-Mrozowicz K., Halemba P., Grala K., Wywieranie wpływu społecznego na przykładzie reklamy w świetle badań, „Modern Management Review” 2017, vol. XXII, 24 (4).
12.Rajca M., Problematyka reklamy produktów leczniczych w Internecie – krytyczna analiza, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2016, nr 8 (5).
13.Świerczyński M., 6.7.7. Uprawnienia GIF oraz GLW w zakresie reklamy produktów leczniczych, w: M. Krekora, E. Traple (red.), Prawo farmaceutyczne, Warszawa 2020, LEX.
14.Wiszniewska J., Zakaz reklamy aptek i ich działalności, Warszawa 2019.
15.Zimmermann A., Pawłowski L., Zimmermann R., Reklama produktów leczniczych, „Farmacja Polska” 2009, nr 65.