Annales Neophilologiarum

ISSN: 1734-4557     eISSN: 2353-2823    OAI    DOI: 10.18276/an.2018.12-06
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / 12 (2018)
Les mondes dystopiques de Jean-Pierre Andrevon. L’exemple de L’oeil derrière l’épaule
(Dystopijne światy Jean-Pierre'a Adrevona. Na przykładzie L'oeil derrière l’épaule)

Autorzy: Katarzyna Gadomska ORCID
Uniwersytet Śląski
Słowa kluczowe: dystopia Andrevon totalitaryzm utopia strach
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (77-87)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Tematem niniejszego artykułu jest analiza cech dystopii (jako gatunku literackiego) obecnych w powieści L’oeil derrière l’épaule współczesnego francuskiego pisarza Jean-Pierre’a Andrevona. Anty-utopia Andrevonowska rozgrywa się hic et nunc, poza czasem, w zamkniętej przestrzeni. Przedstawia utopijny projekt społeczeństwa, oparty na hipotezie intelektualnej, który ulega stopniowej degeneracji w system totalitarny ograniczający prawa jednostki. W artykule są analizowane zjawiska charakterystyczne dla dystopii, takie jak hiperracjonalność społeczeństw dystopijnych, a także binarna opozycja asocjacja / dysocjacja widoczna w konflikcie społeczeństwo / jednostka. Zbadano także relacje intertekstualne z dystopiamii George’a Orwella (Rok 1984) oraz Iry Levina (Żony ze Stepford, Ten wspaniały dzień).
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Andrevon, J.-P. (1980). Préface de L’oreille contre les murs. Paris : Denoël.
2.Andrevon, J.-P. (2001). L’oeil derrière l’épaule. Paris : Hachette.
3.Attalah, M. (2013). Les mondes parfaits sont-ils si éloignés de leurs frères cauchemardesques ? Quelques (brèves) réflexions sur l’utopie. In : Les Utopies, catalogue. Genève: Cercle de la Librairie et de l’Édition de Genève.
4.Dessy, C. (2016). De la science-fiction à la dystopie. Textyles, 48. [En ligne] http://journals. openedition.org/textyles/2663 (22.03. 2018).
5.Dessy, C., Stiénon V. (dir.) (2015). (Bé)vues du futur. Les imaginaires visuels de la dystopie (1840–1940). Villeneuve d’Ascq : Presses universitaires du Septentrion.
6.Fondanèche, D. (2005). Paralittératures. Paris : Vuibert.
7.Gadomska, K. (2012). La Prose néofantastique d’expression française aux XXe et XXIe siècles. Katowice : University of Silesia Press.
8.Guertin, M. (1999). La contestation dystopique (étude sur les rapports entre l’utopie, l’idéologie et la dystopie). Trois Rivières : Université du Québec à Trois-Rivières.
9.Jouvenel, B. de. (1964). L’Art de la conjecture. Monaco : Éd. du Rocher.
10.Prévost, A. (1978). L’Utopie de Thomas More. Présentation, texte original, apparat critique, exégèse, traduction et notes. Paris : Mame.