Acta Politica Polonica

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica

ISSN: 2451-0432     eISSN: 2719-4388    OAI    DOI: 10.18276/ap.2024.57-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 1/2024 (57)
Internet, nowe technologie i AI w budowaniu widoczności badaczy − przyczynek do badań nad innowacyjnością sposobów upowszechniania nauki na przykładzie badaczy w dziedzinie nauk społecznych
(Internet, new technologies and AI in building visibility of researchers – a contribution to the study of innovation of ways of disseminating science with the example of researchers in the social sciences)

Authors: Ewa Włodyka ORCID
Politechnika Koszalińska, Wydział Humanistyczny
Keywords: new technologies social sciences political scientist dissemination of science commercialization of science evaluation of the impact of scientific activities on the functioning of society and the economy
Whole issue publication date:2024-05
Page range:16 (69-84)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

From the approach of “doomed to collaboration” to “I don’t need the involvement of the Internet, new technologies and AI at all in the popularization of science”. The importance of sharing knowledge and digitizing ways of disseminating research results is growing. In the field of social sciences, is this trend from optional to mandatory use of new technologies in research work? The article presents the results of causal research on the use of new technologies, the Internet and AI in the popularization, dissemination or commercialization of social research. Discussed – the use on the example of specific digital solutions and also the sources of gaining knowledge about the innovation of popularization of science.
Download file

Article file

Bibliography

1.A unique international platform for leaders from the worlds of science, business, politics, the arts and society (2022). Pobrano z: https://falling-walls.com/ (16.12.2022).
2.Bokowy, D. (2021). Najpopularniejsze kanały social media – który sprawdzi się w twoim biznesie? Pobrano z: https:// morebananas.pl/blog/najpopularniejsze-kanaly-social-media (16.12.2022).
3.Borowska, D., Rozworska, N. (2022). Wpływ internetu na sposób komunikowania polityków z elektoratem. Acta Politica Polonica, 53, 75–87.
4.Brosz, M., Bryda, G., Siuda, P. (2017). Big data i CAQDAS a procedury badawcze w polu socjologii jakościowej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13 (2), 6–23.
5.Buduj wizerunek i daj się znaleźć. (2022). Pobrano z: https://portal.umk.pl/pl/event/buduj-wizerunek-i-daj-sie-znalezc (16.12.2022).
6.Czarkowski, J., Siwicki, M. (2015). Plakat naukowy – źródło informacji i narzędzie upowszechniania wiedzy. Warszawa: „Nowoczesne Mazowsze” Mazowiecka Fundacja Społeczna.
7.Dorochowicz, M. (2019). Internet jako miejsce publiczne w rozumieniu prawa wykroczeń. Studenckie Zeszyty Naukowe, 22 (41), 57–68.
8.Free Influencer Search Tool to Find the Top Science Instagram Influencers in Poland. Pobrano z: https://influencermarketinghub. com (16.12.2022).
9.Frequently Asked Questions. Writefull. Pobrano z: https://www.writefull.com/ (20.12.2022).
10.Habermas, J. (2007). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Hoffman, I., Karpiuk, M. (2022). E-administration in Polish and Hungarian Municipalities – a Comparative Analysis of the Regulatory Issues. Lex localis – Journal of Local Self-Government, 20 (3), 617–640.
12.Kowalski, A.M., Weresa, M.A. (2019). Konkurencyjność międzynarodowa w kontekście rozwoju przemysłu 4.0. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Kulczycki, E. (2013). Blog naukowy oraz inne narzędzia promocji nauki i naukowca w sieci. Pobrano z: https://nauka. uj.edu.pl/promosaurus/blog-nauk (16.12.2022).
13.Łachacz, T. (2022). Technologie faster a bezpieczeństwo reagujących w sytuacjach kryzysowych. Zeszyty Naukowe SGSP, 82, 209–218.
14.Majorek, M., Olszyk, S., Winiarska-Brodowska, M. (2018). Cyberpolityka: Internet jako przestrzeń aktywności politycznej. Warszawa: Texter. O Nauce Polskiej. Pobrano z: https://nauka-polska.pl/#/home/update?_k=qdr2x9 (16.12.2022).
15.Osica, N. Kilka słów o mnie. Pobrano z: https://proscience.pl/o-nas/natalia-osica/ (16.12.2022).
16.Osica, N., Niedzicki, W. (2017). Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy. Ośrodek Studiów Wschodnich/ Podcasty. Pobrano z: https://www.osw.waw.pl/pl/podcasty (29.11.2022).
17.Patronite.pl. Jak to działa? Pobrano z: https://patronite.pl/jak_to_dziala (16.12.2022).
18.Pomorze Zachodnie. Warsztaty. Pobrano z: https://rejestracja.appn.pl/apn/kursy/209,Warsztaty.html (20.12.2022).
19.Sikora-Gaca, M. (2021). Broker innowacji – specjalista ds. komercjalizacji nauki. Pobrano z: https://naukipolityczne. ukw.edu.pl/jednostka/wydzial-nauk-o-polityce/studia_podyplomowe/64085/broker-innowacji---specjalista-dskomercjalizacji- nauki (20.12.2022).
20.Siuda, P. (2006). Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych. Kielce: Wyższa Szkoła Handlowa im. Bolesława Markowskiego w Kielcach. Siuda, P., Wasylczyk, P. (2018). Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Skrzypczak, J. (2022). Czy należy prawnie regulować funkcjonowanie platform mediów społecznościowych? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura, 14 (1), 76–95.
21.Spotify.com. Czym jest Spotify? Pobrano z: https://support.spotify.com/pl/article/what-is-spotify (16.12.2022).
22.Tataj, M., Rola nauki w służbie innowacyjnego społeczeństwa. Pobrano z: https://magazynterazpolska.pl/pl/a/rola-nauki- w-sluzbie-innowacyjnego-spoleczenstwa (16.12.2022).
23.Unia Europejska. Dziedzinowe repozytoria otwartych danych badawczych. Pobrano z: https://drodb.icm.edu.pl/ (29.11.2022).
24.Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Nowe technologie. Encyklopedia zarządzania. Pobrano z: https://mfiles.pl/pl/ index.php/Nowe_technologie.
25.Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2018 poz. 1668.
26.Ustawa z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Dz.U. 2016 poz. 2045 z późn. zm.
27.Wais, K. (2013). Synergia badań społecznych, analiz statystycznych i nowych technologii – nowe możliwości i zastosowania. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1 (41), 203–216.
28.Witamy na stronie Polskiej Bibliografii Naukowej. Pobrano z: https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/home (16.12.2022).
29.Zdziebłowski, S. (2021). Popularyzacja jest dziś w środowisku akademickim działaniem naturalnym (wywiad). Pobrano z: https://proscience.pl/natalia_posts/popularyzacja-jest-dzis-w-srodowisku-akademickim-dzialaniemnaturalnym- wywiad/ (16.12.2022).
30.Żukowski, M. (2017). Ty w social mediach. Podręcznik budowania marki osobistej dla każdego. Gliwice: Helion.