Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2019.1.12-13
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (12) 2019
Dyskurs blogów modowych – między kooperacją a kooptacją
(The discourse of fashion blogs: Between cooperation and co-optation)

Authors: ANETA DUDA ORCID
Katolicki Uniwersytet Lubelski
Keywords: critical discourse analysis fashion blog dialogue monologue
Data publikacji całości:2019-01-31
Page range:20 (211-230)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Blogs are often the subject of enthusiastic interpretations due to their democratizing, dialogizing and grassroots potential. This article aims to discover if blogs provide for consumer participation and criticism. As a starting point, this study applies Bakhtin’s framework of dialog to the field of fashion through the mixed methods of critical discourse analysis and content analysis. I show how the features of blogs provide methods for the “monologization” of their discourse. The paper presents the results of my analysis of two of the most popular Polish fashion blogs. My approach focused on reconstructing their process of legitimization through time, showing that they were far from being authentic, autonomous and collaborative. The fashion blogs examined here were consciously commercialized over time, becoming increasingly hierarchical, one-way, market-driven and self-promotional, and thus fully immersed in the logic and the values of fashion industry.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bachtin, Michaił. „Problem tekstu: próba analizy filozoficznej”. Tłum. Jerzy Faryno. Pamiętnik Literacki 68 (1977), 3: 265–288.
2.Bachtin, Michaił. Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu. Tłum. Anna i Andrzej Goreniowie. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1975.
3.Berry, Jess. „Street-Style: Fashion Photography, Weblogs and the Urban Image”. W: Fashion Capital. Style Economies, Sites and Cultures, red. Jess Berry, 129–148. Oxford: Interdisciplinary, 2012.
4.Bohuszewicz, Paweł. „Dialog i monolog: o względności genologicznych przeciwstawień”. Littera¬ria Copernicana 15 (2015), 1: 28–39.
5.Boutang, Yann Moulier. Cognitive Capitalism. Cambridge: Polity Press, 2011.
6.Bowman, Shayne, Chris Willis. We Media: How audiences are shaping the future of news and infor¬mation. The Media Center, 2003. Dostęp 21.04.2019. http://www.hypergene.net/wemedia/ download/we_media.pdf.
7.van Dijk, Teun A. Dyskurs jako struktura i proces. Tłum. Grzegorz Grochowski. Warszawa: Wydaw¬nictwo Naukowe PWN, 2001.
8.Doupnik, Elizabeth. Julia Kuczyńska Tops List of 20 Most Revenue-Generating Social Per¬sonalities. „WWD”, 23.01.2017. Dostęp 18.02.2019. http://wwd.com/business-news/ media/20-most-influential-bloggers-10759942.
9.Duda, Aneta. Medialne socjotechniki brandcastingu. Hybrydyzacja. Uwiarygodnianie. Zadaniowość. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2018.
10.Duszak, Anna, Norman Fairclough. Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas, 2008.
11.Fairclough, Norman. „Language in New Capitalism”. Discourse & Society 13 (2002): 163–166.
12.Friedman, Thomas L. „Need a Job? Invent It”. The New York Times, 30.03.2013. Dostęp 12.04.2019. https://www.nytimes.com/2013/03/31/opinion/sunday/friedman-need-a-job-invent-it.html.
13.Fuchs, Christian. Digital Labour and Karl Marx. London–New York: Routledge, 2014.
14.Jenkins, Henry, Sam Ford, Joshua Green. Spreadable Media, Creating Value and Meaning in a Networ¬ked Culture. New York: University Press, 2013.
15.Habermas, Jürgen. Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej. Tłum. Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
16.Khamis Susie, Alex Mun. „The Three Cs of Fashion Media Today: Convergence, Creativity & Con¬trol”, Journal of Media Arts Culture 7 (2010).
17.Krzysztofek, Kazimierz. „WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo? Wprowadzenie”. W: Andrew Keen, Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę. Tłum. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska-Ghariani, 11–23. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007.
18.Krzysztofek, Kazimierz. „Zmiana permanentna? Refleksje o zmianie społecznej w epoce techno¬logii cyfrowych”. Studia Socjologiczne 4 (2012): 7–39.
19.Kubik, Anna. „Najlepsze blogi modowe”. Influencer.pl, 28.06.2016. Dostęp 18.02.2019. http://www. influencer.pl/237/najlepsze-blogi-modowe-zobacz-ich-wlascicielki.
20.Lévi-Strauss, Claude. Myśl nieoswojona. Tłum. Andrzej Zajączkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1969.
21.Marwick, Alice E. Status Update. Celebrity, Publicity, and Branding in the Social Media Age. New Haven: Yale University Press, 2013.
22.McQuarrie, Edward, Jessica Miller, Barbara Phillips. „The Megaphone Effect. Taste and Audience in Fashion”. Blogging Journal of Consumer Research 40 (2013), 1: 152.
23.Mrozowski, Maciej. Media masowe władza, rozrywka i biznes. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2012.
24.Muñiz, Albert M., Thomas C. O’Guinn. „Brand Community”. Journal of Consumer Research 27 (2001), 4: 412–432.
25.Murray, Michael D. Encyclopedia of Television News. Westport, Greenwood Publishing Group, 1998.
26.„Najpopularniejsze-polskie-blogi”. Newsbook, 17.06.2016. Dostęp 18.02.2019. https://newsbook. pl/2016/06/17/najpopularniejsze-polskie.
27.Nardi, Bonnie A., Diane Schiano, Michelle Gumbrecht, Luke Swartz. „«I’m Blogging This» A Closer Look at Why People Blog”. Communication of the ACM (2004). Dostęp 18.04.2019. https://www. academia.edu/32459914/Im_blogging_this_A_closer_look_at_why_people_blog.
28.Neff, Gina. Venture labor: Work and the burden of risk in innovation industries. Cambridge: MIT Press, 2012.
29.„Poznaj polskich blogerów”. BLOGmedia (2016). Dostęp 14.04.2019. http://www.blog-media.pl/ raport.
30.„Ranking i badanie polskiej blogosfery 2016”. Mediarun, 26.10.2016. Dostęp 20.02.2019. http:// mediarun.com/pl/digital/internet/blogerzy-wiedza-jak-zachecic-czytelnikow.html.
31.Rosen, Jay. The Weblog. An Extremely Democratic Form in Journalism. Dostęp 11.04.2018. http:// extremedemocracy.com/chapters/Rosen_weblog.pdf.
32.Ross, Andrew. Nice Work if you Can Get it. New York: NYU Press, 2009.
33.Sikora, Teresa Joanna. „Komodyfikacja cielesności w erze późno nowoczesnej”. W: Ciało w dobie współczesności. Wybrane zagadnienia z problematyki obrazu własnego ciała, red. A. Brytek¬-Matera, 239–260. Warszawa: Difin, 2010.
34.Storey, John. Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody. Tłum. Janusz Barański. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
35.Technorati Media „Digital Influence Report” (2013), 4–13. Dostęp 13.04.2019. http://technorati. com/wp-content/uploads/2013/06/tm2013DIR1.pdf.