Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.1.18-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (18) 2022
Trans-krypcje. Subwersywna gra z transmemuarem Paula B. Preciady, Susan Faludi i Maggie Nelson
(Trans-criptions. Subversing the Trans Memoir by Paul B. Preciado, Susan Faludi and Maggie Nelson)

Authors: IZABELLA ADAMCZEWSKA-BARANOWSKA ORCID
Uniwersytet Łódzki
Keywords: autotheory trans memoire subverting the genre
Data publikacji całości:2022-12
Page range:13 (111-123)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article takes a closer look at a new strategy of real-life adventure writing: autotheory, a mode of critical artistic practice that follows autofiction and autoreportage. Autotheory, defined as a fusion of autobiography and scientific literature or a philosophical treatise, can take the form of a memoir with footnotes. The examples of „Testo Junkie” by Paul Preciado, „Argonauts” by Maggie Nelson and „In the Darkroom” by Susan Faludi, discussed in this article, show that autotheories have subversive possibilities (in this case, autotheory subverses trans memoir as a genre). The author makes reference to the theory of the autobiographical triangle, proposed by Małgorzata Czermińska, to argue that autotheories function as the challenge.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ames, Jonathan. „Introduction”. W: Sexual Metamorphosis. An Anthology of Transsexual Memoirs, red. Jonathan Ames. New York: Vintage Books, 2004 [ebook].
2.Barthes, Roland. Roland Barthes. Tłum. Tomasz Swoboda. Gdańsk: słowo / obraz terytoria, 2011.
3.Bornstein, Kate. Gender Outlaw. On Men, Women, and the Rest of Us. New York: Routledge, 1994.
4.Catherwood, Rhiannon, „Coming In? The Evolution of the Transsexual Memoir in the Twenty-First Century”. Genre 48 (2015): 35–71.
5.Clare, Ralph. „Becoming Autotheory”. Arizona Quarterly. A Journal of American Literature, Culture, and Theory 76 (2020): 85–107.
6.Cossey, Caroline. My Story. London: Faber & Faber, 1991.
7.Czermińska, Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie, wyd. 2, zmie¬nione. Kraków: Universitas, 2020.
8.Esposito, Veronica. Beyond the Trans Memoir. Juliet Jacques on Life After Transition – and Publica¬tion. Dostęp: 2.01.2022. https://lithub.com/beyond-the-trans-memoir/.
9.Faludi, Susan. W ciemni. Tłum. Joanna Bednarek. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017.
10.Freeman, Elizabeth. Time Binds. Queer Temporalities, Queer Histories (Durham–London: Duke University Press, 2010)
11.Grodzka, Anna. Mam na imię Ania. Warszawa: Foksal, 2013.
12.Halberstam, Jack [Judith]. In a Queer Time and Place. Transgender Bodies, Subcultural Lives. New York–London: New York University Press, 2005.
13.Halberstam, Jack. Przedziwna sztuka porażki. Tłum. Mikołaj Denderski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018.
14.Horvat, Ana, Lael Netzer, Orly, McRae, Sarah, Rak, Julie. Trans Narratives/ Trans, Transmedia, Transnational. Oxon – New York: Routledge, 2022.
15.Iwasiów, Inga. „Humanistyka, zmiana, autobiografia. Studium przypadku osobistego”. Acta Uni¬versitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 60 (2021): 15–31.
16.Izdebska, Agnieszka. „«W ciemni» Susan Faludi – opowieść o wyprawie do «pomiędzy»”, Biało¬stockie Studia Literaturoznawcze 15 (2019): 61–76.
17.Jacques, Juliet. Beyond the Trans Memoir. Dostęp 3.02.2022. https://lithub.com/beyond-the-trans¬-memoir/.
18.Jacgues, Juliet. Trans. A Memoir. New York: Verso, 2015.
19.Jorgensen, Christine. A Personal Autobiography. New York: Bantam Books, 1967.
20.Kosińska, Kinga. Brudny róż. Zapiski z życia, którego nie było. Warszawa: Nisza, 2015.
21.Łapińska, Joanna. „Testo Junkie Paula B. Preciado jako autobiograficzny «esej cielesny»”. The Polish Journal of Aestetics 50 (2018): 45–55.
22.Man into Woman. An Authentic Record of a Change of Sex. The True Story of the Miraculous Transfor¬mation of the Danish Painter Einar Wegener (Andreas Sparre). Red. Niels Hoyer, tłum. H.J. Sten¬ning. New York: E.P. Dutton & Company, 1933.
23.Morris, Jan. Conundrum. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1974.
24.Nelson, Maggie. Argonauci. Tłum. Kaja Gucio. Wołowiec: Czarne, 2020.
25.Pellegrini, Chiara. „Posttranssexual Temporalities. Negotiating Canonical Memoir Narratives in Kate Bornstein’s Gender Outlaw and Juliet Jacques’s Trans”. a/b. Auto/Biography Studie 1 (2019): 45–65.
26.Preciado, Paul B. Testo ćpun. Seks, narkotyki i polityka w epoce farmakopornografii. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2021.
27.Prosser, Jay. Second Skins. The Body Narratives of Transsexuality. New York: Columbia University Press, 1998.
28.Richards, Renée, Ames, John. Second Serve. New York: Stein and Day, 1983.
29.Ronduda, Łukasz. Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków: Rabid, 2006.
30.Serano, Julia. Whipping Girl. A Transsexual Woman on Sexism and the Scapegoating of Feminity. New York: Seal Press, 2016 [ebook].
31.Strzelec, Ada. Byłam mężczyzną. Warszawa: Dom Wydawniczy Szczepan Szymański, 1992.
32.Szcześniak, Magda. „Queerowanie historii, czyli dlaczego współcześni geje nie są niczyimi dziećmi”. Teksty Drugie 5 (2005): 205–223.
33.Szpilka, Jan. „Śmieciowiska gniewu. Temporalność doświadczenia transpłciowego punku”, Kon¬teksty. Polska Sztuka Ludowa 74 (2020): 217–218.
34.Yagoda, Ben. Memoir. A History. New York: Penguin Group, 2009.
35.Vincent, Norah. Self-Made Man. One Woman’s Year Disguised as a Man. New York: Ballantine Books, 2006.
36.Zamojski, Daniel. Aleksandra Zamojska jest mężczyzną. Lamba: Warszawa, 2005.