Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2022.2.19-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 2 (19) 2022
„Moje ręce”. Doświadczenie niepełnosprawności w autonarracjach Cheryl Marie Wade
(„My Hands”. The Disability Experience in the Auto-Narratives of Cheryl Marie Wade)

Authors: EWELINA GODLEWSKA-BYLINIAK ORCID
Uniwersytet Warszawski
Keywords: disability activism autonarratives identity voice
Data publikacji całości:2022-12
Page range:12 (85-96)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Cheryl Marie Wade was a poet, performer and activist for the rights of people with disabilities. Her poetic work, which had its performative dimension, as Wade presented her works as part of stage performances, in a direct relationship with viewers, intertwined with her activism: Wade often took up the topic of her own disability, confronting audiences with it and overcoming numerous stereotypes about it. In this text, I juxtapose the work of Cheryl Marie Wade and the vision of disability emerging from this work with an extended interview included in the archive of oral history of disability. I treat both these forms as specific auto-narratives that capture the experience of disability in different terms – poetic and autobiographical. I also ask about the role of the voice in these auto-narratives.
Download file

Article file

Bibliography

1.Couser, Thomas G. „Disability Autobiography”. W: Encyclopedia of American Disability History, red. Susan Burch, 3. New York: Facts on File, 2009.
2.Couser, Thomas G. „Disability, Life Narrative, and Representation”. PMLA 120 (2005): 602–606.
3.Garland-Thomson, Rosemarie. „Ośmielone spojrzenia. Sposoby wykorzystania dynamiki relacji opartych na gapieniu się przez niepełnosprawne performerki”. Tłum. Katarzyna Ojrzyńska. W: Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, red. Ewelina Godlewska- Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, 61–74. Warszawa: Fundacja Teatru 21, 2017.
4.Garland-Thomson, Rosemarie. Niezwykłe ciała. Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze. Tłum. N. Pamuła. Warszawa: Fundacja Teatru 21, 2020.
5.Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Tłum. Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
6.Mitchell, David T. „Body Solitaire. The Singular Subject of Disability Autobiography”. American Quarterly 2 (2000): 311–315.
7.Rancière, Jacques. Estetyka jako polityka. Tłum. Justyna Kutyła, Paweł Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007.
8.Shakespeare, Tom. „Samoorganizacja osób niepełnosprawnych: nowy ruch społeczny?”. Tłum. Agata Zawrzykraj. W: Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, |red. Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, 33–51. Warszawa: Fundacja Teatru 21, 2018.
9.Wade, Cheryl M. „Writer and Performance Artist”, an oral history conducted by Esther Ehrlich in 2003. W: Art and Activism: Pioneering Theater Artists with Disabilities, Regional Oral History Office, The Bancroft Library, University of California, Berkeley, 2004, Online Archive of California: www.oac.cdlib.org.