Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2018.1.10-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / nr 1 (10) 2018
O eseistycznym usuwaniu obrazów twarzy: Ulicami Londynu: przygoda (1927) Virginii Woolf i Akacje kwitną (1935) Debory Vogel
(On Not Showing the Face: Street Haunting (1927) by Virginia Woolf and Acacias Bloom (1935) by Debora Vogel)

Authors: Teresa Bruś
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: Virginia Woolf Street Haunting Debora Vogel Acacias Bloom essay face visual perception adventuressness fragmentation
Data publikacji całości:2018
Page range:13 (37-49)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper On Essayistic Erasure of the Images of the Face: Virginia Woolf‘s “Street Haunting: A London Adventure” and Debora Vogel’s “Accacias Blooming” addresses Woolf’s and Vogel’s essayistic acts of visual experimentation challenging the conventional “face-to-face” optics. The paper argues that both nomadic auteurs decompose and erase images of the face to transgress the visible and unified subject. The essaysitic “I”s leave their domestic habitus “without the face” to explore the cityscapes. I argue that by means of such departures they can exercise potent strategies of indeterminacy, even rebellion. Gesturing towards new paradigms of the face, they transform the essay.
Download file

Article file

Bibliography

1.Agamben, Giorgio. Idea prozy. Tłum. Ewa Górniak Morgan. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2018.
2.Breton, André. „Le Surréalisme et la peinture”. La Revolution Surrealiste 15.07.1925: 4.
3.Deleuze, Gilles. Kino 1. Obraz-ruch. Tłum. Janusz Margański. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2008.
4.Dillon, Brian. Essayism. London: Fitzcarraldo, 2017.
5.Hendrichs, Cheryl. „Feminist Optics and Avant-Gare Cinema: Germaine Dulac’s ‘The Smiling Madame Beudet’ and Virginia Woolf’s ‘Street Haunting’”. Feminist Studies 35 (2009) 2: 294–322.
6.Krauss, Rosalind. „Corpus Delicti”. October 33 (1985): 31–72.
7.Lee, Hermione. „Virginia Woolf’s Essays”. W: The Cambridge Companion to Virginia Woolf, red. Susan Sellers, 89–106. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
8.Markowski, Michał Paweł. „Czy możliwa jest poetyka eseju?”. W: Poetyka bez granic: Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej, red. Włodzimierz Bolecki, Wojciech Tomasik, 109–119. Warszawa: Instytut Badań Literackich, 1995.
9.Merleau Ponty, Maurice. Oko i umysł, red. Stanisław Cichowicz. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 1996.
10.Piotrowska-Szyjkowska, Anna. Po-twarz. Gdańsk–Warszawa: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 2015.
11.Schultz, Bruno. „Akacje kwitną”. W: Akacje kwitną, Debora Vogel, red. Piotr Paziński, 188–192. Kraków: Wydawnictwo Austeria, 2006.
12.Sendyka, Roma. Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2006.
13.Sienkiewicz, Barbara. Literackie teorie widzenia w prozie dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Obserwator, 1992.
14.Szymaniak, Karolina. Być agentem wiecznej idei. Przemiany poglądów estetycznych Debory Vogel. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2006.
15.Szymaniak, Karolina. Posłowie do Akacje kwitną, Debora Vogel, 149–176. Kraków: Wydawnictwo Austeria, 2006.
16.Woolf, Virginia. „Nocna wędrówka”. W: Eseje wybrane, red. Magda Heydel, Roma Sendyka. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2015.
17.Woolf, Virginia. Orlando. Tłum. Tomasz Bieroń. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006.
18.Woolf, Virginia. „Street Haunting”. W: Collected Essays 4, red. Leonard Woolf, 155–166. London: The Hogarth Press, 1967.
19.Woolf, Virginia. „Ulicami Londynu: przygoda”. W: Eseje wybrane. Tłum., red. Magda Heydel, Roma Sendyka, 261–274. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2015.
20.Vogel, Debora. Akacje kwitną, red. Piotr Paziński. Kraków: Wydawnictwo Austeria, 2006.