Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694    OAI    DOI: 10.18276/au.2019.1.12-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 1 (12) 2019
Autofikcja we współczesnym komiksie włoskim. Przypadek Toffola i Gipiego

Autorzy: ANETA WIELGOSZ ORCID
Katedra Italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Słowa kluczowe: powieść graficzna autofikcja komiks autobiograficzny
Data publikacji całości:2019-01-31
Liczba stron:15 (195-209)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule przeanalizowane zostają dwa dzieła będące przykładem autofikcji we współczesnym włoskim komiksie: Pasolini Davidego Toffola z 2012 roku i La Mia Vita Disegnata Male (LMVDM) Gipiego. W komiksach autor zawsze musi narysować siebie samego, stworzyć swój „awatar graficzny”, a – co za tym idzie – komiksowe autobiografie rzadko dążą do realizmu, a reprezentacja nierozłącznie wiąże się w nich z manipulacją. Gipi w LMVDM decyduje się na opowiedzenie dwóch paralelnych historii, używając dla każdej nich zupełnie odmiennego stylu graficznego. Pasolini Davidego Toffola opowiada o wielokrotnych spotkaniach dwóch postaci, które ze względu na czas życia nie mogły nigdy się zetknąć: sobie samym i słynnym włoskim pisarzu i reżyserze Pierze Paolu Pasolinim. Jest to kolejny przykład zacierania granicy między fikcją a rzeczywistością. W powieści graficznej kwestię prawdopodobieństwa i nieprawdopodobieństwa wydarzeń komplikuje fakt, że postać autora/bohatera/narratora jest przedstawiona poprzez rysunek, który sam w sobie oddala to medium od pozorów realistycznej reprezentacji. Dodatkowo, autorzy komiksów autobiograficznych omawianych w tym artykule decydują się na granie różnymi stylami graficznymi w celu dalszego zacierania granicy między fikcją a rzeczywistością.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Baetens, Jan. „Dominique Goblet. The List Principle and the Meaning of Form”. W: Graphic subjects. Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels, red. Michael B. Chaney, 76–93. Madison: The University of Wisconsin Press, 2011.
2.Barbieri, Daniele. „Lo straniamento e il DAMS, Pompeo e Andrea”. Fumettologica. Dostęp 16.05.2016. http://www.fumettologica.it/2016/05/andrea-pazienza-pompeo-dams/.
3.Bechdel, Alison. Fun home. Tragikomiks rodzinny. Tłum. Wojciech Szot, Sebastian Buła. Warszawa: Timof i cisi wspólnicy – Abiekt.pl, 2009.
4.Czermińska, Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków: Uni¬versitas, 2000.
5.Donnarumma, Raffaele. L’ipermodernità. Bologna: Il Mulino, 2014.
6.Dubrovsky, Serge. Fils. Paris: Editions Galilée, 1977.
7.Eisner, Will. Umowa z Bogiem – trylogia. Życie na Dropsie Avenue. Tłum. Jacek Drewnowski. War¬szawa: Egmont Polska, 2017.
8.Gipi. LMVDM, La mia vita disegnata male. Bologna: Coconino Press, 2016.
9.Gipi. unastoria. Bologna: Coconino Press, 2013.
10.Green, Justin. Binky Brown Meets the Holy Wirgin. Berkeley: Last-Gasp Eco-Funnies, 1972.
11.Jones, Babsi. Sappiano le mie parole di sangue. Segrate: Rizzoli, 2007.
12.McCloud, Scott. Zrozumieć komiks. Tłum. Michał Błażejczyk. Warszawa: Kultura Gniewu, 2015.
13.Minganti, Franco. „Flirtando con il cinema, tra ghost worlds&american splendors”. W: Bande à part: graphic novel, fumetto e letteratura, red. Sara Colaone, Lucia Quacquarelli, 141–154. Milano: Morellini editore, 2016.
14.Pasolini, Pier Paolo. Empirismo eretico. Milano, Garzanti, 1972.
15.Pasolini, Pier Paolo. Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie. Tłum. Anna Mętrak, Izabela Napiórkowska, Mateusz Salwa, wybór i oprac. Mateusz Werner. Warszawa: Kronos, 2012.
16.Pasolini, Pier Paolo. Scritti corsari. Milano, Garzanti, 1975.
17.Pasolini, Pier Paolo, Jon Halliday. Pasolini su Pasolini. Tłum. Cesare Salmaggi. Parma: Guanda, 2014.
18.Pasolini. Vita attraverso le lettere, red., Nico Naldini. Torino: Einaudi, 1994.
19.Pazienza, Andrea. Gli ultimi giorni di Pompeo. Montepulciano: Editori del Grifo, 1997.
20.Pazienza, Andrea. Le straordinarie avventure di Pentothal. Bologna: Coconino Press, 2018.
21.Rugg, Linda Haverty. Picturing Ourselves. Photography and Autobiography. Chicago: University of Chicago Press, 1997.
22.Satrapi, Marjane. Persepolis. Tłum. Wojciech Nowicki. Kraków: Post, 2006.
23.Scarpa, Laura. „Il fumetto e la vita attorno”. W: Scrittori e scritture nella letteratura disegnata, red. Mario Allegri, Claudio Gallo, 218–221. Milano: Fondazione Arnoldo e Alberto Mondadori, 2008.
24.Siciliano, Enzo. Vita di Pasolini. Milano: Rizzoli, 1978.
25.Spiegelman, Art. Maus. Powieść ocalałego. Kraków: Post, 2001.
26.Svevo, Italo. Zeno Cosini, tłum. Zofia Ernstowa. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966.
27.Toffolo, Davide. Graphic Novel is Dead. Roma: Rizzoli Rizard, 2014.
28.Toffolo, Davide. Pasolini. Bologna: Coconino Press, 2005.
29.Turczyn, Anna. „Autofikcja, czyli autobiografia psychopolifoniczna”. Teksty Drugie 1–2 (2007), 204–211.
30.Worms, Frédéric „De l’autofiction à l’oeuvre-témoignage. Littérature et philosophie dans le moment du vivant”. W: Le travail de la littérature. Usages du littéraire en philosophie, red. Daniele Loren¬zini, Ariane Revel, 53–63. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2012.