Autobiografia Literatura Kultura Media

ISSN: 2353-8694     eISSN: 2719-4361    OAI    DOI: 10.18276/au.2023.2.21-13
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Lista wydań / nr 2 (21) 2023
Biografemy w popkulturowych biofikcjach literackich: przypadek Edgara Allana Poego

Autorzy: BARBARA BRAID ORCID
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: biofikcja biofikcja popkulturowa biofikcja literacka biografem mem
Data publikacji całości:2023
Liczba stron:16 (225-240)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Niniejszy artykuł omawia pokrótce praktykę narracyjną zwaną biofikcją, ze szczególnym uwzględnieniem biofikcji popkulturowej i jej specyficznego wcielenia, jakim jest biofikcja literacka, dokonująca fikcjonalizacji znanego pisarza lub pisarki. Po zdefiniowaniu biofikcji jako takiej omawiam rolę elementów referencyjnych, które nazywam biografemami – rozumianymi tutaj jako biograficzne memy – oraz wyodrębniam biografemy literackie pełniące specyficzne funkcje w popkulturowej biofikcji literackiej. Wszystkie wymienione cechy biofikcji sytuują ją jako praktykę postautentyczną i typową dla współczesnej kultury remiksu. W końcowej części artykułu przedstawiam przykłady biofikcji dotyczących Edgara Allana Poego, wskazując na emblematyzację głównego bohatera i metafikcyjną naturę biofikcji.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Benton, Michael. Literary Biography: An Introduction. Oxford: Wiley Blackwell, 2009.
2.Bergmann, Ina. „In Poe’s Shadow: Frances Sargent Osgood”. W: Imagining Gender in Biographical Fiction, red. Julia Novak, Caitríona Ní Dhúill, 247–270. London: Palgrave Macmillan, 2022.
3.Buisine, Alain. „«Biofictions» from Revue des Sciences Humaines (1991)”. W: Biographical Fiction: A Reader, red. Michael Lackey, 161–166. New York: Bloomsbury Academic, 2007.
4.Cult Cinema Classics. Edgar Allen Poe (1909) D.W. Griffith. You Tube, 27.03.2020. Dostęp 25.09.2023. https://youtu.be/r00p1BG3inA?si=EDIo_pGd6gp8xPLR.
5.Cummings, Brian. „Last Words: The Biographemes of Shakespeare”. Shakespeare Quarterly 65 (2014), 4: 482–490. Dostęp 7.05.2023. DOI: 10.1353/shq.2014.0047.
6.Cymbrykiewicz, Joanna. Biografia jako pretekst. Modele współczesnych duńskich biofikcji. Poznań: Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu, 2019.
7.Dawkins, Richard. The Selfish Gene: 40th Anniversary Edition. Oxford: Oxford University Press, [1976] 2016.
8.Edwards, Kyle Dawson. „«Poe, You Are Avenged!»: Edgar Allan Poe and Universal Pictures’ The Raven (1935)”. Adaptation 4 (2010), 2: 117–136. Dostęp 3.03.2021. DOI: 10.1093/adaptation/apq015.
9.Eurovision Song Contest. Teya & Salena, Who The Hell Is Edgar? YouTube, 8.03.2023. Dostęp 25.09.2023. https://youtu.be/ZMmLeV47Au4?si=ArDVWpvJCiL6Kwkj.
10.Gefen, Alexandre. „Le genre des noms: la biofiction dans la littérature française contemporaine. W: Le Roman français au tournant du XXIe siècle, red. Marc Dambre, Aline Mura-Brunel, Bruno Blanckeman, 305–319. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, 2005. Dostęp 15.04.2023, https://books.openedition.org/psn/1615.
11.Hutcheon, Linda. Theory of Adaptation. London–New York: Routledge, 2013.
12.Kaplan, Cora. Victoriana: Histories, Fictions, Criticism. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
13.Kohlke, Marie-Luise, Christian Gutleben. „Taking Biofictional Liberties: Tactical Games and Gambits with Nineteenth-Century Lives”. W: Neo-Victorian Biofiction: Re-Imagining Nineteenth-Century Historical Subjects, red. Marie-Luise Kohlke, Christian Gutleben, 1–56. Boston–Leiden: Brill Rodopi, 2020.
14.Kohlke, Marie-Luise. „Neo-Victorian Biofiction and the Special/Spectral Case of Barbara Chase-Riboud’s Hottentot Venus”. Australasian Journal of Victorian Studies 18 (2013), 3: 4–21. Dostęp 22.04.2020. https://openjournals.library.sydney.edu.au/AJVS/article/view/9382.
15.Lackey, Michael. Biofiction: An Introduction. London–New York: Routledge, 2022.
16.Lackey, Michael. The American Biographical Novel. New York: Bloomsbury Academic, 2016.
17.Leeuwen, Evert Jan van. „Hero of Horror: Edgar Allan Poe (1809–1849)”. W: Celebrity Authorship and Afterlives in English and American Literature, red. Gaston Franssen, Rick Honings, 43–66. London: Palgrave Macmillan, 2016.
18.Neimeyer, Mark. „Poe and Popular Culture”. The Cambridge Companion to Edgar Allan Poe, red. Kevin J. Hayes, 205–224. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
19.Ní Dhúill, Caitríona. Metabiography: Reflecting on Biography. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2020.
20.Österle, David. „A Life in Memory Fragments: Roland Barthes’s «Biographemes»”. W: Biography in Theory: Key Texts with Commentaries, red. Wilhelm Hemecker, Edward Saunders, 178–185. Berlin: de Gruyter, 2017.
21.Queen Anne to Queen Victoria Research Group. Detective Dickens Investigates: Meet the Author J.C. Briggs. Dostęp 18.06.2023. https://qaqv.ia.uw.edu.pl/for-us/.
22.Shachar, Hila. Screening the Author: The Literary Biopic. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019.
23.Skowera, Maciej. Carroll, Baum, Barrie. (Mito)biografie i (mikro)historie. Kraków: Universitas, 2022.
24.Thiel-Jańczuk, Katarzyna. „Jak umiera pisarz? Śmierci urojone (Morts Imaginaires) Michela Schneidera jako nekrofikcje”. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein 9 (2012): 202–214. Dostęp 20.04.2023. DOI: 10.14746/cbes.2012.9.12.
25.Walker, Ian. „The Poe Legend”. W: A Companion to Poe Studies, red. Eric W. Carlson, 19–42. Wetsport, Connecticut: Greenwood Press, 1996.
26.Walsh, John Evangelist. Plums in the Dust: The Love Affair of Edgar Allan Poe and Fanny Osgood. Kingston Upon Thames: Burnham Inc., 1980.