Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2023.32-17
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 32
Zur aktuellen Situation des deutschen Minderheitenunterrichts in Polen
(O aktualnej sytuacji edukacji mniejszości niemieckiej w Polsce)

Autorzy: Ryszard Ziaja ORCID
Uniwersytet Opolski, Instytut Językoznawstwa
Słowa kluczowe: mniejszość język mniejszości edukacja mniejszości język i tożsamość
Data publikacji całości:2023-11
Liczba stron:18 (349-366)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 183

Abstrakt

Artykuł dotyczy aktualnej sytuacji nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości w Polsce. Obecne uwarunkowania rozpatrywane zostają z perspektywy trzydziestoletniego rozwoju nauczania tej formy języka niemieckiego w polskim systemie szkolnym na poziomie formalno-prawnym, społecznym i dydaktycznym. W centrum analizy umiejscowione zostały w szczególności aspekty edukacyjne. Konieczność redefinicji pojęcia języka niemieckiego jako języka mniejszości na poziomie dydaktycznym i opracowanie odpowiedniego podręcznika, spełniającego kryteria dydaktyczno-metodologiczne, to główne wnioski poniższej analizy.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Berend, Nina. „Kann Deutsch als ‚Minderheitensprache‘ unterrichtet werden? Überlegungen zu einem aktuellen Problem“. Zeitschrift für Mitteleuropäische Germanistik, hrsg. v. Csaba Földes, 13–28. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2013.
2.Berlińska, Danuta. Mniejszość niemiecka na Śląsku Opolskim w poszukiwaniu tożsamości. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 1999.
3.Dirim, Inci, Paul Mecheril. Heterogenität, Sprache(n), Bildung. Die Schule der Migrationsgesellschaft. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt, 2018.
4.Fandrych, Christian. „Grundlagen der Linguistik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache“. In: Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Ein internationales Handbuch. 1. Halbband, hrsg. v. Hans-Jürgen Krumm, Christian Fandrych, 173–188. Berlin, New York: De Gruyter, 2011.
5.Grucza, Franciszek. „Deutsch in Polen“. In: Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Ein internationales Handbuch. 1. Halbband, hrsg. v. Hans-Jürgen Krumm, Christian Fandrych, 1761–1766. Berlin, New York: De Gruyter, 2010.
6.Janusz, Grzegorz. „Gutachten über Kürzung der Finanzmittel für die Realisierung der Aufgaben, die ermöglichen, die nationale, ethnische und sprachliche Identität der Kinder der deutschen Minderheit zu pflegen“. Zugriff 11.10.2022. https://skgd.pl/wp-content/uploads/2022/02/TSKN_Gutachten_Deutsch_Minderheitensprache_Polen.pdf.
7.Kaufmann, Susan. „Heterogenität und Binnendifferenzierung im DaZ-Unterricht“. In: Fortbildung für DaZ-Kursleitende, hrsg. v. Susan Kaufmann, 185–214. Ismaning: Hueber Verlag, 2007.
8.Lemańczyk, Magdalena, Mariusz Baranowski. Mniejszość niemiecka w województwie opolskim jako wartość dodana. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2020.
9.Rosenbaum, Sebastian, Grzegorz Janusz, Zuzanna Donath-Kasiura, Joanna Hassa, Tomasz Cuber. Deutsche Minderheit in Fakten und Zahlen. Opole: Sozial-Kulturelle Gesellschaft der Deutschen im Oppelner Schlesien, 2018.
10.Rösler, Dietmar. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Metzler: Stuttgart, 2012.
11.Sakson, Andrzej. Menschen im Wandel. Polen und Deutsche, Minderheiten und Migranten in Europas Geschichte und Gegenwart. Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 2008.
12.Wałęga-Kopka, Karolina. Deutsch als Minderheitssprache – zwischen Mutter- und Erwerbssprache. Ein Gegenwärtiger Bilingualismus der Jugendlichen im Oppelner Schlesien, 2019. Zugriff 11.10.2022. https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/27889/Deutsch%20als%20Minderheitssprache%20zwischen%20Mutter%20und%20Erwerbssprache.%20Ein%20gegenw%C3%A4rtiger%20Bilingualismus%20bei%20Jugendlichen%20im%20Oppelner%20Schlesien_C_Walega_Kopka_FERTIG.pdf?sequence=1&isAllowed=y.