Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X    OAI    DOI: 10.18276/cgs.2024.33-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Lista wydań / nr 33
Fremdsprachenlehren und -lernen im Fokus der Reflexionen von polnischen angehenden Lehrenden: am Beispiel der Studierenden der Frühpädagogik
(Nauczanie i uczenie się języków obcych w świetle refleksji polskich przyszłych nauczycieli: na przykładzie studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej)

Autorzy: Krzysztof Nerlicki ORCID
Uniwersytet Szczeciński, Instytut Językoznawstwa
Słowa kluczowe: przyszli nauczyciele języków obcych poglądy uczących się przed- i wczesnoszkolna nauka języków obcych
Data publikacji całości:2024
Liczba stron:22 (141-162)
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 92

Abstrakt

Przyszli nauczyciele języków obcych niejednokrotnie kierują się w trakcie procesów nauczania własnymi doświadczeniami i poglądami, które zdobyli podczas szkolnej nauki języków. Artykuł prezentuje poglądy i doświadczenia 25 studentek kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badaniu jakościowemu poddano nie tylko doświadczenia i poglądy, mające swe źródło w edukacji szkolnej respondentek, ale także zmiany, które zaszły w ich poglądach w trakcie seminarium poświęconego metodyce nauczania języków obcych. Dyskusja dotyczy dwóch obszarów: a) poglądów na temat popełnianych błędów i ich korekty oraz b) poglądów odnoszących się do używania języka w trakcie zajęć. Z punktu widzenia dydaktyki akademickiej ważne jest, aby przyszłych nauczycieli konfrontować z ich wcześniejszymi doświadczeniami i poglądami dotyczącymi nauki języków obcych. Szczególnie należy dążyć do zmiany niewłaściwych poglądów i tym samym kształcić refleksyjnych nauczycieli języków obcych.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Allen, Leslie. (1996). The Evolution of a Learner’s Beliefs about Language Learning. Carleton Papers in Applied Language Studies 13, 67–80.
2.Appel, Joachim. (2000). Erfahrungswissen und Fremdsprachendidaktik. Langenscheidt-Longman.
3.Aro, Mari. (2016). Authority versus Experience: Dialogues on Learner Beliefs. In Paula Kalaja, Ana Maria Fereira Barcelos, Mari Aro, Maria Ruohotie-Lyhty (Hrsg.), Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching (27–47). Palgrave Macmillan.
4.Barcelos, Ana Maria Fereira. (2003). Researching Beliefs about SLA: A Critical Review. In Paula Kalaja, Ana Maria Fereira Barcelos (Hrsg.), Beliefs about SLA. New Research Approaches (7–33). Springer.
5.Barcelos, Ana Maria Fereira. (2016). Student Teachers’ Beliefs and Motivation, and the Shaping of Their Professional Identities. In Paula Kalaja, Ana Maria Fereira Barcelos, Mari Aro, Maria Ruohotie-Lyhty (Hrsg.), Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching (71–96). Palgrave Macmillan.
6.Borg, Simon. (2003). Teacher Cognition in Language Teaching: A Review of Research on what Language Teachers Think, Know, Believe, and Do. Language Teaching 36, 81–109.
7.Bromme, Rainer; Rheinberg, Falko. (2006). Lehrende in Schulen. In Andreas Krapp, Bernd Weidemann (Hrsg.), Pädagogische Psychologie. Ein Lehrbuch. (5. vollständig überarb. Aufl., 296–334). Beltz.
8.Busch, Deborah. (2010). Pre-Service Teacher Beliefs about Language Learning: The Second Language Acquisition Course as an Agent for Change. Language Teaching Research 14, 318–337.
9.Cabaroglu, Nese; Roberts, Jon. (2000). Development in Student Teachers’ Pre-Existing Beliefs During a 1-Year PGCE Programme. System 28, 387–402.
10.Caspari, Daniela. (2003). Fremdsprachenlehrerinnen und Fremdsprachenlehrer. Studien zu ihrem beruflichen Selbstverständnis. Gunter Narr Verlag.
11.Demirkaya, Sevilen. (2014). Analyse qualitativer Daten. In Julia Settinieri, Sevilen Demirkaya, Alexis Feldmeier, Nazan Gültekin-Karakoç, Claudia Riemer (Hrsg.), Empirische Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache (213–227). Schöningh.
12.Dufva, Hannele; Salo, Olli-Pekka. (2009). Languages in the Classroom: Institutional Discourses and Users’ Experiences. In Jennifer Miller, Alex Kostogriz, Margaret Gearon (Hrsg.), Culturally and Linguistically Diverse Classrooms. New Dilemmas for Teachers (252–270). Multilingual Matters. Dufva, Hannele; Sunni, Minna; Aro, Mari; Salo, Olli-Pekka. (2011). Languages as Objects of Learning: Language Learning as a Case of Multilingualism. Apples Journal of Applied Language Studies 5, 109–124.
13.Grigoletto, Marisa. (2000). Representação, Identitade e Aprendizagem de Lingua Estrangeira. Claritas 6, 37–47.
14.Horwitz, Elaine Korker. (1985). Using Student Beliefs about Language Learning and Teaching in the Foreign Language Method Course. Foreign Language Annals 18, 333–340.
15.Kalaja, Paula. (2016) ‘Dreaming is Believing’: The Teaching of Foreign Languages as Envisioned by Student Teachers. In Paula Kalaja, Ana Maria Fereira Barcelos, Mari Aro, Maria Ruohotie-Lyhty (Hrsg.), Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching (124–146). Palgrave Macmillan.
16.Kalaja, Paula; Barcelos, Ana Maria Fereira; Aro, Mari; Ruohotie-Lyhty, Maria. (Hrsg.). (2016). Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching. Palgrave Macmillan.
17.Michońska-Stadnik, Anna. (2013). Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
18.Negueruela-Azarola, Eduardo. (2011). Beliefs as Conceptualizing Activity: A Dialectical Approach for the Second Language Classroom. System 39, 359–369.
19.Nerlicki, Krzysztof. (2011). Lernerreflexionen im Blickpunkt. Polnische Germanistikstudenten über ihre fremdsprachlichen Lern- und Kommunikationserfahrungen. Verlag Dr. Kovač.
20.Othman, Juliana; Kiely, Richard. (2016). Preservice Teachers’ Beliefs and Practices in Teaching English to Young Learners. Indonesian Journal of Applied Linguistics 6, 50–59.
21.Pratolo, Bambang Widi. (2019). How Would Our Students Like To Be Corrected? A Study on Learners’ Beliefs about Language Learning Strategy. Humanities & Social Sciences Reviews 7, 274–281.
22.Pudo, Dorota. (2017). Subiektywne teorie na temat uczenia się języka obcego studentów romanistyki. Neofilolog 48(1), 55–71.
23.Sacchi, Fabiana; Placci, Graciela. (2021). Beliefs about Learning and Teaching English in Secondary School: Voices of the Participants. In María Inés Valsecchi; María Celina Barbeito; Graciela Placci (Hrsg.), Beliefs in Foreign Language Learning: Listening to Teachers and Students’ Voices. Research-based Studies in Argentinian and Brazilian Educational Contexts (54–70). UniRío Editora.
24.Scheele, Brigitte; Groeben, Norbert. (1998). Das Forschungsprogramm Subjektive Theorien. Theoretische und methodologische Grundzüge in ihrer Relevanz für den Fremdsprachenunterricht. Fremdsprachen Lehren und Lernen 27, 12–32.
25.Szyszka, Magdalena. (2023). Context-related Beliefs about L2 Learning and Teaching of the Millennial Pre-service EFL Teachers as a Prognosis for Future Classroom Actions. Theory and Practice of Second Language Acquisition 9. https://doi.org/10.31261/TAPSLA.12575.
26.Vincente, Sara. (2018). Professionelle Sprachkompetenz für den Unterricht: Eine Studie zu epistemischen Überzeugungen angehender und berufstätiger Deutschlehrender im DaF-Kontext. Schneider Verlag Hohengehren.
27.Wenden, Anita. (1986). What Do Second-Language Learners Know about Their Language Learning? A Second Look at Retrospective Accounts. Applied Linguistics 7, 186–205.
28.Wenden, Anita. (1999). An Introduction to Metacognitive Knowledge and Beliefs in Language Learning: Beyond the Basics. System 27, 435–441.
29.Werbińska, Dorota. (2009). Tożsamość zawodowa nauczyciela języka angielskiego na starcie kariery zawodowej: badanie narracyjne. In Mirosław Pawlak, Anna Mystkowska-Wiertelak, Agnieszka Pietrzykowska (Hrsg.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (467–477). Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
30.Werbińska, Dorota. (2014). Stability and Variability in Pre-Service Language Teachers’ Beliefs. In Mirosław Pawlak, Jakub Bielak, Anna Mystkowska-Wiertelak (Hrsg.), Classroom-Oriented Research. Achievements and Challenges (33–53). Springer.
31.Wiścicka, Elżbieta. (2009). Początkujący nauczyciel języka obcego. Analiza zachowań oraz próba ich modyfikacji z uwzględnieniem samoobserwacji i samorefleksji. In Mirosław Pawlak, Anna Mystkowska-Wiertelak, Agnieszka Pietrzykowska (Hrsg.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (107–115). Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
32.Woods, Devon. (1996). Teacher Cognition in Language Teaching. Cambridge University Press.