Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.2.34-24
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (34) 2016
Tematyczne parki rozrywki w Europie i Polsce w percepcji turystów
(Theme Parks in Europe and Poland in the Tourists Perception)

Authors: Zuzanna Tchorek
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Olena Kulykovets
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Hanna Górska-Warsewicz
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: cultural tourism theme park consumer destination
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (285-295)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents the essence of theme park with particular emphasis on the theme parks as a complementary element forming and complementing a cultural tourism. Area of interest took over Poland and Europe. The theoretical part describes drafted aspects of the examined issues concerning concepts, definitions, models and the character of the functioning. The practical part presents the results of own research concerning tourist behavior, the perception of visited tourist attractions and profile of visitors.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anton-Clave S., The Global Theme Park Industry, Wyd. CABI, Buffalo 2007.
2.Bigné J. The theme park experience: an analysis of pleasure, arousal and satisfaction, w: Tourism Management, nr. 26 (6) 2005.
3.Braun R.: Theme Park Development case study - Fiesta Texas, Economic Research Associates 1998, http://www.hotel-online.com, 10.10.2015.
4.Carr N. Children’s and families’ Holiday experience, Wyd.Routledge, NowyJork 2011.
5.Clave A. , The Global Theme Park Industry, Wyd. Biddles Kings Lynn, UK 2007.
6.De Groote P., Globalisation of Commercial Theme Parks: case The Walt Disney Company, "ActaGeographicaLovaniensia: Liber Amicorum Etienne Van Hecke" 2009, nr. 38.
7.Ho P., Ap J. Manual on Elective II – Theme Parks and Attractions, The Government of the Hong Kong Special Administrative Region, 2009, s. 26, www.edb.gov.hk/.../themeparksenglish.pdf, 27.07.2015.
8.Jafari J. Encyclopedia of tourism, Wyd. Routledge, Londyn 2000.
9.Jones C.B, Robinett J., The Future of Theme Parks in international tourism, "Economic Research Associates" 1998.
10.Kotal J., Rościszewska E (red.), W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej. Atlas Dobrych Praktyk Ekonomii Społecznej, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, www.ekonomiaspoleczna.pl, 19.06.2013.
11.Kruczek Z., Między atrakcją a pułapką turystyczną. Dylematy turystyki kulturowej XXI wieku, w: Kultura i turystyka,razem ale jak, A. Stasiak (red.), Wyd. WSTH, Łódź 2009.
12.Kruczek Z., Parki tematyczne jako flagowe atrakcje turystyczne. Rozwój i globalizacja, "Turystyka Kulturowa" 2012, nr 3.
13.Legoland. Press kit 2014, www.legoland.dk 30.03.2015.
14.Mitrasinovic M., Total landscape, theme parks, public space, Wyd. Ashgate Publishing Company, Hampshire 2006.
15.Palusiński R., Turystyka rozrywkowa w Krakowie – klasyfikacja form oraz inwentaryzacja oferty miasta, s. 2, bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/16966, 20.09.2015.
16.Parc Asterix Paris. Our offers, www.parcasterix.fr, 19.10.2015.