Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2019.1.45-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (45) 2019
The use of cultural institutions in tourism as an incentive for local development - the case of National Museum in Wroclaw

Authors: Julita Izabela Zaprucka
Wrocław University of Economics

Elżbieta Nawrocka
Wrocław University of Economic

Jens Baumann
Chemnitz University of Technology
Keywords: cultural institution. cultural tourism. creative sector. local development
Data publikacji całości:2019-09-10
Page range:11 (73-83)
Klasyfikacja JEL: O31 Z19 Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of writing the article was to indicate the possibility of using a cultural institution on the tourism market as an incentive for local development and to evaluate the selected cultural institution from the perspective of a creative entity. The National Museum in Wroclaw (NM) was selected for the study. The analysis of Polish and foreign subject literature, as well as the secondary sources from the selected cultural institution, was used as the research method. In addition, the data collected during free-form interviews with the management of the analyzed entity were also used. A synthesis, which allowed developing the authors’ own characteristics of the museum as a creative entity, was also applied. Among them, special attention was paid to the entity’s website activity. The research results presented in the article indicate that NM meets the criteria of the creative sector entity and thus acts as an incentive for local development. However, its development as a creative institution encounters barriers, primarily of legal, financial and political nature.
Download file

Article file

Bibliography

1.Altkorn, J. (1995). Marketing w turystyce. Warsaw: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
2.Annual Factual Reports of the National Museum in Wrocław covering the years 2014-2017.
3.Balińska, A. (2016). Znaczenie turystyki w rozwoju gmin wiejskich na przykładzie obszarów peryferyjnych wschodniego pogranicza Polski. Warsaw: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
4.Bayliss, D. (2004). Denmark’s creative potential: the role of culture within Danish urban development strategies.
5.International Journal of Cultural Policy, 1 (10), 5-28. D0I:10.1080/1028663042000212300.
6.Biostat (2015). Badanie ruchu turystycznego na Dolnym Śląsku w ujęciu powiatowym i subregionalnym.
7.Brol, R. (ed.) (1998). Zarządzanie rozwojem lokalnym - studium przypadków. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
8.Buczkowska, K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
9.Cerisola, S. (2018). Creativity and local economic development: The role of synergy among different talents. Regional Science, 2 (97), 199-215. D0I:10.1111/pirs.12254.
10.Dziedzic, E. (2014). Branże kreatywne i turystyka jako czynniki rozwoju lokalnego miast w Polsce. In: G. Gołembski, A. Niezgoda (eds.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata (pp. 227-240). Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
11.Ecorys (2009). Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych (Analysis of the needs and development of creative in¬dustries). Retrieved from: https://nck.pl/upload/attachments/302357/analiza_potrzeb_i_rozwoju_przemysw_kreat- ywnych.pdf (20.01.2019).
12.European Commission. (2010). Unlocking the potential of cultural and creative industries. COM, 183. Green Paper. Retrieved: https://eur-lex.europa.eu/legal-content (20.01.2019).
13.Florida, R. (2002). The rise of the creative class: And how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books.
14.Florida, R., Mellander, C., Stolarick, K. (2008). Inside the black box of regional development: Human capital, the creative class and tolerance. Journal of Economic Geography, 8, 615-649. DOI:10.1093/jeg/lbn023.
15.Gołuchowski, J., Spyra, Z. (eds.) (2014). Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej. Warsaw: CeDeWu.
16.Gutowska, K. (ed.) (2000). Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym. Cracow: Res Publica Multimedia.
17.KEA European Affairs (2006). The economy of culture in Europe. Retrieved from: http://www.keanet.eu/ecoculture/ studynew.pdf. (21.01.2019).
18.Kosmaczewska, J. (2013). Turystyka jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
19.Kowalczyk, A. (2008). Współczesna turystyka kulturowa - między tradycją a nowoczesnością. In: A. Kowalczyk (ed.),
20.Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne (pp. 9-57). Warsaw: Uniwersytet Warszawski.
21.Kruczek, Z. (2016). Frekwencja w atrakcjach turystycznych w latach 2011—2015. Warsaw-Cracow: Polska Organizacja Turystyczna.
22.Landry, C. (2008). The Creativity City. A Toolkit for Urban Innovators. London: Earthscan.
23.Loukaitou-Sideris, A., Soureli, K. (2011). Cultural Tourism as an Economic Development Strategy for Ethnic Neighbourhoods. Economic Development Quarterly, 1 (26), 50-72.
24.Łazarek, R. (2004). Ekonomika turystyki. Warsaw: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
25.Łaźniewska, E. (ed.) (2012). Turystyka w rozwoju lokalnym. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
26.MacDonald, R., Jolliffe, L. (2003). Cultural rural tourism. Evidence from Canada. Annals of Tourism Research, 2 (30), 307-322. DOI:10.1016/S0160-7383(02)00061-0.
27.Małek, J. (2003). Turystyka kulturowa jako czynnik rozwoju lokalnego. Prace i Studia Geograficzne, 32, 13-34.
28.Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
29.Myerscough, J. (1988). The Economic Importance of the Arts in Great Britain. London: Policy Studies Institute.
30.Namyślak, B. (2014). Sektor kreatywny w gospodarce. Gospodarka Narodowa, 2, 153-176.
31.Nawrocka, E. (2011). Kierunki rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce w świetle współczesnych teorii wzrostu gosp¬odarczego i rozwoju. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 16, 25-40.
32.Niemczyk, A., Seweryn, R. (2015). Turystyka muzealna. Przypadek Muzeum Narodowego w Krakowie. Cracow: Proksenia.
33.Przecławski, K. (1996). Człowiek a turystyka: zarys socjologii turystyki. Cracow: Albis.
34.Santagata, W. (2002). Creativity, Fashion, and Market Behaviour. Working paper, 5, Universita di Torino.
35.Scott, A. (2004). Cultural-Products Industries and Urban Economic Development Prospects for Growth and Market Contestation in Global Context. Urban Affairs Review, 4 (39), 461-482.
36.Sharpley, R., Telfer, D.J. (2002). Tourism and development. Clevedon: Channel View Publications.
37.Szczepanowski, A. (2015). Ekonomika turystyki kulturowej. Warsaw: Difin.
38.Szomburg, J. (ed.) (2002). Kultura i przemysły kultury szansą rozwojową dla Polski. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
39.Throsby, D. (2001). Economics and Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
40.Towse, R. (2010). A textbook of cultural economics.' Cambridge: Cambridge University Press.
41.UNESCO, UNDP (2013). Creative Economy Report. Retrieved from: http://www.unesco.org/ culture/pdf/creative-econ- omy-report-2013.pdf (20.01.2019).
42.Ustawa z dnia 21.11.1996 o muzeach. Dz.U. 2012, poz. 987, z późn. zm.
43.Ustawa z dnia 25.10.1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dz.U. 2001, nr 13, poz. 123, z późn. zm. von Rohrscheidt, A.M. (2010). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: KulTour.pl. Wojtasiewicz, L. (1997). Czynniki rozwoju lokalnego - nowe ujęcia metodologiczne. Biuletyn KPZK PAN, 117, 7-18.