Abstrakt
Współczesny rynek turystyczny znajduje się w trwałym procesie zmian strukturalnych. Dotyczy to zarówno zmian w strukturze podaży, jak również obejmuje kwestie dotyczące tendencji zmian w popycie turystycznym. Oprócz procesów podażowych i popytowych zmiany dotyczą także roli państwa na rynku turystycznym poprzez działania instytucjonalne i instrumentalne związane z zakresem prowadzonej polityki turystycznej. Wyjściowym wyznacznikiem polityki turystycznej jest przyjęta jej metoda, określana także mianem modelu polityki.
W artykule przedstawiono ogólne założenia teoretyczne dotyczące polityki turystycznej. Wskazano na praktyczny model polityki turystycznej w Polsce i Unii Europejskiej, którą jest deregulacja. Przedstawiono pogłębioną deregulację jako proponowany model polityki turystycznej.
Celem opracowania jest dokonanie oceny aktualnego modelu polityki turystycznej w Polsce na tle rozwiązań Unii Europejskiej, wraz ze wskazaniem kierunków jej zmian. Podjęte zagadnienia mają charakter diagnostyczny i koncepcyjny Zakres wykorzystanych metod obejmuje: studia literaturowe, operacje logiczne, analizę porównawczą, metody heurystyczne. Wyniki mogą być wykorzystane do kształtowaniu polityki turystycznej w Polsce przez kompetentne podmioty: centralne, regionalne i lokalne, w długim i krótkim okresie.