Abstrakt
Badaniami porównawczymi objęto pięć portów regionu południowego Bałtyku, a mianowicie Rostock, zespół portów Szczecin i Świnoujście, porty w Gdańsku i w Gdyni oraz port w Kłajpedzie. Wydaje się, że porty w Gdańsku, Gdyni i Rostoku znajdują się na ścieżce zrównoważonego rozwoju w kontekście przeładunków, efektów gospodarczych i zatrudnienia, podczas gdy porty w Szczecinie i Świnoujściu powinny zwiększyć udział w bałtyckim rynku usług portowych, natomiast w porcie Kłajpeda wymagany jest rozwój mocy produkcyjnych - wzrostu liczby przedsiębiorstw portowych i zatrudnienia. Przy przeładunkach kontenerów i ładunków tocznych stosowane są efektywne lecz pracooszczędne technologie. Wskaźniki elastyczności zatrudnienia dla tego rodzaju działalności portowej kształtują się na niskim poziomie i nie tworzy to nowych miejsc pracy. Wyjątkiem są porty w Gdańsku i w Gdyni, gdzie wzrost przeładunków kontenerów prowadzi do rozwoju usług logistycznych i wzrostu zatrudnienia.