Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2015.2-10
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 2/2015
Student/studentka pedagogiki człowiekiem (bez) nadziei?

Autorzy: Regina Pazdur
Uniwersytet Śląski
Słowa kluczowe: hope education for hope diagnostic tools Adult Dispositional Hope Scale (ADHS)
Data publikacji całości:2015
Liczba stron:15 (179-193)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

In this article we presented results of the study carried out in 2013. The subject of research the author conducted was, among other things, to determine the level of hope for success among the students of education at the Faculty of Ethnology and Sciences Education in Cieszyn (WEiNoE), University of Silesia in Katowice. These studies were performed to investigate what resources of hope for the success have future educators, to determine their level of hope, their way of understanding the concept of “hope” and to get to know their opinion about using the theme of hope during the study. Level of hope of influential people (including teachers-educators) has a diametric significance in forming the sense of hope in students, for example it helps to reduce the feeling of hopelessness in children and could be used prophylactically.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Andrukowicz W., Strategia dobrej nadziei, „Edukacja i Dialog” 2004, nr 5.
2.Chrobak S., Podstawy pedagogiki nadziei, Wyd. UKSW,Warszawa 2009; idem, Nadzieja jako dynamizm rozwoju i egzystencji człowieka, „Seminare” 2008, t. XXVIII; idem, Nadzieja nadzieją chrześcijańskiej (i nie tylko) pedagogiki, „Roczniki Pedagogiczne” 2009, t. I.
3.Frąckowiak T., O pedagogice nadziei. Fascynacje i asocjacje aksjologiczne, Wydawnictwo UAM, Poznań 2007.
4.Kozielecki J., Psychologia nadziei, Wyd. UKSW, Warszawa 2006; idem, Cywilizacja
5.strachu czy kultura nadziei, „Nauka” 2007, nr 2; idem, Od polityki impotencji do polityki nadziei, „Odra” 2007, nr 6, s. 8–15; idem, Polacy w poszukiwaniu nadziei,„Odra” 2008, nr 4; idem, Nadzieja – klucz do sztuki życia, „Nauka” 2009, nr 2.
6.Kwiatek P., Znaczenie i rozwój psychologii nadziei w ujęciu Charlesa Richarda Snydera, „Seminare” 2012, t. XXXI.
7.Lopez S., Ciarlelli R., Coffman L., Stone S., Wyatt L., Diagnosing for Strengths. On Measuring Hope Building Blocks, w: Handbook of Hope Theory, Measures, and Applications, red. C.R. Snyder, Academic Press, San Diego 2000), Future Scale i The Trait Hope Scale (C.R. Snyder, K.L. Rand, D.R. Sigmon, Hope Theory. A Member of the Positive Psychology Family, w: Handbook of Positive Psychology, red. C.R. Snyder, S. Lopez, Oxford University, New York 2002).
8.Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M., Kwestionariusz nadziei na sukces, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2005.
9.Mesterhazy J., Pedagogika nadziei, „Edukacja i Dialog” 1994, nr 8.
10.Murawska A., Edukacja jako troska o nadzieję człowieka, Wyd. US, Szczecin 2011.
11.Olbrycht K., Wychowanie do nadziei, „Fides et Ratio” 2010, nr 2.
12.Trzebiński J., Zięba M., Kwestionariusz BHI, http://nadziejapodstawowa.pl/ludzie/ (6.01.2015).
13.Trzebiński J., Zięba M.,Kwestionariusz nadziei podstawowej BHI-12. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2003.
14.Zięba M., Kwestionariusz nadziei na sukces KNS. Podręcznik, http://www.researchgate.net/publication/259781631_Kwestionariusz_Nadziei_na_Sukces_KNS_podrcznik(1.06.2015).