Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.2-03
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / 2/2017 (22)
Kariera akademicka – człowiek w drodze do siebie i do sensu

Autorzy: Anna Murawska
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: kariera kariera akademicka sens pracy
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:9 (37-45)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule autorka ukazuje sposoby rozumienia kariery, a zwłaszcza koncentruje się na karierze aka- demickiej. Zwraca uwagę na wpisane w nią napięcia i sprzeczności. Akcentuje potrzebę podmiotowego konstruowania kariery, co nie jest elitarnym przywilejem, ale wyrazem tożsamości i dorosłości człowieka. Proponuje takie budowanie kariery, które jest równocześnie realizowaniem podmiotowego sensu pracy akademickiej. Pomocna może być w tym koncepcja sześciu płaszczyzn sensu Władysława Stróżewskiego.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Arthur, M.B., Hall, D.T., Lawrence, B.S. (1989). Generating new direction in career theory: the case for transdisciplinary approach. W: M.B. Arthur, D.T. Hall, B.S. Lawrence, Handbook of Career eory (s. 7–25). New York: Cambridge University Press.
2.Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
3.Craig, R., Amernic, J., Tourish, D. (2014). Perverse Audit Culture and Accountability of the Mo-
4.dern Public University. Financial Accountability & Management, 1, 1–24.
5.Cybal-Michalska, A. (2014). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Impuls. Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Po pierwsze rentowność? Odzyskiwanie edukacji uniwersy-
6.teckiej. Więź, 1, 16–24.
7.Derrida, J. (2002). Without Alibi. Stanford: Stanford University Press.
8.Furedi, F. (2008). Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, tłum. K. Makaruk. Warszawa: Pań-
9.stwowy Instytut Wydawniczy.
10.Gold, M., Fraser, J. (2004). Managing self-management: successful transition to portfolio care-
11.ers. Work, Employment and Society, 16 (4), 579–597.
12.Hall, D.T., Mirvis, P.H. (1995). e new career contract: developing the whole person at midlife
13.and beyond. Journal of Vocational Behavior, 3, 269–289.
14.Ingarden, R. (1998). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
15.Kuźnik, M. (2003). Tworzenie zorientowanych na przyszłość programów działań jako szansa
16.przezwyciężenia kryzysu normatywnego wczesnej dorosłości. W: R. Derbis (red.), Niepokoje i nadzieje współczesnego człowieka w sytuacji przełomu (s. 427–450). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
17.Kwiek, M. (2008). Fenomen publicznych uniwersytetów przedsiębiorczych. W: A. Grzegorczyk, J. Sójka (red.), Fenomen uniwersytetu (s. 181–204). Poznań: Wydawnictwo UAM.
18.Marody, M. (2014). O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu. Nauka, 2, 27–32. Murawska, A. (2010). Prawda w uniwersytecie. Między koniecznością a niemożnością. W: A. Murawska, I. Kość (red.), Edukacja akademicka wobec prawdy (s. 75–84). Szczecin: Wy-
19.dawnictwo volumina.pl.
20.Pieniądz, A. (2015). Dylematy humanistów: czy nowy model kariery naukowej? W: P. Sztompka,
21.K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja (s. 205–210). Kraków: Wydawnictwo Uni-
22.wersytetu Jagiellońskiego.
23.Power, M. (1994). e Audit Explosion. London: Demos.
24.Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii lozo cznej i teorii wiedzy, tłum. A. Węgrzecki, S. Czernik.
25.Warszawa: PWN.
26.Stróżewski, W. (1994). Istnienie i sens. Kraków: Wydawnictwo Znak.
27.Super, D. (1976). Career Education and the Meaning of Work. Washington: Department of Health
28.Education and Welfare.
29.Sztompka, P. (2017). Autonomia – fundament kultury akademickiej. Nauka, 3, 7–13. Tischner, J. (1994). Myślenie według wartości. Kraków: Znak.