Year of publication: | 2017 |
W 2016 roku obchodziliśmy jubileusz 70-lecia wyższego szkolnictwa ekonomicznego na Pomorzu Zachodnim, które stworzyło podstawy do wyodrębnienia się szczecińskiej szkoły ekonomiki transportu. W tworzeniu i umacnianiu pozycji tego ośrodka naukowego w kraju i za granicą kluczową rolę odegrali profesorowie, tworzący kadrę filii poznańskiej Akademii Handlowej (od 1946 r.), Wyższej Szkoły Ekonomicznej (od 1950 r.), Politechniki Szczecińskiej (od 1955 r.) i Uniwersytetu Szczecińskiego (od 1985 r.).
W strukturach Uniwersytetu Szczecińskiego badania naukowe i kształcenie kadr dla transportu, spedycji i logistyki rozwijają pracownicy Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług. Z ich grona wywodzi się Profesor Franciszek Gronowski, który od lat 50. ubiegłego wieku przez dziesięciolecia uczestniczył w budowaniu w Szczecinie silnego i nowoczesnego ośrodka naukowego, specjalizującego się w problematyce ekonomiki i organizacji transportu. Temu Uczonemu, współtwórcy szczecińskiej szkoły ekonomiki transportu, wybitnemu znawcy ekonomiki transportu wodnego z okazji jubileuszu 90 urodzin poświęcamy tę publikację.
Publikacja przybliża dokonania Pana Profesora Franciszka Gronowskiego oraz prezentuje wyniki badań autorów z różnych polskich środowisk naukowych w zakresie szeroko rozumianej problematyki uprawy morza oraz transportowego wykorzystania rzek.
Ad multos annos, Drogi Panie Profesorze.
Redaktor czasopisma
Elżbieta Załoga
# | Title | Page range | Authors | Actions |
---|---|---|---|---|
* |
Strona tytułowa(Title page) |
1 (1-1) | --- | More |
* |
Strona redakcyjna(Editorial page) |
1 (2-2) | --- | More |
* |
Spis treści(Table of contents) |
2 (3-4) | --- | More |
* |
Wstęp(Introduction) |
3 (5-7) | --- | More |
1. |
Kilka słów o Jubilacie |
6 (11-16) | Józef Stanielewicz | More |
2. |
Profesor Franciszek Gronowski – jeden z Ojców Szczecińskiej Szkoły Ekonomiki Transportu |
2 (17-18) | Juliusz Engelhardt | More |
3. |
Wykaz wybranych publikacji Profesora Franciszka Gronowskiego |
5 (19-23) | --- | More |
4. |
Wykaz doktorów wypromowanych przez Profesora Franciszka Gronowskiego |
2 (25-26) | --- | More |
5. |
Autorefleksje |
3 (27-29) | Franciszek Gronowski | More |
6. |
O uprawie morza i nie tylko (z profesorem Franciszkiem Gronowskim rozmawia Dariusz Waldziński) |
4 (31-34) | --- | More |
7. |
Tak to się wszystko zaczęło. Garść wspomnień z mojej współpracy z prof. F. Gronowskim z okazji 90. rocznicy urodzin Profesora |
4 (37-40) | Ignacy H. Chrzanowski | More |
8. |
Rozwój transportu morskiego a ludzie go obsługujący i ich kształcenie za granicą oraz w Polsce |
10 (41-50) | Łukasz Domański | More |
9. |
Nasz katedralny Nestor |
2 (51-52) | Wojciech Drożdż | More |
10. |
Uczony, Nauczyciel, Obywatel |
2 (53-54) | Stanisław Flejterski | More |
11. |
Profesor Franciszek Gronowski – Niezawodny Przyjaciel |
2 (55-56) | Elżbieta Marszałek | More |
12. |
Wspomnienia na 90-lecie urodzin prof. zw. dr hab. Franciszka Gronowskiego |
3 (57-59) | Konrad Misztal | More |
13. |
Ewolucja studiów doktoranckich – od Politechniki Szczecińskiej do Uniwersytetu Szczecińskiego |
8 (61-68) | Józef Perenc | More |
14. |
Mój Mistrz, Nauczyciel, Wychowawca |
3 (69-71) | Michał Pluciński | More |
15. |
Troska Profesora Franciszka Gronowskiego o polską myśl morską w XXV Sejmikach Morskich |
9 (73-81) | Krzysztof Puc | More |
16. |
Najserdeczniejszy przyjaciel |
3 (83-85) | Kazimierz Sawicki | More |
17. |
Z perspektywy tylu lat razem |
3 (87-89) | Zenon Sosnowski | More |
18. |
Problemy rozwoju portu Szczecin-Świnoujście (na kanwie 90. urodzin prof. zw. dr hab. Franciszka Gronowskiego) |
7 (91-97) | Bogusław Trzciński, Leon Dorozik | More |
19. |
Frankowe inspiracje |
4 (99-102) | Aleksander Walczak | More |
20. |
„Ładowanie akumulatorów” |
3 (103-105) | Jerzy Wojtowicz | More |
21. |
Podejmować kolejne wyzwania |
4 (107-110) | Adolf Wysocki | More |
22. |
Korzyści skali związane z wielkością statku morskiego do przewozy ładunków suchych masowych i kontenerów(ECONOMIES OF VESSEL SIZE FOR DRY BULK AND CONTAINER SHIPS) |
13 (113-125) | Dariusz Bernacki | More |
23. |
Wybrane aspekty kanadyjskiego finansowania portów morskich(SOME ASPECTS OF THE CANADIAN SYSTEM OF FINANCING PORT DEVELOPMENT) |
12 (127-138) | Ignacy Chrzanowski | More |
24. |
Studium analityczne terenochłonności infrastruktury drogowej w Polsce dla lat 2010-2014 w aspekcie ekologicznych wymogów zrównoważonego rozwoju(ANALYTICAL STUDY OF THE ROAD INFRASTRUCTURE’S LAND CONSUMPTION IN POLAND FOR THE YEARS 2010–2014 – IN TERMS OF THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT) |
12 (139-150) | Izabela Dembińska | More |
25. |
Morska energetyka wiatrowa jako istotny potencjał rozwoju polskiej gospodarki morskiej(OFFSHORE WIND ENERGY AS A SIGNIFICANT POTENTIAL FOR THE DEVELOPMENT OF POLISH MARITIME ECONOMY) |
9 (151-159) | Wojciech Drożdż, Oliwia Mróz-Malik | More |
26. |
Porty morskie jako przedmiot badań w naukach ekonomicznych(SEAPORTS AS A SUBJECT OF RESEARCH IN ECONOMIC SCIENCES) |
9 (161-169) | Andrzej Grzelakowski | More |
27. |
Wpływ niepewności i nieprzewidywalności na procesy logistyczne(THE INFLUENCE OF UNCERTAINTY AND UNPREDICTABILITY ON LOGISTICS PROCESSES) |
15 (171-185) | Mariusz Jedliński, Łukasz Marzantowicz | More |
28. |
Mnożnik inwestycyjny Keynesa w ocenie wpływu inwestycji w pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5m na gospodarkę Polski(THE KEYNESIAN INVESTMENT MULTIPLIER IN ASSESSING THE IMPACT OF TRANSPORT INVESTMENTS ON THE POLISH ECONOMY) |
15 (187-201) | Christian Lis | More |
29. |
Port Elbląg na tle polskich portów lokalnych(PORT OF ELBLAG CONTRA POLISH LOCAL SEAPORTS) |
8 (203-210) | Krzysztof Luks | More |
30. |
Kierunki rozwoju produktu turystyki wodnej Szczecina(DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF TOURISM WATER PRODUCT OF SZCZECIN) |
9 (211-219) | Beata Meyer, Aleksander Panasiuk | More |
31. |
Flota i żegluga prowincji Pomorze i Prusy Wschodnie w latach 1919 - 1939(THE MERCHANT FLEET OF POMERANIA AND EAST PRUSSIA PROVINCES IN 1919-1939) |
11 (221-231) | Andrzej Mielcarek | More |
32. |
Bronka i inne porty Rosji nad Zatoką Fińską(BRONKA PORT AND OTHER RUSSIAN PORTS IN THE GULF OF FINLAND) |
11 (233-243) | Tadeusz Palmowski | More |
33. |
Odległe zwierciadło. Wiek wyboru pomiędzy Polską wyszehradzką a jagiellońską(THE DISTANT MIRROR THE AGE WHEN POLAND CHOSE BETWEEN VISEHRAD GROUP AND JAGIELLONIAN UNION) |
13 (245-257) | Andrzej Piskozub | More |
34. |
Pomoc publiczna w realizacji inwestycji infrastrukturalnych w portach morskich. Przykład Portu Szczecin(STATE AID FOR INFRASTRUCTURAL INVESTMENTS IN SEAPORTS ILLUSTRATED WITH AN EXAMPLE OF THE PORT OF SZCZECIN) |
13 (259-271) | Michał Pluciński | More |
35. |
Koncepcja hipotetycznej umowy jako podstawy odpowiedzialności przewoźnika w konwencjach przewozowych(THE CONCEPT OF HYPOTHETICAL CONTRACT AS THE BASIS OF THE CARIER’S LIABILITY IN THE CONVENTIONS OF CARRIAGE) |
11 (273-283) | Krzysztof Wesołowski, Daniel Dąbrowski | More |
36. |
Rozwój transportu wodnego śródlądowego na zapleczu portów morskich - ważne i aktualne wyzwanie(DEVELOPMENT OF INLAND WATER TRANSPORT IN SEAPORTS HINTERLAND – IMPORTANT AND CURRENT CHALLENGE) |
11 (285-295) | Krystyna Wojewódzka-Król, Ryszard Rolbiecki | More |
37. |
Plany rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych(PLANS FOR THE DEVELOPMENT OF POLISH INLAND WATERWAYS) |
14 (297-310) | Krzysztof Woś | More |
38. |
Polskie porty morskie w morsko - lądowych intermodalnych łańcuchach transportowych(POLISH SEA PORTS IN THE MARITIME-LAND INTERMODAL TRANSPORT CHAINS) |
12 (311-322) | Jerzy Wronka | More |
39. |
Przesłanki i narzędzia promocji transportu wodnego śródlądowego w Unii Europejskiej(PREMISES AND INSTRUMENTS OF INLAND WATERWAY TRANSPORT PROMOTION IN EUROPEAN UNION) |
11 (323-333) | Elżbieta Załoga | More |
40. |
Identyfikacja czynników determinujących działalność przeładunkową w małych portach morskich na przykładzie portu Darłowo(IDENTIFICATION OF FACTORS DETERMINING RELOADING OF SMALL SEA PORTS EXEMPLIFIED BY PORT IN DARŁOWO) |
12 (335-346) | Jolanta Zieziula, Piotr Nowaczyk | More |