1. | Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka na dworze Stanisława Augusta. T. 2. Lwów: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, 1925. |
2. | Brooks, Peter. The Melodramatic Imagination. Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess. New York: Columbia University Press, 1984. |
3. | Caselli, Francesco. Katycynea i Morjazama. Balet heroiczno-komiczny. Warszawa: Drukarnia Korpusu Kadetów, 1779. |
4. | Curz, Daniel. Kora i Alonzo, czyli dziewice słońca. Balet serio. Warszawa: Drukarnia Korpusu Kadetów, 1787. |
5. | ------. Mieszkańcy wyspy Kamkatal. Warszawa: Drukarnia Korpusu Kadetów, 1790. |
6. | Dmuszewski, Ludwik Adam, Alojzy Żółkowski, red. Dykcyonarzyk teatralny z dodatkiem pieśni z najnowszych oper dawanych na Teatrze Narodowym Warszawskim. Poznań: Dekker i Kompania, 1808. |
7. | Duszyk, Kinga. „Wideoklip jako komunikat medialny: wartość estetyczna i funkcja”. Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Red. Kazimierz Wolny-Zmorzyński. Warszawa: Poltext, 2013. 179–197. |
8. | Godzic, Wiesław. Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej. Kraków: Universitas, 1996. |
9. | Jarecka, Urszula. „Erotyka w wideoklipowym świecie”. Kultura Współczesna 17–18 (1998): 18–35. |
10. | Jelewska-Michaś, Agnieszka. „Wiktoriański modus melodramatyczny w kontekście teatru masowego epoki”. Teatr masowy – teatr dla mas. Red. Małgorzata Leyko. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011. 150–168. |
11. | Lange, Roderyk. O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988. |
12. | Łotman, Jurij. „Teatr i teatralność w kulturze początku XIX wieku”. Semiotyka dziejów Rosji. Wybór i tłum. Bogusław Żyłko. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1993. 227–243. |
13. | Śladem kulturowego dziedzictwa melodramatu o charakterze tanecznym Maleszyńska, Joanna. „Moulin Rouge! Musicalowy palimpsest”. Musical. Poszerzenie pola gatunku. Red. Joanna Maleszyńska, Joanna Roszak, Rafał Koschany. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk społecznych UAM, 2013. 113–123. |
14. | Nowakowski, Jacek. „O wideoklipach Björk w reżyserii Michela Gondry’ego”. W teatrze piosenki. Red. Izolda Kiec, Michał Traczyk. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, 2005. 205–2012. |
15. | Nowicka, Olga. „Amerykański sen i indyjska rzeczywistość. Slumdog. Milioner z ulicy Vikasa Swarupa i Danne’ego Boyle’a”. Od Ramajany do Slumdoga. Filmowe adaptacje literatury indyjskiej. Red. Grażyna Stachówna, Tatiana Szurlej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. 331–347. |
16. | Peterson Royce, Anya. Antropologia tańca. Tłum. Jacek Łumiński. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Muzyki i Tańca, 2014. |
17. | Przychodniak, Zbigniew. „W kręgu melodramatu. O nowych publikacjach francuskich i jednej polskiej sprzed półwiecza”. Dramat i teatr romantyczny. Red. Dobrochna Ratajczak. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 1992. 309–320. |
18. | Ratajczakowa, Dobrochna. Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015. |
19. | ------. „Muzyka melodramatu”. Muzykalia 1 (2008). http://www.demusica.pl/pdf/ratajczakowa_zeszyt_francuski.pdf [dostęp: 4.11.2020]. |
20. | Reglińska-Jemioł, Anna. „Meandry (nie)męskości na scenie baletowej początku XIX wieku – zarys problematyki”. (Nie)męskość w tekstach kultury XIX–XXI wieku. Red. Barbara Zwolińska, Krystian Maciej Tomala. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2019. 298–307. |
21. | Rode, Dagmara. „Reklama, która bardzo nie chce być reklamą. Wideoklip, MTV, ideologia”. Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji. Red. Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko. Kraków: Rabid, 2002. 175–189. |
22. | Sobina, Iga. Potwory sztuki scenicznej. Poetyka melodramatu doby polskiego Oświecenia lat 1790–1815. Kraków: Collegium Columbinum, 2012. |
23. | Stachówna, Grażyna. „Gry i zabawy melodramatu”. Kino według Alicji. Red. Wiesław Godzica, Tadeusz Lubelski. Kraków: Universitas, 1995. 231–240. |
24. | -----. Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych. Kraków: Rabid, 2001. |
25. | -----. „O wideoklipach”. Powiększenie 3–4 (1987): 165–177. |
26. | ------. „Shakespeare jedzie do Bollywood”. Lustra iecha: filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a. Red. Olga Katafiasz. Kraków: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego, 2017. 172–192. |
27. | Szczekała, Barbara. „Ekspansja melodramatu”. Ekrany 3–4 (2017): 10–15. |
28. | Szpakowska, Małgorzata. „Melodramat, czyli potrzeba serca”. Dialog 1 (1989): 110–118. |
29. | Szweykowska, Anna. Wenecki teatr modny. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1981. |
30. | Szurlej, Tatiana. „Bollywood. Indyjskie kino komercyjne”. Kwartalnik Filmowy 51 (2005): 77–88. |
31. | Wierzbicka-Michalska, Karyna. „Balety z akcją w teatrze warszawskim za Stanisława Augusta”. Teatr Narodowy w dobie Oświecenia. Księga pamiątkowa sesji poświęconej 200-leciu Teatru Narodowego. Red. Ewa Heise, Karyna Wierzbicka-Michalska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1967. 187–207. |
32. | Wysocka, Tacjanna. Dzieje baletu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970. |
33. | Zawadzki, Wacław. „Teatr we wspomnieniach i listach”. Teatr Narodowy 1765–1794. |
34. | Red. Jan Kott. Warszawa: Państwowy Instytut wydawniczy, 1967. 617–741. |
35. | Żórawska-Witkowska, Alina. Muzyka na dworze i w teatrze Stanisława Augusta. Warszawa: Zamek Królewski, 1995. |