Studia Administracyjne

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2025.21-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 1(21)|2025
Glosa częściowo aprobująca do wyroku WSA w Szczecinie z 17 stycznia 2024 r., I SA/Sz 634/23
(A Partially Approving Commentary on the Judgment of the Provincial Administrative Court in Szczecin of January 17, 2024, I SA/Sz 634/23)

Authors: Jan Brzuchalski ORCID
Uniwersytet Warszawski, Wydział Prawa i Administracji
Keywords: right to public information exclusion of employee simple information special public interest administrative body
Whole issue publication date:2025
Page range:12 (47-58)
Cited-by (Crossref) ?:
Downloads ?: 133

Abstract

The purpose of this commentary is to discuss the issues related to the Act on Access to Public Information and the Code of Administrative Procedure, as raised in the justification of the judgment of the Provincial Administrative Court in Szczecin dated January 17, 2024, with case number I SA/Sz 634/23. This ruling addresses procedural law issues to the extent that the law requires the exclusion of an employee who, as a monocratic body not being a public authority, issued the previous decision when reissuing a decision upon a request for reconsideration. It also addresses substantive issues arising from the aforementioned Act, such as the classification of public information as simple or processed information and the term "special public interest." The issues raised in the case provoke many discrepancies in administrative case law and are also significant from a constitutional perspective, as they largely pertain to important constitutional provisions, namely: Article 61 and Article 78 in conjunction with Article 2, as well as to a lesser extent Article 68 of the Constitution. It should be noted that the exclusion of an employee holding a monocratic position raised particularly many doubts before the amendment of the Code of Administrative Procedure, which came into force on April 11, 2011. In the factual state of the commented judgment, there is also the issue of choosing the appropriate appeal measure in accordance with the aforementioned Acts, as well as the ambiguous terms lacking legal definitions in administrative law, such as "special legal interest" and "simple information" and "processed information." Referring to case law and doctrine, a significant part of the ruling of the Provincial Administrative Court in Szczecin should be agreed with, but the court's argumentation when classifying public information as processed raises doubts.
Download file

Article file

Bibliography

1.Literatura
2.Chróścielewski W., Glosa do uchwały NSA z 22 lutego 2007 r., II GPS 2/06, Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego 2007, nr 3.
3.Fajgielski P., Informacja w administracji publicznej. Prawne aspekty gromadzenia, udostępniania i ochrony, Wrocław 2007.
4.Jabłoński M., Udostępnianie przetworzonej informacji publicznej, Wrocław 2015.
5.Pudzianowska D., Dostęp do informacji publicznej, (w:) Prawo administracyjne, red. J. Jagielski, M. Wierzbowski, Warszawa 2020.
6.Kotulski M., Organy administracji publicznej, (w:) Przewodnik po prawie administracyjnym, red. W. Jakimowicz, Warszawa 2016.
7.Sitniewski P., Odmowa dostępu do informacji publicznej. Przesłanki, granice, procedura.
8.Sługocki J., Prawo administracyjne. Zagadnienia ustrojowe, Warszawa 2023.
9.Jaśkowska M., O pojęciu informacji publicznej raz jeszcze, Zeszyty Prawnicze 2020, nr 3 (20).
10.Sibiga G., „Informacja przetworzona” i „przetworzenie informacji” po nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej z 16.9.2011 r., Kwartalnik Prawa Publicznego 2012, nr 3 (12).
11.Akty prawne
12.Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r. (Dz.U. z 1993 nr 61 poz. 284).
13.Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 572).
14.Konstytucja Rzeczypospolitej Polski z 2 kwietnia 1997 roku (Dz.U. z 1997 nr 78 poz. 483).
15.Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 902).
16.Orzecznictwo
17.Orzeczenie TK z 13 marca 1996 r., sygn. K 11/95.
18.Postanowienie NSA z 8 listopada 2012 r., sygn. II OZ 958/12.
19.Postanowienie NSA z 16 stycznia 2013 r., sygn. II GSK 2054/12.
20.Postanowienie NSA z 18 listopada 2021 r., sygn. II GSK 318/21.
21.Uchwała NSA z 18 lutego 2013 r., sygn. II GPS 4/12.
22.Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 28 września 1995 r. sygn. 14570/89.
23.Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 8 lutego 2000 r. sygn. 28488/95.
24.Wyrok TK z 13 listopada 2003 r., sygn. K 51/02.
25.Wyrok TK z 15 grudnia 2008 r., sygn. P 57/07.
26.Wyrok TK z 6 grudnia 2011 r., sygn. SK 3/11.
27.Wyrok TK z 18 grudnia 2018 r., sygn SK 27/14.
28.Wyrok NSA z 21 września 2012 r., sygn. I OSK 1477/12.
29.Wyrok NSA z 10 stycznia 2014 r., sygn. I OSK 2111/13.
30.Wyrok NSA z 24 września 2015 r., sygn. I OSK 1762/14.
31.Wyrok NSA z 25 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 2373/17.
32.Wyrok WSA w Gdańsku z 13 listopada 2013 r., sygn II SA/Gd 648/13.
33.Wyrok WSA w Gliwicach z 17 czerwca 2016 r., sygn. IV SA/Gl 194/16.
34.Wyrok WSA w Poznaniu z 10 stycznia 2018 r., sygn. II SAB/Po 162/17.
35.Wyrok WSA w Warszawie z 4 maja 2021 r., sygn. II SA/Wa 2560/20.
36.Wyrok WSA w Szczecinie z 17 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Sz 634/23.