Studia Administracyjne

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2020.12-08
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / nr 12 2020
Robot rights: Where science ends and fiction starts

Autorzy: Anna Wodecka ORCID
WSB University in Wrocław
Słowa kluczowe: artificial intelligence new technologies law legal principles soft law
Data publikacji całości:2020
Liczba stron:10 (105-114)
Klasyfikacja JEL: K24
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 552

Abstrakt

Artificial intelligence (AI), thanks to pop culture, is widely identified with robots or humanoid machines that take control over humans. Even though we might be feared of the new technology or the questionable social and ethical issues that arise from it, AI is developing rapidly which makes it a priority in the cognitive economy. Consequently, processes or services performed without any help from humans can no longer be considered as a part of the distant future. According to public opinion research from last year, conducted for IBM by NMS Market Research, 92% of Poles have heard of AI and 8 out of 10 expect it to be used more broadly. Efficient legislation can ensure the correct and regulated development of new technologies whilst inefficient legislation or the complete lack thereof can halt and even completely cease further research, or make the usage of AI significantly difficult in both social life and the economy. This paper is an attempt at placing national legislation concerning AI in the context of the legislation of the EU and other countries. I will attempt to answer the question of whether it is possible to introduce into legislation a technology whose usage and full potential are yet unknown. Is AI, in terms of the law, a scientific fantasy or can it be regulated? I have analysed soft law on which some general regulations and future law recommendations are based. Currently, AI is only restricted by single provisions as there are no regulations that can be used in a complex manner in the area of new technology.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Chłopecki A., Sztuczna inteligencja szkice prawnicze i futurologiczne, Warszawa 2018.
2.Digital Poland Foundation, Przegląd strategii rozwoju sztucznej inteligencji na świecie, Warszawa 2018, https://www.digitalpoland.org/assets/reports/Strategie%20Rozwoju%20AI%2%E2%80%93%20digitalpoland.pdf. Accessed 05.03.2019.
3.Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, Warszawa 2019.
4.Polański P., Inwigilacja, dostępność, blockchain i sztuczna inteligencja. Pytania o kierunki rozwoju prawa nowych technologii w erze rewolucji internetowej, “Monitor Prawniczy” 2019, no. 2.
5.Robaczyński W. (ed.), Czynić postęp w prawie. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Birucie Lewaszkiewicz-Petrykowskiej, Łódź 2017.
6.Szostek D., Regulacje prawne drugiej dekady XXI wieku – dokąd zmierzamy? Czy zastąpi nas inżynieria prawa?, “Monitor Prawniczy” 2019, no. 2.
7.Sztylec-Szromek P., Sztuczna inteligencja – prawo, odpowiedzialność, etyka, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, 2018, seria Organizacja i Zarządzanie, no. 123.
8.The Ministry of Digital Affairs, Założenia do strategii AI w Polsce, https://www.gov.pl/documents/31305/436699/Za%C5%82o%C5%BCenia_do_strategii_AI_w_Polsce_Plan_dzia%C5%82a%C5%84_Ministerstwa_Cyfryzacji.pdf/d34ba37d-b975-f747-e447-718bdaed11c1. Accessed 05.03.2019.
9.Université de Montréal, Montreal Declaration for a responsible development of artificial intelligence, 2018, https://www.montrealdeclaration-responsibleai.com/the-declaration. Accessed 13.03.2019.
10.Wierzbicki P., Nowa rzeczywistość będzie wymagała reguł, “Rzeczpospolita” 2018, no. 248(11188).