Studia Administracyjne

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Administracyjne

ISSN: 2080-5209     eISSN: 2353-284X    OAI    DOI: 10.18276/sa.2022.15-01
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / 1(15)|2022
Problematyka artystycznego wykonania utworu przez muzyka klasycznego w kontekście preferencyjnych regulacji w PIT. Wybrane zagadnienia prawnoautorskie i podatkowe

Autorzy: Marzena Świstak ORCID
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: koncert symfoniczny podwyższone koszty uzyskania przychodu PIT artystyczne wykonanie utworu
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:12 (5-16)
Klasyfikacja JEL: K34
Cited-by (Crossref) ?:
Liczba pobrań ?: 209

Abstrakt

W artykule podjęto rozważania związane z problematyką oceny charakteru prawnego zróżnicowanych czynności wykonywanych przez muzyków, np.: uczestnictwa w koncertach symfonicznych, w próbach orkiestry i próbach sekcyjnych, a także pozostawania w obowiązkowej gotowości do zastąpienia innego muzyka podczas koncertu lub próby. Na tym tle uwidoczniono szereg wątpliwości skutkujących kształtowaniem się niestabilnej wykładni przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (w szczególności co do interpretacji pojęcia „artystyczne wykonanie”). Rozbieżności w interpretacji miały wpływ nie tylko na ocenę cywilnoprawną zagadnienia, ale również na aspekty publicznoprawne (w tym analizę podatkowoprawną w zakresie możliwości zastosowania podwyższonych, pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów). Celem badawczym artykułu było zidentyfikowanie ram spornego obszaru skutkującego rozbieżnościami w wykładni oraz przedstawienie możliwości (i metod) eliminacji zaistniałych dylematów interpretacyjnych. Dotyczyło to zarówno nieprawidłowości w wykładni przepisów odnoszących się do rodzaju (i rezultatów) aktywności zawodowej muzyków klasycznych zarówno biorąc pod uwagę ochronę prawnoautorską, jak i następczą ocenę podatkowoprawną. W artykule posłużono się metodą dogmatycznoprawną oraz analizą orzecznictwa.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Flisak, D., Komentarz do art. 85 Prawa autorskiego i praw pokrewnych, (w:) Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. D. Flisak, Warszawa 2014, LEX el.
2.Gołaszewska A., Komentarz do art. 85 Prawa autorskiego i praw pokrewnych, (w:) Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. W. Machała, R.M. Sarbiński, Warszawa 2019, LEX el.
3.Kotuk T., Umowa o dzieło z muzykiem orkiestrowym. Glosa do wyroku SN z dnia 10 stycznia 2017 r., III UK 53/16. Warszawa 2017, LEX el.
4.Kurosz, K., Artystyczne wykonanie jako przedmiot ochrony uwagi na tle najnowszego orzecznictwa sądowego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej 2015, nr 4, s. 26−46.
5.Laskowska-Litak E., Komentarz do art. 85 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, (w:) Ustawy autorskie. Komentarze. Tom II, red. R. Markiewicz, Warszawa 2021, LEX el.
6.Markiewicz, R., Stanisławska-Kloc, S., Ochońska, Z., Opinia prawna – artystyczne wykonanie jako przedmiot umowy cywilnoprawnej, Kraków 31.05.2017.
7.Mastalski R., Prawo podatkowe, Warszawa 2006.