Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie

ISSN: 1230-0780     eISSN: 2719-4337    OAI    DOI: 10.18276/skk.2022.29-13
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / nr 29 2022
„Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”, czyli prawda jako problem polityczny
(“You shall have no other gods before me”, or truth as a political problem)

Authors: Jarosław Merecki ORCID
Pontificio Istituto Giovanni Paolo II per le Scienze del Matrimonio e della Famiglia, Roma
Keywords: Decalogue truth democracy justice social contract
Data publikacji całości:2022
Page range:9 (249-257)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Starting from the content of John Paul II’s homily delivered on 1 June 1991 in Koszalin, the author tries to answer the question: can a political community function only on the basis of formal procedures or must it recognise values which precede it and which are not its own creation? The modern conception of the state was based on the idea of a social contract, in which the parties give up some of their own freedom to a political community. The social contract involves an exchange of giving up the potential for danger to others. The disadvantage of such a contractual conception is that it leaves outside the realm of justice those who are so weak that they have nothing to offer in a contract conceived as an exchange. In his article, the author defends the concept of natural justice, which is not established by any community but is a consequence of the objective truth about the human person. A just state is a state governed by the rule of law, based on unnegotiable values that are an expression of the truth about the human person.
Download file

Article file

Bibliography

1.Böckenförde, Ernst Wolfgang. Wolność – państwo – Kościół. Tłum. Paweł Kaczorowski. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1994.
2.Buttiglione, Rocco. „Ku prawdziwej demokracji. Osoba, społeczeństwo i państwo w encyklice Jana Pawła II «Centesimus annus»”. Tłum. Krystyna Borowczyk, Tadeusz Styczeń. W: Rocco Buttiglione, Etyka wobec historii, 53–82. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2005.
3.Habermas, Jurgen, Joseph Ratzinger. Fede e ragione in dialogo. Venezia: Marsilio Editori, 2005.
4.Hobbes, Thomas. Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego. Tłum. Czesław Znamierowski. Warszawa: PWN, 1954.
5.Höffe, Otfried. Sprawiedliwość polityczna. Podstawy krytycznej filozofii prawa i państwa. Tłum. Jarosław Merecki. Kraków: Znak, 1999.
6.Legutko, Ryszard. Krytyka demokracji w filozofii politycznej Platona. Kraków: Znak, 1990.
7.Platon. Państwo. Tłum. Witold Witwicki. Warszawa: Wydawnictwo Akme, 1991.
8.Singer, Peter. Practical Ethics. New York: Cambridge University Press, 1993.
9.Spaemann, Robert. „Egzystencjalne zrelatywizowanie wartości”. Tłum. Jarosław Merecki. W: Robert Spaemann, Granice. O etycznym wymiarze działania, 203–224. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2006.
10.Spaemann, Robert. Osoby. O różnicy między czymś a kimś. Tłum. Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2001.
11.Wojtyła, Karol. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2000.